Groene stroom verhult subsidiemisbruik. De overbodige € 1,3 miljard subsidie moet naar de duurzame Nuloptie van Edelchemie

Na 50 jaar eindelijk verbod op wolmanzouten.
Maar waar laten we 12 mln. kuub giftig hout ? Staatsblad 238 - 10 juni 2004

Ecologisch Kennis Centrum . . . Klokkenluiders <====> SDN . . . Schandpaal

Het milieudrama rond oud Tweede Kamerlid Remi Poppe en de verzwegen antwoorden

Van: a.van rooij [a.vanrooij1@chello.nl]
Verzonden: zondag 26 december 2004 15:11
Aan: sdn@wxs.nl
Onderwerp: Fw: Vragen van het lid Poppe (SP) aan de minister van VROM van 19 augustus 1998 / Daarmee is het grootste milieuschandaal ooit volledig ontmaskerd

 
----- Original Message -----
Sent: Sunday, December 26, 2004 3:05 PM
Subject: Vragen van het lid Poppe (SP) aan de minister van VROM van 19 augustus 1998 / Daarmee is het grootste milieuschandaal ooit volledig ontmaskerd

Hiermee is het grootste milieuschandaal ooit volledig ontmaskerd 
 
Aan: Remi Poppe (Socialistische Partij Nederland)
 
Beste Remi,
 
Op 19 augustus 1998 heeft u, namens de Tweede Kamer van de Socialistische Partij, de volgende zeer goede vragen gesteld aan de minister van VROM: zie http://www.sdnl.nl/poppe-1.htm of lees hieronder:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Kamervragen van 19 augustus 1998

    Vragen van het lid Poppe (SP) aan de minister van VROM

    1. Kent u de uitspraken van de Raad van State in het geding tussen A.M.L. van Rooij (verzoeker) en gedeputeerde Staten van Noord-Brabant (verweerder)? (1)

    2. Bent U het eens met de opvatting van de Raad van State (op grond van het deskundigenbericht van de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak) dat verduurzaamd hout visueel niet valt te onderscheiden van onbehandeld hout?

    3. Acht U het, gezien de bindende uitspraak van de Raad van State, langer verantwoord dat afvalhout als bijstook wordt gebruikt in energiecentrales?

    4. Welke maatregelen gaat U nemen om er zorg voor te dragen dat met CCA-zouten (wolmanzout) geïmpregneerd hout op een milieuhygiënisch verantwoorde wijze wordt ingezameld en verwerkt?

    (1) Uitspraak van 19 augustus 1998 in de zaken
    Nrs, F03.90.0171, F03,98.0179, PO3.98.0180, F03.98.O181, F03.98.0182, F03.98.0183, en F03.98.181/213-288.

     
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Graag verneem ik van u de antwoorden daarop omdat een niet of feitelijk niet juiste beantwoording daarvan heeft geleid tot een waarlijke groene stroom maffia. Als bewijs daarvoor, zie: www.sdnl.nl/column20.htm  of lees hieronder:
 
Hoever staatssecretaris Pieter van Geel (CDA) van VROM daarmee gaat kunt u lezen op www.sdnl.nl/ekc-vr40.htm
 
Hoever dr. E.M.H. Hirsch Ballin (CDA) als voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State daarmee gaat kunt u lezen op: www.sdnl.nl/ekc-rs139.htm 
 
Hoever de gehele Vaste Kamer Commissie van VROM van de Tweede Kamer der Staten Generaal daarmee gaat kunt u lezen op: www.sdnl.nl/tissen-4.htm  
 
