Remigratie van tienduizenden Nederlanders voor zorg begint

. . Zorgwijzer Kamerzetel 151 . . Klokkenluiders <==> SDN . . Staatsschuld . . Discussie . . Crisisdebat

Dit beroep wordt ook gedaan op U in Uw functie als Staatshoofd

Open brief aan de Koningin inzake de behandeling van in het buitenland gevestigde Nederlanders in het nieuwe zorgstelsels

Málaga, 20 november 2005.
H.M. de Koningin.

  Mevrouw,

Zeker nu Uw positie als Hoofd van de Regering niet ter discussie zal worden gesteld is er alle aanleiding - zelfs voor een principiële republikein- om Uw noodhulp in te roepen. Het gaat om de behandeling van een grote groep uitermate kwetsbare (oudere en/of met hun gezondheid sukkelende) Nederlanders, waaronder ikzelf. Mijn echtgenote krijgt dezelfde behandeling, enkel omdat ze ervoor gekozen heeft mijn leven te blijven delen ondanks alle daaraan verbonden zorgen. Dit beroep wordt ook gedaan op U in Uw functie als Staatshoofd, ter uitoefening van mijn recht op petitie.

Er is geen tijd om het anders te doen. Mijn persoonlijke ervaring is, dat Uw Eerste Minister een e-mail niet beantwoordt en Uw Minister van VWS zal ongetwijfeld bekwaam worden afgeschermd door een loyale staf van medewerkers. U echter schijnt dit onderdeel van Uw functie met zeer veel zorg en aandacht te vervullen en op dat plichtsbesef doe ik een beroep.

Sta mij toe eerst een beeld te schetsen van de beoogde slachtoffers van de stelselwijziging zorgverzekering per 1 januari 2006: de in het buitenland wonende Nederlanders met een WAO- of AOW-inkomen. Het gaat niet om drugsbaronnen, louche onroerend goedhandelaren of feestende BN'ers. Het gaat niet eens om de jongere garde, mensen die - ik zal verder Spanje als voorbeeldland nemen- een heel nieuw bestaan op hebben gebouwd of daar hard voor aan het werk zijn. Nederlanders die als het ware Spanjaard onder de Spanjaarden zijn geworden. Het gaat mij om de vaders en moeders, opa's en oma's die hier op latere leeftijd van de zon genieten, vaak omdat het klimaat verzachtend werkt op chronische klachten als CARA, gewrichtsaandoeningen e.d. Tot nu toe kunnen deze mensen gebruik maken van een geweldige medische zorg, ongeacht of zij in Nederland in het ziekenfonds zitten of particulier verzekerd zijn. Zij worden hier behandeld als 'privado'  

En dan moet ik toch iets vertellen over het Spaanse publieke zorgstelsel, dat waarschijnlijk vergelijkbaar is met dat van een aantal andere EU-landen. Dit is een strikt minimalistisch stelsel, een medisch vangnet, dat valt onder de bevoegdheid van de autonome gemeenschappen waaruit de Spaanse staat is opgebouwd (de regering in Madrid kan dus gemakkelijk afspraken maken, zij hoeft zelf niet voor de uitvoering te zorgen....). Deze zorg kost de burger bijna niets; het is de publieke poot van het totaal aan medische zorg. Er is geen huisarts, maar een vaak overvolle buurt-urgencia en verder de eerste hulp van het publieke ziekenhuis, bijvoorbeeld het universiteitsziekenhuis van Málaga. Zonder overdrijven, eerlijk waar, dat lijkt vaak wel oorlogsgebied!

Morgen ga ik hier als 'privado' aan mijn hart geopereerd worden. De cardioloog vertelde me dat onder de nieuwe Nederlandse WZV (dus in het Spaanse publieke zorgstelsel) mijn wachttijd voor een simpele hartecho al zes maanden zou zijn geweest. Na 1 januari kan ik niet meer bij mijn Nederlandse huisarts op controle en al helemaal niet bij dezelfde afdeling cardiologie. Tenminste niet zonder zelf contant te betalen. Dat nu is het systeem waar Uw Minister ons aan gaat overlaten! Terwijl in Nederland het verschil tussen fonds en particulier - in de praktijk al jarenlang nauwelijks merkbaar - wordt afgeschaft, worden de Nederlanders die in Spanje wonen gedumpt in een publieke armenzorg.

