Nederland ontbeert een Grondwettelijk Hof als enig land in Europa. Rechterlijke willekeur is dan ook dagelijkse praktijk

De principes van de grondrechten zijn 'n paradox. Die zijn gebaseerd op principes van Parijs (Franse Revolutie)

Artikel 7. lid 1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten
of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.


Europese Grondwet . . . SDN Homepage . . . Nederlandse Grondwet . . . Belgische Grondwet
Wettekst over invoering en uitwerking van artikel 120 van de Grondwet


Willekeur is zo troef in de Nederlandse Rechtspraak

Het nieuwe verdrag tot instelling van de Benelux Unie is in strijd met art. 350 van het Verdrag van Lissabon, vanwege artikel 120 in de Nederlandse Grondwet.

Op 17 juni 2008 werd in Den Haag een nieuw verdrag ondertekend, dat in 2010 in werking trad. In artikel 2 t/m 5 van dit nieuwe verdrag tot instelling van de Benelux Unie staat letterlijk het volgende:

Artikel 2

1. De Benelux Unie

heeft tot doel de samenwerking tussen de Hoge Verdragsluitende Partijen te verdiepen en uit te bouwen, opdat deze verder een voortrekkersrol kan vervullen binnen de Europese Unie en de grensoverschrijdende samenwerking op alle niveaus kan versterken en verbeteren.

 

2. De Benelux Unie richt zich met name op:

a. het voortbestaan en de verdere ontwikkeling van een economische unie, die een vrij verkeer van personen, goederen, kapitaal en diensten omvat en die een afgestemd beleid op economisch, financieel en sociaal gebied betreft, met inbegrip van een gezamenlijk beleid in de economische relaties met derde landen;

b. de duurzame ontwikkeling, waarin een evenwichtige economische groei, maatschappelijke bescherming en de bescherming van het milieu worden verenigd;

c. de samenwerking op de gebieden van justitie en binnenlandse zaken.

 

Artikel 3

1. Met het oog op de verwezenlijking van de doelstellingen in artikel 2 stelt de Benelux Unie periodiek een meerjarig Gemeenschappelijk Werkprogramma op, waarin de prioriteiten van de samenwerking worden vastgesteld.

2. Het Gemeenschappelijk Werkprogramma betreft onder meer:

a. de vervolmaking van de interne Benelux markt en de verwezenlijking van de Benelux Economische Unie met inbegrip van de verdere afstemming van het sociaal beleid, van het beleid op het gebied van de energie en het klimaat, alsmede van de samenwerking op het gebied van transport en communicatie;

b. de samenwerking op het gebied van het milieu, de natuur, de landbouw en de natuurlijke ruimten;

c. het beleid op het gebied van visa en immigratie, de politiele samenwerking, de samenwerking met betrekking tot het beheer van crises en de bestrijding van rampen, alsmede met betrekking tot de strijd tegen het terrorisme en tegen fraude, onder meer op het gebied van belastingen;

d. de samenwerking op overig gebied indien noodzakelijk ter verwezenlijking van de doelstellingen van artikel 2.

 

Artikel 4

De rechten en verplichtingen voortvloeiende uit Deel 1 en Deel 3 van het Verdrag van 1958 zijn onverminderd van kracht, tenzij in dit Verdrag anders wordt bepaald.

 

Artikel 5

De instellingen van de Benelux Unie zijn:

a. het Benelux Comité van Ministers;

b. de Benelux Raad;

c. de Raadgevende Interparlementaire Beneluxraad;

d. het Benelux Gerechtshof;

e. het Benelux Secretariaat-generaal..

 

Deze samenwerking van de lidstaten Nederland, België en Luxemburg is gebaseerd op Artikel 350 van het het op 1 december 2009 in werking getreden Verdrag van Lissabon, waarin letterlijk het volgende staat geschreven:

 

Artikel 350 (oud artikel 306 VEG)

De bepalingen van de Verdragen vormen geen beletsel voor het bestaan en de voltooiing van de regionale unies tussen België en Luxemburg alsmede tussen België, Luxemburg en Nederland, voor zover de doelstellingen van die regionale unies niet bereikt zijn door toepassing van de Verdragen.

 

Het Verdrag van Lissabon wordt bij het verschijnen van deze publicatie nog geratificeerd door de lidstaten, overeenkomstig hun respectieve grondwettelijke regels. In artikel 120 van de Nederlandse Grondwet staat letterlijk het volgende:

 

"De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen.