Hoever huidig kamerheer Frank Houben van Hare Majesteit de Koningin daarmee gaat kunt u lezen op www.sdnl.nl/tissen-7.htm 
Het is hierbij goed te weten dat Frank Houben ook commissaris is bij Essent dat als dekmantelbedrijf wordt gebruikt voor het doorvoeren van Groene Stroom Maffia, zie www.sdnl.nl/column20.htm waarin de volgende personen van Shell zijn vertegenwoordigd: De Jong (directeur, SHELL), J.A. Terning (SHELL),  S. Mennes (SHELL), P.L. Zuiderveld (SHELL). Moest daarom voormalig Minister President  Wim Kok (PvdA) commissaris worden bij Shell ?? Het is hierbij goed te weten dat betreffende wolmanzouten zijn samengesteld uit arseen- en chroom VI- houdend hoogproblematisch gevaarlijk afval van Billiton/Shell  (zie rapport "Duurzaam hout goed fout" van Remi Poppe van de SP). Dit hoog problematisch gevaarlijk afval heeft Shell, met de door de overheid ingebouwde tekorkomingen in wetgeving ( http://www.sdnl.nl/hendr-12.htm ), via houtimpregneerbedrijven als dekmantelbedrijven, met miljarden euro's aan overheidssubsidie, duur kunnen verkopen in plaats van eeuwig duur opslaan, hetgeen wettelijk had gemoeten. 

Het Koninklijk Huis heeft zo'n 5 procent aandelen in Shell en heeft aan deze vergiftiging van geheel Nederland miljarden euro's aan prive vermogen verdient. Pim Fortuyn wilde het Koninklijk Huis afschaffen en wilde niet meedoen aan het Kyoto protocol (lees: zijn boek) waarmee onder de dekmantel van Groene Stroom en terugdringen CO-2 broeikasgassen betreffend hoogproblematisch gevaarlijk afval van Shell in strijd met de Europse Eural (www.sdnl.nl/ekc-vr40.htm) via de kolengestookte electriciteitscentrales en biomassa centrales verder wordt doorgedumpt naar de lucht en in de cement, beton, asfalt en stenen (green bricks) (http://www.biomassa.polie.nl/blokschema.htm) Moest Pim Fortuyn daarom worden vermoord ??? Opvallend daarbij is in ieder geval de volgende met die moord samenhangende informatie: http://www.sdnl.nl/fortuyn1.htm en de rol van de media (Einhovens Dagblad en Raad van Journalistiek) daarin, zie: http://www.sdnl.nl/ekc/ekc-rvdj.htm en het ontslag van Pamela Hemelrijk bij het Algemeen Dagblad kort daarna, zie: http://www.sdnl.nl/pamela-5.htm en  http://www.sdnl.nl/pamela-10.htm  

 
Heeft mijn buurman de Gebr. van Aarle BV in Sint Oedenrode daarom 16 jaar lang en nog steeds alle wetten mogen overtreden ?? en is betreffend bedrijf daarom al 16 jaar lang strafrechtelijk immuun ?? Zie: www.sdnl.nl/ekc-rs139.htm  
 
Moest daarom het het vergiftigingsschandaal rondom Robert Kahlman en zijn gezin kost wat kost de doofpot in ??? 
Zie: kahlman.htm  
 
Hiermee is het grootste milieuschandaal ooit volledig ontmaskerd 
 
Er is spake van waarlijk Eco-terrorisme: zie: www.sdnl.nl/column30.htm
 
Beste Remi,
 
De antwoorden op uw bovengenoemd  4-tal vragen aan de minister van VROM zijn van cruciaal belang voor het strafrechtelijk gevolg van deze georganiseerde milieumisdaad van wereldomvang.
 
Ik wil u daarom vragen om mij per kerende e-mail die antwoorden te laten toekomen, en tevens naar de copiehouders te versturen:
 
Bij voorbaat mijn dank daarvoor:
 
Met vriendelijke groeten
Ad van Rooij    
 

Groene stroom maffia


de media slapen

Een ernstige tekortkoming in de bestrijdingsmiddelenwet heeft geleid tot een nagenoeg algehele vergiftiging van Nederland met de uiterst giftige en kankerverwekkende stoffen arseenzuur, chroomtrioxide, pentachloorfenol, trichloorfenol, PAK's, endergelijke. Dit is al ruim tien jaar bekend. Toch wordt deze tekortkoming in de bestrijdingsmiddelenwet niet gerepareerd en worden de gevolgen ervan niet weggenomen. De daaruit voortvloeiende schade zal Nederland op langere termijn economisch nooit meer kunnen opbrengen. Degenen die in korte tijd hieraan veel geld willen verdienen denken mee aan creatieve oplossingen. Hieruit is een heimelijke verstandhouding, een vorm van corrupte samenspanning ontstaan, die het gedeelde eigenbelang van betrokken partijen laat prevaleren boven het algemeen belang. Een dergelijke corrupte samenspanning wordt 'collusie' genoemd. Deze collusie heeft de landelijke en locale politiek volledig in haar greep gekregen. Dat heeft geleid tot de hieronder beschreven groene stroom maffia.