De Spanjaarden zelf zien dat niet anders, het is hun systeem. Zodra je een beetje inkomen hebt ga ja particulier. Dat heeft voorrang boven een nieuwe keuken of auto. Volgens krantenkoppen hebben vorig jaar ruim 191.000 Malagueños die overstap gemaakt, 191.000 gezinnen in één jaar in één provincie dus. Als argumenten worden genoemd de lange wachttijden en het gebrek aan toegang tot zorg op het hoogste niveau. De kosten van een basis-privé-verzekering zijn trouwens veel lager dan in Nederland en het pakket kun je dan uitbreiden zoveel je wilt. Dat kan in de papieren lopen, maar ik geloof niet dat je snel op het prijsniveau van de doorsnee Nederlandse verzekering van dit moment uitkomt.  

Ouderen en mensen met een medische voorgeschiedenis worden voor die overstap natuurlijk geweigerd. Zodra wij dus onze Nederlandse polis kwijt zijn kunnen we geen kant meer op. Nou ja, we kunnen terug naar Nederland en velen zijn daar nu al hun plan voor aan het trekken. Wij kunnen gewoon het risico niet lopen hier te blijven en dit kan nog wel eens een ongekend menselijk drama gaan worden, een ware Exodus naar het niet echt lonkende Noorden, met noodopvang in leegstaande vluchtelingenkampen. Nog een probleem goedkoop opgelost!  

Dit  zullen de gevolgen zijn van het beleid van Uw Regering, U weet wel, die van de Normen en Waarden! Volgens het College ZV moet er voor deze degradatie naar de onderste regionen van de zorg, die ook de AWBZ vervangt, in totaal voor twee personen betaald worden 2200 € plus 6,5% over AOW/WAO plus 4,4% over overige pensioenen plus 8,8 % over maximaal 30.000€ p.j.. (Nu betaal ik 264,24€ voor een perfecte buitenlandpolis met aanvulling plus voor twee personen). Zelfs na aftrek van de zorgtoeslag blijkt dus het - in de publiciteit als zoethoudertje genoemde - maximum kostenbedrag van 5% van het gezinsinkomen een regelrechte gotspe. En dat is dan vriendelijk gezegd. Zelfs het basisschoolniveau rekenen lijkt Uw Regering niet te halen. Of is het gewoon een 'leugentje om politieke bestwil'?

Zo'n jaar of 25 geleden kon je jezelf dan afvragen: Is dit beleid of is dit een uitglijer? Inmiddels lijkt een andere formulering realistischer: Is dit beleid of is hierover nagedacht?

   Tot zover mijn noodkreet

Bijlage 1 bevat een lijst van juridische kwesties, waarover volkomen onnodig en tegen voor ons soort mensen onbetaalbare kosten geprocedeerd zal moeten worden, willen we herstel van rechten verkrijgen. Zaken waarover vermoedelijk nauwelijks is nagedacht, om mijn eerdere vraag op dit punt zelf te beantwoorden. In bijlage 2 zal ik in enkele zinnen een makkelijk, misschien nog wel vóór 1 januari door te voeren alternatief beschrijven.

Tot slot wil ik U vragen bijzonder alert te zijn op slimme plannen van Uw (toekomstige) Regering om met de WZV als precedent (en met handhaving van een strikte partijdiscipline in beide Kamers der Staten-Generaal) een Wet Pensioenverzekering door te voeren. Een geniale manier om de hele kas van het ABP leeg te halen en de Spaanse Nederlanders krijgen dan het Spaanse AOW-tje.

De aan het College voor Pensioenverzekeringen te betalen premie zou dan lekker hoog worden, want het moet wel opleveren! Tel daar de zorgpremie bij op en de hele Nederlandse uitkering blijft in Nederland. Dan wordt eindelijk het publieke beeld over de Nederlander die in Spanje woont realistisch: allemaal miljonairs die het zich kunnen veroorloven hier te blijven!

Het spijt me dat het al met al een lang verhaal is geworden, maar een noodkreet moet toch een duidelijk beeld schetsen van de nood. Afschrift van deze brief met bijlagen zal met een 24-uurs embargo aan de pers worden verstrekt. Wat we nu op hele korte termijn nodig hebben is, in modern Nederlands: awareness.

Bedankt voor Uw aandacht.

In alle hoogachting jegens U, maar ook in grote zorg over het gebrek aan normbesef, aan simpel fatsoen en zorgvuldigheid van Uw regering, verblijven wij,

H. Frantzen
Calle Violín 3
29620 Torremolinos, Spanje
0034 - 952380959.

P.s., d.d. 30 november 2005.

