't Achterom 9a
Aantekenen. Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State,Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Sint Oedenrode, 7 januari 2001. OPEN PLEITNOTITIE
Stichting tot behoud leefmilieu Tegen:
Gedeputeerde Staten van Limburg.
Uw nummer: 200004788/1/M2. Tijdstip hoorzitting: 8 januari 2001 om 11.30 uur.
Ontvangen stukken. Met betrekking tot deze zaak heeft u van ons de volgende stukken ontvangen:
Wat is er daadwerkelijk aan de hand! Uit de inhoud van bovengenoemde stukken kan niet anders worden geoordeeld dan dat er rondom de Demkolec-elektriciteitscentrale (Willem-Alexander Centrale) en bijbehorend EPZ-terrein zich het volgende afspeelt: Begin 90-er jaren is in Buggenum de Willem-Alexander Centrale gebouwd, een demonstratieproject onder de vlag van de Samenwerkende Electriciteits Productiebedrijven (SEP) om aan te tonen dat middels het principe van kolenvergassing op een milieuvriendelijker wijze elektriciteit kan worden opgewekt dan middels conventioneel kolengestookte contrales. De centrale is eigendom van Demkolec B.V., waarvan de vier Nederlandse elektriciteitsproductiebedrijven, te weten UNA, EZH, EPON en EPZ, aandeelhouder zijn. De liberalisering van de West-Europese elektriciteitsmarkt heeft tot gevolg gehad dat de SEP geliquideerd moet worden. Op advies van de commissie Herkstroeter moet de Willem-Alexander Centrale verkocht worden; deze centrale is één van de beruchte SEP bakstenen. Omdat het onmogelijk is met de centrale elektriciteit op te wekken tegen een concurrerende prijs is geen enkele marktpartij er in geïnteresseerd de centrale te kopen. Om toch verkoopbaar te kunnen worden heeft men het afgelopen jaar het plan opgevat om een gedeelte van de kolen te vervangen door zogenaamde secundaire brandstoffen. In wezen komt het erop neer dat men het plan heeft opgevat om in de centrale allerlei afvalstromen te gaan vergassen variërend van schone (gekweekt hout) tot niet schone afvalstromen (kippenmest), deels zelfs gevaarlijke afvalstromen (RWZI-slib en geïmpregneerd hout dat als sloopafval vrijkomt). Andere afvalstromen die men van plan is in de centrale te vergassen zijn petroleumcokes, pyrolyse cokes, houtskool, ovenkorrel GFT, gepellitiseerde Plastic Papier Fractie, kalksteen, kalkkorrels, papierslib en bentoniet. Om dit alles voor elkaar te krijgen heeft men een niets ontziende lobby op poten gezet die ertoe moet leiden dat deze plannen kunnen worden doorgezet. Deze groot opgezette lobby kwam onze landelijke en locale politiek goed uit en wel op basis van de volgende feiten: Een ernstige tekortkoming in de bestrijdingsmiddelenwet heeft geleid tot een nagenoeg algehele vergiftiging van Nederland met de uiterst giftige en kankerverwekkende stoffen arseenzuur, chroomtrioxide, pentachloorfenol, trichloorfenol, PAK's, e.d. Dit is al ruim tien jaar bekend. Toch wordt deze tekortkoming in de bestrijdingsmiddelenwet niet gerepareerd en worden de gevolgen ervan niet weggenomen. De daaruit voortvloeiende schade zal Nederland op langere termijn economisch nooit meer kunnen opbrengen. Degenen die in korte tijd hieraan veel geld willen verdienen denken mee aan creatieve oplossingen. Hieruit is een heimelijke verstandhouding, een vorm van corrupte samenspanning ontstaan, die het gedeelde eigenbelang van betrokken partijen laat prevaleren boven het algemeen belang. Een dergelijke corrupte samenspanning wordt 'collusie' genoemd. Deze collusie heeft de landelijke en locale politiek volledig in haar greep gekregen. Dat heeft geleid tot de hieronder beschreven groene stroom maffia. U zult zich het volgende afvragen: Hoe heeft het kunnen gebeuren dat Nederland in de greep is geraakt van de afvalmaffia? Dit is als volgt gegaan. Enkele ambtenaren bereiden de bestrijdingsmiddelenwet voor. De ministers van VWS, VROM, LNV en SZW zijn verantwoordelijk voor de inhoud van die bestrijdingsmiddelenwet en de Tweede Kamer keurt deze goed. Het uitvoerende College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB) laat binnen de reikwijdte van deze bestrijdingsmiddelenwet enorme hoeveelheden agrarische en niet-agrarische bestrijdingsmiddelen toe. Later blijkt dat die bestrijdingsmiddelenwet een zeer ernstige tekortkoming bevat te weten:
Om hiermee weg te kunnen komen moet natuurlijk een breed draagvlak worden gecreëerd. Met betrekking tot de elektriciteitscentrale te Buggenum is hiervoor op 13 mei 2000 een lijst opgesteld van personen die moeten gaan dienen als breed draagvlak. De volgende instanties en personen staan op die lijst:
Landelijke politiek:
De feiten.In deze zaak zijn de volgende feiten van belang, hetgeen met de volgende vragen duidelijk wordt gemaakt: Vraag 1.