    Door Ad van Rooij

Hoe heeft het kunnen gebeuren dat Nederland in de greep is geraakt van de afvalmaffia? Nou, dat is aldus gegaan: enkele ambtenaren bereiden de bestrijdingsmiddelenwet voor. De ministers van VWS, VROM, LNV en SZW zijn verantwoordelijk voor de inhoud van die bestrijdingsmiddelenwet en de Tweede Kamer keurt deze goed. Het uitvoerende College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB) laat binnen de reikwijdte van deze bestrijdingsmiddelenwet enorme hoeveelheden agrarische en niet-agrarische bestrijdingsmiddelen toe. Later blijkt dat die bestrijdingsmiddelenwet een zeer ernstige tekortkoming bevat te weten: bij de toelating van een bestrijdingsmiddel mag geen rekening worden gehouden met de milieu- en gezondheidsconsequenties die betreffend bestrijdingsmiddel aanricht na de gebruiksfase, dus in de afvalfase. Onze overheid, de politiek, zijn verantwoordelijk voor deze ernstige tekortkoming in de bestrijdingsmiddelenwet en voor alle daaruit voortvloeiende schade. Desbetreffende ministers en Tweede Kamerleden willen deze fout niet toegeven, vanwege gezichtsverlies en de enorme daaruit voortvloeiende schade van honderden miljarden guldens, die nooit meer opgebracht kunnen worden.

Door deze tekortkoming in de bestrijdingsmiddelenwet is nu zo'n 30 tot 50 procent van het in de bouw en tuin gebruikte hout zwaar vergiftigd met hoge concentratie's aan arseenzuur, chroomtrioxide, koper, boorzuur, pentachloorfenol, lindaan, PAK's, en dergelijke. In sommige gevallen zijn de concentraties van deze stoffen zo hoog dat de drempelwaarde waarbij sprake is van gevaarlijk afval honderdvoudig overschreden wordt. Ook is deze tekortkoming in de bestrijdingsmiddelenwet één van de hoofdoorzaken dat het slib in onze rivieren en het slib afkomstig van onze rioolzuiveringsinstallaties sterk is verontreinigd met zware metalen en bijvoorbeeld PAK's. De concentratie aan deze stoffen is in het rioolzuiveringsslib zo hoog dat het zonder meer zeer gevaarlijk afval is. Onze overheid is moreel en wettelijk verplicht om het genoemde gempregneerde hout, dat vrijkomt als bouw- en sloopafval, en rioolzuiveringsslib te laten verwijderen en verwerken als gevaarlijk afval, hetgeen hen zo'n 500 tot 1000 gulden per ton zal gaan kosten.

Deze zeer hoge verwerkingskosten komen minister Jorritsma en minister Pronk kennelijk niet goed uit en zij hebben dan ook de volgende creatieve oplossing bedacht: we noemen bovengenoemd uiterst gevaarlijk afval eenvoudig biomassa en we stellen dat bijstoken van deze zogeheten 'biomassa' in de EPON-elektriciteitscentrale te Nijmegen, de Demkolec-electriciteitscentrale te Buggenum en de Amer-elektriciteitscentrale te Geertruidenberg goed is om de CO2-uitstoot te reduceren. Op deze manier kunnen wij vele miljoenen guldens aan subsidie van de Europese Gemeenschap binnenhalen. Tegenover de consument noemen we de energie die zo vrijkomt uit biomassa "Groene stroom". Dit alles in de wetenschap dat uit vergiftigd rioolslib geen energie gewonnen kan worden; het verbranden ervan kost zelfs energie.