Er is iets mis gegaan met de verzending van deze brief op 20 november. Inmiddels ben ik thuis na de vijfde keer aan mijn mitraalklep geopereerd te zijn, men vermoedt hier een evenaring van een record. Of het ooit in Nederland gebeurd is weet ik niet eens, misschien ben ik dus wel ineens Nederlands kampioen! Alles gaat goed, maar dit is dan ook het jaar 2005 en er is een kunststukje hartchirurgie verricht.

Mevrouw, ware dit het jaar 2006 dan zou ik, zo is mij hier door Spaanse artsen verzekerd, een van de eerste Hoogervorst-doden zijn.

Bijllage 1. Potentiële juridische problemen.

  Civielrechtelijk.

  1. Bestaande polissen, die het in de WVZ vastgelegde zorgniveau te buiten/boven gaan, vallen buiten de werking van de WVZ (art.1,d). Als het gaat om aantasting van bestaande rechten zal de rechter -gehandicapt door de onschendbaarheid van de wet - ongetwijfeld een strikt restrictieve interpretatie toepassen. Kan een maatschappij een bestaande buitenlandpolis nu eenzijdig opzeggen?
  2. 2. Hoe zit het met de Stienstra 's-Hertogenbosch jurisprudentie (wellicht inmiddels achterhaald, ik ben niet up-to-date), dat de overheid weliswaar om haar moverende redenen bestaand beleid mag wijzigingen, maar dan gehouden is tot volledige schadevergoeding?

    Publiekrechtelijk.

    Opmerking vooraf: verplichte toetsing aan hoger recht, in casu Europese Rechten van de Mens (hierna aangeduid als RM) en EU-recht, vooral de fundamentele beginselen van de constituerende verdragen als vrij verkeer van o.a. personen en diensten, onbelemmerde mededinging, maar ook de verplichting tot Europese openbare aanbesteding. ( EU).

  3. Is iemand met een WAO uitkering plus een bijvoorbeeld ABP-invaliditeitspensioen nu wel of niet zorgplichtig in NL? Idem met betrekking tot WAO en ander aanvullend pensioen. En betekent dit zorgplichtig zijn dan dat hij recht heeft op een verzekering conform de WVZ en dat hij deze rechten ook in andere EU-landen kan uitoefenen? (Non-discriminatie aan de hand van woonland binnen de EU). Of betekent dit dat hij wel zorgplichtig is maar toch in het regime 'sociale zekerheid vestigingsland, premie betalen aan NL' valt? Uit art.69, lid 1, laatste volzin leid ik het eerste af.
  4. In zoverre aan Nederlanders die in het buitenland wonen, bestaande polissen (rechten) ontnomen worden, is dit niet materieel een onteigening buiten de normale regels om en zonder passende schadevergoeding? (RM)
  5.   Is het niet zo dat t.o.v. de groep 'buitenlanders' de Nederlandse Staat in de vorm van het Zorgverzekeringsfonds een eigen verzekeringsmaatschappijtje met gedwongen deelname opricht? Het doet me denken aan de gedwongen winkelnering uit lang vervlogen tijden. En dat tegen, in vergelijking met de Spaanse 'ziekenfonds'verzekerde in elk geval, een woekerprijs. Wie gaat trouwens de woekerwinsten opstrijken, Nederland of Spanje? Denkt de Minister van WVS nu echt, dat de Junta de Andalucía zal gaan declareren op basis van de eigen sociale tarieven? En als gedeclareerd wordt op Nederlands niveau, wat is dan nog het restantje rechtvaardiging voor zijn beleid?
  6.   Is het verder niet zo dat dit nieuwe maatschappijtje, het Zorgverzekeringsfonds, in strijd met EU-beginselen (vrije en onbelemmerde mededeling) een monopolie heeft?
  7.   Is het tenslotte niet zo, dat door de uitvoering van deze nieuwe 'verzekering' op te dragen aan één bepaalde instantie de plicht tot Europese openbare aanbesteding wordt geschonden?
  8.   Is de bepaling dat het werkgebied van de zorgverzekeraars beperkt is tot Nederland niet in strijd met EU-recht? En als dit gerechtvaardigd wordt met een beroep op Europese richtlijnen, zijn deze richtlijnen op dit punt dan niet in strijd met EU-beginselen?
  9.   Is het, samenvattend, niet zo, dat met het nieuwe zorgstelsel de meest effectieve belemmering wordt opgeworpen voor het vrije personenverkeer (inclusief recht op vestiging) binnen de EU voor de meest kwetsbare groep mensen? En dat de Nederlandse regering geen vorm van overmachts-beroep kan doen op Europese verordeningen en richtlijnen, waarmee zij zelf heeft ingestemd?
  10.   Een morele kwestie wordt de volgende situatie, maar ik weet niet of moreel nog telt. Rechten van de Mens misschien. Iemand heeft een bestaande buitenlandpolis, die door de rechter overeind wordt gehouden. Kan de Staat hem dan, met de letter der wet in de hand, dwingen om toch nog de vaste plus de inkomensgebonden premie af te dragen?
   Tot zover de vrucht van snel werken op de rand van het ziekenhuisbed. Tot de politiek/juridische oplossing draagt misschien bij het besef, dat een snel en probleemloos beleidsalternatief voor het grijpen ligt. Zie bijlage 2.

