Wouter ter Heide adviseert i.p.v fractiediscipline: Van representatieve naar directe democratie met Kamerzetel 151......!

Wouter Ter Heide . . . . . SDN Homepage <====> Klokkenluiders . . . . Kunst en cultuur

Amerika kiest

In de nacht van 4 op 5 november gaat de NOS, vanuit het statige restaurant The Occidental vlakbij het Witte Huis, de ontknoping van de Amerikaanse presidentsverkiezingen verslaan. Kosten van de negen uur durende marathonuitzending, zo"n 245.000 euro. De vraag of met dat publieke geld de publieke zaak (waar de NOS toch voor staat!) wordt gediend, moet helaas ontkennend beantwoord worden. Wie ook de verkiezingen zal winnen, er zal niets wezenlijks veranderen, omdat geen rekening gehouden wordt met de tijd waarin wij leven. Deze wordt namelijk niet gekenmerkt door ideologie maar door pragmatisme.

De politieke vertaling daarvan vraagt niet om kapitalen verslindende presidentsverkiezingen, en dito verslagen daarover, maar om een rigoureuze verandering van het politieke klimaat door het afbreken van de ideologische muur tussen Republikeinen en Democraten. De afbraak die de weg vrijmaakt voor de transformatie van het ondoelmatige dualistische bestel in een doelmatig monistisch stelsel. Het enige stelsel dat het mogelijk maakt de gezamenlijke problemen, die boven het ideologische gekrakeel uitstijgen, met elkaar het hoofd te bieden op pragmatische of zakelijke wijze. Helaas is niet te verwachten dat McCain en Obama zich daarvoor sterk zullen maken, omdat ze daarmee onherroepelijk politieke zelfmoord zouden plegen.

Wie dan ook - zoals de baas van het NOS Journaal - denkt dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen er iets toe doen, dus het publieke belang dienen doordat ze zicht bieden op een betere wereld, maakt alleen zichzelf iets wijs. Sterker, is totaal de weg kwijt en laat zich door schone schijn verblinden. Vandaar dat Hans Laroes zonder blikken of blozen beweert (Metro, 9 september) dat de marathonuitzending het geld "meer dan waard is". Eigenlijk weinig is voor negen uur televisie, radio en een eeuwigheid aan materiaal voor de NOS-website. Over visie van onze vorstelijk betaalde publieke bobo"s en het verslaggevend establishment gesproken.

Wouter ter Heide