De consument die voor zulke speciale groene stroom natuurlijk wel extra geld moet gaan betalen wordt zo door onze landelijke overheid bedot. Ook zwijgen de betrokken ministers over de verspreiding van de met arsenicum, chroom VI en andere zware metalen vergiftigde uitstoot via de schoorsteen van de centrale. De heel fijne uitstoot is niet te filteren en nauwelijks betrouwbaar te meten. Ook verzwijgen zij de verwerking van het met deze zware metalen vergiftigde vliegas in cement en asfalt met alle rampzalige gevolgen voor de bevolking.

Om hiermee weg te kunnen komen moet natuurlijk een breed draagvlak worden gecreëerd. Met betrekking tot de electriciteitscentrale te Buggenum is hiervoor op 13 mei 2000 een lijst opgesteld van personen die moeten gaan dienen als breed draagvlak. De volgende instanties en personen staan op die lijst:


* Landelijke politiek:

  • Mw. Jorritsma (minister van EZ),
  • N. van Hulst (Dir-Gen voor Energie),
  • P.A. Scholten (Directeur-plv. Dir. Generaal energie, strategie en verbruik),
  • B.J.M. Hanssen (directeur duurzame energie),
  • H. Koenen (Hoofd duurzame energie),
  • G. Dijk (duurzame energie),
  • J. Weehuizen (Directeur electriciteit),
  • Hermans (Hoofd electriciteit),
  • H.A.P.M. Pont (Dir. Gen. VROM),
  • J. Lenstra (VROM), B. van Engelenburg (VROM),
  • L.J. Brinkhorst (minister LNV),
  • C.J. Kalden (Dir.Generaal LNV),
  • W. de Wit (directeur LNV),
  • G. Westenbrink (LNV),
  • J. van Walsem (2e kamerlid D66),
  • J.H. Klein Molenkamp (2e kamerlid VVD).

* Lokale politiek:

  • C. de Waal (Ged. milieu prov Limburg),
  • Tindemans (Ged. EZ prov Limburg),
  • G.H.M. Driessen (Ged. Landbouw, prov Limburg),
  • Heijmans (burgemeester Haelen).

* Milieubeweging:

  • A. van de Biggelaar (stichting Natuur en Milieu),
  • S. Schöne (Wereldnatuurfonds),
  • H. Vijverberg (stichting Milieufederatie Limburg).

* Aandeelhouders:

  • H. van Meegen (Vz, directie EPZ),
  • H. van Droog (directeur EPZ),
  • J.J. Verwer (Alg directeur EZH),
  • L.M.J. van Halderen (Vz directie EPON),
  • P. Koppen de Neve (directeur UNA).

* Instanties/bedrijven:

  • E.J. Postmus (Gasunie),
  • K. Dijkstra (Gasunie),
  • P. Derks (Gasunie),
  • H. Geijzers (Senter),
  • J. Verhoef (Senter),
  • P.A.M. van Luyt (NOVEM),
  • K. Kwant (NOVEM),
  • P. Stollwerk (NOVEM),
  • C. van Leenders (NOVEM),
  • Mathijssen (VNO-CNW),
  • drs. L. Knegt (VNO-CNW),
  • ir. M.P.H. Korten (VNO-CNW),
  • de Jong (directeur, SHELL),
  • J.A. Terning (SHELL),
  • S. Mennes (SHELL),
  • P.L. Zuiderveld (SHELL),
  • Noud Janssen (AGRO),
  • J. Hendriks (AGRO),
  • ir. J. Koolen (LLTB),
  • P. De Sampaio Nunes (directeur financiele ondersteuning Europese Commissie),
  • C. Cleutinx (Europese Commissie),
  • E. Millich (hoofd financiële ondersteuning Europese Commissie),
  • C. Jones (Europese Commissie),
  • P. Zegers (Nederlandse vertegenwoordiging Europese Commissie).

* Katalysatoren:

  • P. Blok (InterEnergie),
  • C.J.F. Böttcher (Böttcher),
  • F.W. Saris (voorz. directie ECN),
  • J.H.A. Kiel (ECN),
  • A.C.G.M. Brogtrop (Directeur proj.bureau duurzame energie),
  • Bultink A (Adviseur project bureau duurzame energie),
  • R. Kalf (adviseur projectbureau duurzame energie).