Feiten De volgende vraag werpt zich nu op: Kunnen Gedeputeerde Staten van Limburg met hun besluit van 13 november 2000 op ons bezwaarschrift van 20 juli 2000, tegen hun weigering om te beschikken op onze aanvraag van 18 december 1999, daarmee tevens ons op 16 november 2000 inhoudelijk gemotiveerd bezwaarschrift van 8 oktober 2000 inhoudelijk afdoen ja/nee? Wij zeggen van 'nee' en wel op grond van de volgende motivering: Het besluit van 13 november 2000 van Gedeputeerde Staten is van een eerdere datum als onze tijdig ingestuurde inhoudelijke motivering van 16 november 2000. Het is absoluut onmogelijk dat Gedeputeerde Staten 3 dagen eerder een inhoudelijk besluit hebben kunnen nemen op een inhoudelijke motivering die zij voor het eerst 3 dagen later ter beschikking hebben gekregen. Hiermee is vast komen te staan dat op ons bij brief van 16 november 2000 inhoudelijk gemotiveerd 'pro forma' bezwaarschrift nooit maar dan ook nooit bij besluit van 13 november 2000 inhoudelijk kan zijn beschikt.
Feiten. De volgende vraag werpt zich nu op: Kunnen Gedeputeerde Staten van Limburg op ons op 16 november 2000 inhoudelijk gemotiveerd bezwaarschrift van 8 oktober 2000 al een besluit hebben genomen? Wij zeggen 'nee' en wel op grond van de volgende motivering. Ons bijbehorend bezwaarschrift van 8 oktober 2000, inhoudelijk gemotiveerd bij brief van 16 november 2000, wordt op 11 januari 2001 voor het eerst voor de aangewezen Awb-commissie ter zitting behandeld. Deze hoorzitting is op 8 januari 2001 en derhalve 3 dagen eerder, dan de hoorzitting op bijbehorend bezwaarschrift. Op het bijbehorende bezwaarschrift kan door Gedeputeerde Staten derhalve nog geen besluit genomen zijn.
Feiten. De volgende vraag werpt zich nu op: In geval er voor de Demkolec-elektriciteitscentrale geen toekomst-mogelijkheden meer zijn en bekend is dat EPZ, als gevolg van het jarenlang overtreden van haar milieuvergunningvoorschriften desbetreffende grond voor ten minste 75 miljoen gulden sterk heeft verontreinigd, dient de vervuiler (EPZ) deze grond dan multifunctioneel te saneren ja/nee?
Wij zeggen van 'ja' en wel op grond van de volgende motivering: Wij vertrouwen erop dat u dit alles niet op uw geweten wenst te hebben.
De volgende vraag werpt zich nu op: Dient het in geding zijnde besluit van Gedeputeerde Staten van Limburg te worden geschorst tot dat is beslist op bijbehorend bezwaarschrift?