Bijlage 2. Een alternatief.

  Ik ben verzekerd bij de CZ Groep, een maatschappij die enkele jaren geleden overgestapt is op een Buitenlandpolis. Die hebben ze nu opgezegd, gewoon omdat ze denken dat dat moet. Stel dat alle maatschappijen zo'n polis hebben, of deze alsnog invoeren, dan kan de premie waarschijnlijk blijven zoals deze nu is. Wij betalen voor twee personen, derde klas, 264,24€ per maand inclusief een basis aanvullende verzekering. Neem dit systeem over in de wet en het hele probleem is opgelost, misschien gaan voor veel mensen de premies wel omhoog (zorgtoeslag?), maar dat is het minst van alle kwaden, lijkt mij.

Aanbevelenswaardig zou het dan kunnen zijn als de maatschappijen een gezamenlijke 7x24 uurs centrale zouden oprichten á la SOS en EuroCross. Dan zou in de concentratiegebieden gezamenlijk onderhandeld kunnen worden over tarieven. De maatschappijen kunnen makkelijk een prijsvergelijking ophoesten. Hier in Andalucía zijn bijvoorbeeld de kosten van particuliere honoraria en diensten als röntgen en laboratorium misschien hoger (er is natuurlijk geen vaste bijdrage vanuit het ziekenfonds en geen bijdrage aan de praktijkkosten), het ziekenhuisbed is veel goedkoper, ook in een particulier ziekenhuis.

Dr. H. Frantzen,
Spanje.

Latere, niet meeverzonden aanvullingen:  

  1. Situatie ziekenfondsverzekerde uitkeringstrekkers die ervoor gekozen hebben om met residencia in seg. soc. te zitten, tegen geringe kosten: die zullen zich nu net zo blauw moeten betalen als alle anderen voor dat voorrecht.

      NOODOPLOSSING.

      SL oprichten die zich ten doel stelt alle door de wet getroffen NL-ers tegen een loon van 1€ per maand in dienst te nemen en onder te brengen in seg. soc.; daarnaast bijdrageplicht in vereniging die eigenaar is van de SL. Aanhouden bestaande particuliere buitenlandpolis. Asociale aspect hiervan: helpt hoogstwaarschijnlijk alleen de bestaande particulier verzekerden met aanvulling btl. off buitenlandpolis. Collectieve nieuwe aanvulling sluiten voor iedereen die dat wil, onderhandelen met verschillende zorgverzekeraars in NL.

  2. Bestaande buitenlandpolis mag niet worden opgezegd: Citaat uit mail College ZV d.d. 30-11:

    U moet zich bij het CVZ aanmelden. Wellicht heeft u schriftelijk van het CVZ reeds een aanmeldingsformulier ontvangen en geretourneerd. Mocht dit niet het geval zijn dan kunt u een aanmeldingsformulier downloaden van CVZ. Het CVZ stuurt u vervolgens een formulier E121 toe waarmee u zich kunt laten inschrijven bij het plaatselijke ziekenfonds (caisse de maladie). Dit ziekenfonds kan u verder informeren omtrent de dekking/omvang van het woonlandpakket.

    Indien u meent dat het woonlandpakket ontoereikend is voor uw behoeften/wensen, dan staat het u uiteraard vrij om uw particuliere verzekering deels als aanvulling op het woonlandpakket te handhaven. Indien uw verzekeraar uw huidige ziektekostenverzekeraar eenzijdig heeft beëindigd dan is dat ten onrechte. De particuliere verzekering blijft in principe in stand voor zover de dekking er van breder is dan de dekking van het woonlandpakket.

    Met vriendelijke groet,

    het College voor zorgverzekeringen

  3. Waar zit die actievoerende vereniging???

Wij kunnen u de informatie over armoede niet onthouden !!