Aan de hierboven genoemde personen is een actieve rol toebedacht bij het doorvoeren van deze praktijken van de groene stroommaffia. Met bovenstaande lijst aan personen moet ons Openbaar Ministerie en met name de Minister van Justitie, toch erg blij zijn. Zonder het inzetten van onderzoekteams, infiltranten en dergelijke krijgen zij van mij middels dit artikel in Kleintje Muurkrant alle namen zomaar gratis op een dienblaadje aangereikt. Of de beschreven creatieve oplossing metterdaad doorgezet wordt of verijdeld wordt door verzet van het gezonde verstand, hangt af van onze media. Mijn oproep aan de media is dan ook: Doe er iets aan! Schoon ons land van deze groene stroommaffia!

(Ad van Rooij is hogere veiligheidskundige en betrokken bij het Ecologisch Kennis Centrum te Sint Oedenrode. Al hetgeen hij hierboven over de groene stroom maffia heeft beschreven kan hij staven met feitelijke bewijsstukken. Een overstelpende hoeveelheid informatie over dit soort zaken kunt u vinden bij de stichting Sociale Databank Nederland op internetadres: www.sdnl.nl/ekc.htm)

P.s. Voor een parlementaire enquête is het verhoren van betrokkenen op de bovengaande lijst vereist.

    Dit artikel is verschenen in Kleintje Muurkrant nr 352, 12 januari 2001

Grootste milieuschandaal ooit ontmaskerd

Met een recent bij de Raad van State aangespannen rechtszaak heb ik 's werelds grootste milieuschandaal ooit, in gang gezet door het kabinet Lubbers III (CDA/PvdA), feitelijk volledig ontmanteld.

door Ad van Rooij

De basis van dit enorme milieuschandaal vormt de "Intentieverklaring uitvoering milieubeleid basismetaalindustrie" ondertekend op 10 maart 1992 door: minister J.G.M. Alders namens het ministerie van VROM; minister dr. J.E. Andriessen namens het ministerie van EZ; minister J.R.H. Maij-Weggen namens het ministerie van V en W; de heer D. Sonneveld namens het Interprovinciaal Overleg; drs. P.Ph. Dordregter namens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten; dr. ir. J. IJff en mr. C.Th. Smit namens de Unie van Waterschappen en ir. O.H.A. van Royen namens de stichting Basismetaalindustrie en Milieu.
Bovengenoemde personen hebben hiermee op 10 maart 1992 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten waarin is beslist dat de 220.000 ton jarosiet die Billiton (Budelco/Shell) jaarlijks aan gevaarlijk afval opslaat in het jaar 2000 moet zijn teruggebracht naar 11.000 ton en dat 209.000 ton daarvan moet worden hergebruikt. In deze overeenkomst is aan bovengenoemde deelnemers en de deelnemers uit de Overleggroep en taakgroepen een geheimhoudingsplicht opgelegd.

Overeenkomstig die intentieverklaring moest de metaalindustrie (Billiton/Budelco/Shell) van het Kabinet Lubbers III het concentraat aan zware metalen (arseen, chroom VI, koper) uit jarosiet halen waarvoor de industrie (Hickson Garantor) veel belangstelling had. Hickson Garantor BV verwerkt dit concentraat aan zware metalen (feitelijk extreem gevaarlijk afval) in haar bestrijdingsmiddel superwolmanzout-Co en verkoopt betreffend bestrijdingsmiddel aan onderandere de houtimpregneerbedrijven in Nederland, waaronder mijn buurman Gebr. van Aarle BV.
Voor dit alles hebben de Ministers van VROM en EZ grote bedragen aan overheidssubsidie (gemeenschapsgeld) uitgegeven en doen dat nog steeds. Het gaat om enorme hoeveelheden arseen, chroom VI en koper uit jarosiet (zinkafval) die Billiton (Budelco/Shell) wereldwijd via dekmantelbedrijf Hickson Garantor BV wil gaan verkopen om het vervolgens via de houtimpregneerbedrijven, waaronder mijn buurman Gebr. van Aarle BV, bij de door minister J.G.M. Alders van VROM opzettelijk onjuist voorgelichte consumenten in de tuinen te dumpen. Hiervoor moest dus een wereldwijd grote markt worden gecreëerd. Ook daarvoor heeft voormalig minister van VROM J.G.M. Alders gezorgd.