 

Dit betekent dat in Nederland de grondwettigheid van wetten en verdragen, en daarmee ook het Verdrag van Lissabon, niet mag worden getoetst door de rechter. Dit in tegenstelling tot in België.

 

In artikel 141 en 142 van de Belgische Grondwet staat letterlijk het volgende:

 

Art. 141
De wet stelt de procedure in om de conflicten tussen de wet, het decreet en de in artikel 134 bedoelde regelen, alsook tussen de decreten onderling, en tussen de in artikel 134 bedoelde regelen onderling te voorkomen.

 

Art. 142
Er bestaat voor geheel België een
De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen.â€

waarvan de samenstelling, de bevoegdheid en de werking door de wet worden bepaald.

Dit Hof doet, bij wege van arrest, uitspraak over :
1° de in artikel 141 bedoelde conflicten;
2° de schending door een wet, een decreet of een in artikel 134 bedoelde regel, van de artikelen 10, 11 en 24;
3° de schending door een wet, een decreet of een in artikel 134 bedoelde regel, van de artikelen van de Grondwet die de wet bepaalt.

De zaak kan bij het Hof aanhangig worden gemaakt door iedere bij wet aangewezen overheid, door ieder die doet blijken van een belang of, prejudicieel, door ieder rechtscollege.

De wetten bedoeld in het eerste lid, in het tweede lid, 3°, en in het derde lid, worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

Op bijgevoegde foto hieronder is te zien dat de ministers van Buitenlandse Zaken van de Benelux, Steven Vanackere (België), Uri Rosenthal (Nederland) en Jean Asselborn (Luxemburg) op het gebied van economie, duurzaamheid, veiligheid, politie en justitie vanaf het in werking treden van het nieuwe verdrag tot instelling van de Benelux Unie zodanig goed samenwerken dat zij daarvoor zelfs een nieuw logo hebben gemaakt.

Op grond van artikel 120 van de Nederlandse Grondwet mag de rechter de grondwettigheid van wetten en verdragen niet beoordelen terwijl in artikel 142 van de Belgische Grondwet het Grondwettelijk Hof de grondwettigheid van wetten en verdragen moet beoordelen.

Dit betekent dat in Nederland (inzake o.a. gelijke behandeling, milieu en gezondheid) de wetten en verdragen niet door een rechter mogen worden getoetst aan de hieronder ingelaste artikelen 1, 21 en 23 uit de Nederlandse Grondwet:

 

Artikel 1 Grondwet

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

 

Artikel 21 Grondwet

De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.

 

Artikel 22 Grondwet

1. De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.

2. Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.

3. Zij schept voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding.

 

Dit in tegenstelling met België. In België moeten (inzake o.a. gelijke behandeling, milieu en gezondheid) de wetten en verdragen worden getoetst aan de hieronder ingelaste artikelen 10 en 23 uit de Belgische Grondwet:

 

Art. 10
Er is in de Staat geen onderscheid van standen.

De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.

De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.

 

Art. 23
Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden.

Daartoe waarborgen de wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel, rekening houdend met de overeenkomstige plichten, de economische, sociale en culturele rechten, waarvan ze de voorwaarden voor de uitoefening bepalen.

Die rechten omvatten inzonderheid :
1
° het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid in het raam van een algemeen werkgelegenheidsbeleid dat onder meer gericht is op het waarborgen van een zo hoog en stabiel mogelijk werkgelegenheidspeil, het recht op billijke arbeidsvoorwaarden en een billijke beloning, alsmede het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen;
2° het recht op sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid en sociale, geneeskundige en juridische bijstand;
3° het recht op een behoorlijke huisvesting;
4° het recht op de bescherming van een gezond leefmilieu;
5° het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing.

Daarmee is de Nederlandse en Belgische Grondwet 100% strijdig met elkaar en kan er onmogelijk worden samengewerkt op het gebied van economie, duurzaamheid, veiligheid, politie en justitie zoals dat in 2010 is overeengekomen met het ondertekenen van het nieuwe verdrag tot instelling van de Benelux Unie.