Wij zeggen van 'ja' en wel op grond van de volgende motiveringen: Dit betekent dat er voor de Demkolec-elektriciteitscentrale geen toekomstmogelijkheden meer zijn. Om te voorkomen dat lopende de bezwarenprocedure het desbetreffende EPZ-terrein toch gebruiksklaar wordt gemaakt ten dienste van deze 'groene stroom maffia', en samenhangend daarmee kapitaalvernietiging ontstaat, dient het in geding zijnde besluit lopende de bezwarenprocedure te worden geschorst. Wij vertrouwen erop dat u dat ook doet. CONCLUSIE. Uit vorenstaande feitelijke informatie komen wij helaas tot de volgende sombere conclusie: Zowel onze landelijke overheid als wel onze locale overheden zijn, vanwege een tekortkoming in onze bestrijdingsmiddelenwet die geen rekening houdt met de afvalfase, volledig in de greep gekomen van de afvalmaffia die 'omwille van de winst voor enkelen' letterlijk alles willen vergiftigen met de meest kwalijke kankerverwekkende stoffen en verbindingen (zwarte lijststoffen). Minister Jorritsma van EZ en minister Pronk van VROM spelen hierin een hoofdrol. Ondergetekende is er zich dan ook ten volle van bewust dat met name deze twee ministers u onder druk zullen zetten om dit schorsingsverzoek af te wijzen. Wij vertrouwen er echter op dat uw karakter sterk genoeg is en dat u de onafhankelijke positie van de Raad van State daaraan niet wenst op te offeren. Om u enigszins te ontlasten van deze druk, die met name minister Jorritsma en minister Pronk gegarandeerd op u zullen gaan uitoefenen, hebben wij deze pleitnotitie bij de stichting Sociale Databank Nederland op internet laten plaatsen en zal deze pleitnotitie over de gehele Europese Gemeenschap een brede verspreiding krijgen. Temeer daar bovengenoemd handelen van Gedeputeerde Staten van Limburg in strijd is met nagenoeg alle daarop betrekking hebben de EG-richtlijnen en EG-verordeningen. De daaruit voortvloeiende vergiftiging en verkankering van de lucht, van het water via de lucht, van het voedsel via de lucht en de producten, waaraan het vrijkomende vliegas wordt toegevoegd, waaronder ENCI-cement, asfalt e.d. zijn grensoverschrijdend. Wij richten aan u het nadrukkelijke verzoek om op grond van vorenstaande feitelijke informatie het in geding zijnde besluit, lopende de bezwaren-procedure, te schorsen. Tevens verzoeken wij u Gedeputeerde Staten van Limburg te veroordelen in de proceskosten. Het ingevulde proceskostenformulier vindt u bijgevoegd.
Ecologisch Kennis Centrum BV
Ing. A.M.L. van Rooij,
Het websiteadres van de stichting Sociale Databank Nederland is: www.sdnl.nl |
Columns
SDN-rubrieken
Milieu-onderwerpen
Nuloptie van Edelchemie
Ecologisch Kennis Centrum
Raad van State verbiedt shredderen afvalhout
Falende handhaving van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Zienswijze over milieueffecten van Groene stroom aan GS Limburg
Falende handhaving van de raad van de Gemeente Son en Breugel
Nuon Power Buggenum werkt zonder Wvo-vergunning, verzoek tot schorsing RvS
Voorz. van de Raad van State, Mr. van Dijk krijgt verantwoordelijkheid op z'n bord
Verzoek de jacht te openen op een van de grootste Brabantse vervuilers: Gebr. van Aarle BV
Staatsraad Boll klapte ooit uit de school met: Mijnheer van Rooij u kunt wel doorgaan met
procederen tegen houtimpregneerbedrijf gebr. van Aarle B.V., maar u wint dat nooit. Ik raad
u aan om hierover in overleg te treden met de commissaris van de koningin mr. F.J.M. Houben.
St. Sociale Databank Nederland
http://www.sdnl.nl/ekc/ekc-rs58.htm
E-mail: sdn@planet.nl
Westkade 227 - 1273 RJ Huizen
035-5244141