In juni 1992 heeft het Kabinet Lubbers III, onder voorzittersschap van voormalig minister Alders van VROM, het "Rio de Janeiro protocol" tot stand gebracht en ondertekend. Onder de dekmantel van behoud van de regenwouden heeft Alders verduurzaamd hout als geschikt alternatief aangeprezen. De door minister Alders gesubsidieerde milieuorganisaties waaronder Vereniging Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en het Wereld Natuurfonds volgden minister Alders van VROM daarin blindelings, anders werd hun subsidie ingetrokken. Landelijke milieucampagnes, en de enorme publiciteit hierover hebben in Nederland geleid tot een werkelijke rage.

Deze campagnes stimuleerde de aanschaf door de consument. Coniferen en beukenhagen werden veelal gerooid en nauwelijks nog gebruikt als erfafscheiding. Geïmpregneerd hout kwam daarvoor in de plaats. Tegels en klinkers in de tuin werden vervangen door tegels van geïmpregneerd hout. Zelfs kinderspeeltoestellen, picknicktafels, vlonders, beschoeiingen, huizen en zelfs gehele woonwijken werden gebouwd van geïmpregneerd hout. Dat hiermee onze regenwouden werden behouden heb ik nooit begrepen en is ook nooit aangetoond. Wel is het zo dat Billiton/Budelco/Shell op deze wijze haar levensgevaarlijk afval, met de hulp van het Kabinet Lubbers III, jaarlijks met miljoenen kilogrammen in het milieu hebben kunnen dumpen.
Het gehele kabinet Lubbers III heeft op de hierboven beschreven wijze Billiton (Budelco/Shell) geholpen om via de dekmantelbedrijven Hickson Garantor BV en houtimpregneerbedrijven, waaronder de Gebr. van Aarle BV, jaarlijks miljoenen kilogrammen arseen, chroom VI en koper met het geïmpregneerde hout mee in water, bodem en lucht te dumpen.

Dit alles in strijd met hun eigen beleid zoals dat door de Tweede Kamer der Staten Generaal is vastgelegd in het Indicatief Meerjarenprogramma Milieubeheer 1986-1990 waarin zowel arseen als chroom VI staan opgenomen als zwarte lijststof en waarvoor in Internationaal verband is besloten dat in het milieu brengen van deze stoffen, gezien hun gevaarlijke eigenschappen, via een maximaal brongerichte aanpak met de best bestaande techniek moet worden voorkomen. Onder milieuschadelijkheid wordt verstaan: stofeigenschappen zoals giftigheid - waaronder carcinogeniteit, mutageniteit en teratogeniteit of afbreekbaarheid -, en (bio)accumulatie, die een ernstig risico inhouden.

Op grond hiervan had de Gebr. van Aarle BV betreffend arseen en chroom VI nooit in het hout mogen persen om er geïmpregneerd hout van te maken en nooit als geïmpregneerde houten producten aan de consumenten mogen verkopen. Ondanks de wetenschap bij alle leden van kabinet Lubbers III dat door hen daarmee alle nationale- en internationale wetten met voeten werden getreden, hebben zij toch besloten dit alles zwaar te subsidiëren. Via de Vereniging van Houtimpregneerinrichtingen in Nederland (VHN) heeft minister Alders van VROM grote bedragen subsidie gegeven aan de houtimpregneerbedrijven in Nederland, waaronder de Gebr. van Aarle BV, voor de invoering van een milieuzorgsysteem en heeft het ministerie van VROM via deze houtimpregneerbedrijven 25 tot 75 procent subsidie gegeven aan consumenten die dit geïmpregneerde hout met "Komo-keur" kochten.
Dit alles met de wetenschap dat "Komo-gekeurd" geïmpregneerd hout juist het maximum aan arseen en chroom VI bevat.