EU-Grondwet Nee! !
Tien Veto's tegen de Europese Grondwet
Vrijspreken: Manipuleert Nicolaï de EU-Grondwet?
Martin Dessing zegt ook nee tegen het grondwettelijk verdrag
Recht op toegang tot de rechter moet in de Europese grondwet
Harry Kerkhof en zijn 'Tien Argumenten tegen de Europese Grondwet'
NRC: Bent u voor of tegen instemming door Nederland met een Grondwet voor Europa?
Prof. Smalhout: Eerste en laatste kans om überhaupt iets te kiezen betreffende de EU
H.J. Kerkhof 'Waarom stemmen TEGEN de zogenaamde Europese Grondwet
'
Pleidooi van Prof. Mr. N.H.M. Roos: Nederland en NEEDERLAND:
Kritische Britse site over de Europese Grondwet (Engelse tekst)
Wat ik graag in de Europese grondwet zou willen zien
Ik ben wel voor Europa, maar niet voor deze grondwet
Wij worden door onze eigen regering gereduceerd tot een soort analfabetisch stemvee
De nieuwe EU-Grondwet legt veel te veel macht bij de rechters van het Europese Hof
Europese Grondwet, waarover 1e landelijke referendum in Nederland wordt gehouden
Mensenrechten, Grondwet en het Koninkrijksstatuut
Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden van april 1997
Universele Verklaring Mensenrechten in Grondwet en Koninkrijksstatuut
Statuut voor het koninkrijk der Nederlanden
De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens
De analyse van de staatkundige situatie op dit moment. Over het hoe en wat

Info: VOOR

Atzo Nicolaï presenteert de referendumwijzer voor de Europese Grondwet
Parlementair Documentatie Centrum: samenvatting en tekst v/d Europese Grondwet
De portaalsite van de Europese Unie
Europees Parlement: Wie verder denkt kent geen grenzen
Europese Referendum Campagne voert actie voor referendum over Europese Grondwet
< Europees project voor de Sociaaldemocraten voor de eenwording van Europa

Info: ALGEMEEN

Brief aan minister Donner over 'no cure no pay' advocaten en procesmonopolie
Herstructurering Sociale Zekerheid in Nederland
Schep een economische orde waarin plaats is voor iedereen
De euro-ramp treft ons allemaal!
Rechtzoekenden willen een Europees verbod op het procesmonopolie van advocaten
Artikel II-107: Recht op doeltreffende voorziening in rechte en op een onpartijdig gerecht
Recht op toegang tot de rechter moet in de Europese grondwet
Leidraad voor onpartijdigheid van de rechter met aanvullingen van rechtbank Breda
Tweede Kamervragen aan, voor en door beëdigde volksvertegenwoordigers
Klacht tegen Staat der Nederlanden bij Europese Commissie voor Rechten van de Mens
De Illusie van democratie. verkiezingsprogramma's worden niet uitgevoerd
Procesmonopolie, het anti-recht voor rechtzoekenden moet uit het Europese verdrag
RMO-advies Toegang tot recht, persbericht bij advies 32
Europese Grondwet onderwerp van eerste landelijke referendum
150 Tweede Kamerleden gemaild inzake onwettig procesmonopolie van advocatuur
Artikel II-107: Recht op doeltreffende voorziening in rechte en op onpartijdig gerecht
Herstructurering Sociale Zekerheid in Nederland. Algemene Wet Inkomensvoorziening
Het Georgisme en de duurzame samenleving
Wanneer wordt de overheid 'ns leergierig, in plaats van alleen maar gierig?
Ondernemers met een beslag op het vermogen zijn rechteloos t.a.v. de rechtsgang
Beslag op vermogen door curator maakt ondernemer/bestuurder rechteloos, monddood
Tussen papegaaiencircuits van parlement en pers. Politiek en media
De euro is er. Onzekerheid groeit en 't gevaar voor inflatie. Wie beschermt de armen?
Werk in uitvoering van de Verenigde Senioren partij,
Openbaar Ministerie wil ministers kunnen vervolgen
Brief aan Gerechtshof Amsterdam over subsidiefraude en valsheid in geschrift door advocaat

Terug naar het begin

SDN-rubrieken
Antecedentenregister van juristen
Het onderzoeksrapport van de Integriteit van de Rechterlijke Macht


steun SDN op ING:  NL57 INGB  0000 NL57 INGB 0000 7084 52 Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres:
sdn@planet.nl
Internet site: http://www.sdnl.nl/artikel-120-350-grondwet.htm
Westkade 227, 1273 RJ Huizen (NH)
Tel.: 06-17125374 . . . . . Fax: 035-5244142
Disclaimer