Bij besluit van 23 september 2003 hebben burgemeester en wethouders van Sint Oedenrode zelf beslist dat de door hen aan de Gebr. van Aarle BV verleende milieuvergunning zich niet uitstrekt tot het door Gebr. van Aarle BV geproduceerde geïmpregneerde hout of houten producten daarvan die worden verkocht aan de consumenten. Dit omdat daarmee betreffend geïmpregneerde hout of geïmpregneerde houten producten daarvan, in de gebruiks- en afvalfase worden gebracht. Door verkoop van geïmpregneerd hout aan de consument heeft de Gebr. van Aarle BV vanaf 11 augustus 1992 tot op heden maar liefst zo'n 62.150 kg arseen en 86.900 kg. chroom VI op een ongecontroleerde wijze in water, bodem en lucht gebracht zonder een daarvoor vereiste milieuvergunning. Elke dag dat de Gebr. van Aarle BV daarmee kan doorgaan komen er zo'n 15 kilogram arseen en 21 kilogram chroom VI bij.

Arseen (arseenzuur) is al vanaf 1986 een zwarte lijststof is voor water, bodem en lucht en chroom VI (chroomtrioxide) is al vanaf 1986 een zwarte lijststof is voor lucht. Dit betekent dat het in het milieu brengen ervan al vanaf 1986 via een maximaal brongerichte aanpak met de best bestaande techniek moet worden vermeden. Dit internationaal beleid heeft de Staat der Nederlanden met het door de Tweede Kamer der Staten-Generaal goedgekeurde "Indicatieve Meerjarenprogramma Milieubeheer 1986-1990" overgenomen.

Overeenkomstig dit programma waren burgemeester en wethouders van Sint Oedenrode dan ook wettelijk verplicht om mijn bezwaarschrift gegrond te verklaren en met toepassing van bestuursdwang en dwangsom het bedrijf Gebr. van Aarle BV te dwingen de verkoop van met arseen en chroom VI geïmpregneerd hout, en houten producten daarvan, aan de consument met onmiddellijke ingang te verbieden. Dit omdat daarmee door de Gebr. van Aarle BV dagelijks zo'n 15 kilogram arseen en 21 kilogram chroom VI op een ongecontroleerde wijze in water, bodem en lucht worden gebracht, zonder te beschikken over een daarvoor vereiste milieuvergunning.

Als door de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bovengenoemd besluit van 23 september 2003 niet wordt geschorst dan laat hij daarmee jurisprudentie ontstaan dat elk bedrijf, en alle 16 miljoen inwoners in Nederland, eenmalig 62.150 kg arseen en 86.900 kg. chroom VI, gevolgd door 15 kg. arseen en 21 kg. chroom VI per dag, in water bodem en lucht mogen brengen zonder een daarvoor vereiste milieuvergunning en zonder dat zij daarvoor bestuursrechtelijk, civielrechtelijk of strafrechtelijk kunnen worden vervolgd. Indien dat daadwerkelijk gebeurt zijn wij met zijn allen direct dood.

Staatsraad mr. Th.G. Drupsteen doet hierover vóór 16 december 2003 uitspraak.

(Ad van Rooij is hogere veiligheidskundige en betrokken bij het Ecologisch Kennis Centrum te Sint Oedenrode. Een overstelpende hoeveelheid informatie over dit soort zaken kunt u vinden bij de Sociale Databank Nederland (www.sdnl.nl/ekc.htm) bij Polie (www.biomassa.polie.nl) en in iedere afleveringen van Kleintje Muurkrant, zie archief op (www.stelling.nl/kleintje)


Dit artikel is verschenen in Kleintje Muurkrant nr 386, 19 december 2003

Voor meer informatie lees www.biomassa.polie.nl en www.sdnl.nl/ekc.htm

Voor de Milieu startpagina lees: http://www.milieu.goedbegin.nl

Met vriendelijke groeten
 
Ing A.M.L van Rooij
Hogere veiligheidskundige
Tel 0413-490387
Fax 0413-490386
E-mail
a.vanrooij1@chello.nl