Voorwoord van de Bellamy Stichting in Nederland


Homepage Grondvest . . . . . SDN homepage . . . . Homepage Bellamy

BELLAMY STICHTING 

Rechtspersoon erkend door goedkeuring van de statuten bij Koninklijk Besluit 060866 nr. 150
Voorzitter is: W. Sweers, Gasthuislaan 22, 6883 JD Velp Tel. 026-3610689.
Penningmeester: W. Wolbrink sr., Old Ruitenborgh 68, 7556 NH, Hengelo, 074-2913554.

Girorekening 21005 ten name van de Bellamy Stichting, te Hengelo (O).
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente nr. 40412623.
Postbanknummer: 21005 op naam van penningmeester van de Bellamy Stichting.

EEN NIEUWE MAATSCHAPPIJ

VERANTWOORDING     HOE SNEL DE WERELD VOORUIT GAAT.

LEVENSBESCHRIJVING    IN HET JAAR 2000    ECONOMISCHE GELIJKHEID    LINKS


                         HOOFDSTUK 7.

                       Enige verrassingen.

Door de buitengewoon tere kleuren van Edith's kostuum, viel het mij op dat de tinten van het moderne kledingstuk over het algemeen veel lichter waren vergeleken bij die van vroeger.
'Het resultaat is erg mooi," zei ik. "Maar neem me niet kwalijk, als ik zo nuchter ben te bedenken, dat als iedereen er zo mooi uit ziet door deze fijne kleurenschakeringen te dragen, de wasrekeningen wel heel hoog moeten zijn. Ze moeten de nationale schatten verslinden, als de wasrekeningen zo hoog zijn, als ze in mijn tijd waren." Ik dacht, dat ik een heel verstandige opmerking had gemaakt, maar Edith lachte me uit.
'Natuurlijk zouden we niets anders kunnen uitvoeren, als we onze kleren moesten wassen," zei ze. "Maar zie je, we wassen ze niet."
'Waarom dan niet ?"
'Omdat we vinden, dat het niet aangenaam is kleren langer te dragen, als ze eenmaal zo vuil zijn, dat ze gewassen moeten worden."
'Ik zal niet zeggen, dat ik verrast ben," antwoordde ik. "Ik verbaas me inmiddels nergens meer over, maar zeg me alsjeblieft wat jullie met kleding doen, als ze vuil geworden zijn."

'We gooien ze weg, dat is te zeggen, ze gaan naar de molens, om ze tot iets anders te verwerken."

'Echt waar? Voor mijn negentiende eeuw's verstand komt kleding weggooien nog duurder uit, dan ze te wassen."
'Wel nee, veel goedkoper. Wat denk je dan wel, dat mijn kostuum kost?"
'Ik weet het niet. Ik heb nooit een vrouw gehad, waarvoor ik mode rekeningen te betalen had, maar ik denk heel duur."
'Dit kostuums kost slechts enkele dollarcenten," zei Edith, want waarvan denk je dat het gemaakt is?"
Ik nam een puntje van haar mantel tussen mijn vingers.
'Ik dacht dat het zijde of fijn linnen was," antwoordde ik, "maar ik zie, dat het wat anders is. Ongetwijfeld is het een nieuw weefsel." 

'We hebben vele nieuwe weefsels uitgevonden, maar in dit  geval bedoel ik eerder de ontwikkeling van een heel nieuw materiaal. Dit is helemaal geen geweven stof maar papier. Dat is over het algemeen het materiaal, waaruit de kledingstukken tegenwoordig worden gemaakt.

'Maar", riep ik uit, "wat doe je als het op je papieren kleding gaat regenen? Zouden ze niet weken en met de geringste ruk kapot gaan?"
'Een kostuum als dit," zei Edith, "is niet voor stormachtig weer gemaakt. Maar toch zou het niet weken in een regenbui, hoe zwaar die ook is. Voor stormweer hebben wij kleren van papier, dat ondoordringbaar is voor vocht. Je zult wat de sterkte van dit papier betreft, het even moeilijk vinden om het te scheuren, als elke andere stof. Het is zo samengesteld, dat het heel stevig is geworden."

'Maar in de winters, als warmte nodig is, zal men toch wel tot onze oude vriend, het schaap, moeten terugkeren."

'Je bedoelt om kleding te maken van wol? Wel nee, die gebruikt men niet meer. Poreus papier doet dezelfde dienst als wol en is even warm en veel lichter dan de kleding, die jullie hadden. Alleen eiderdons is even warm en tegelijk zo licht, als onze winterjassen van papier."

'En katoen en linnen? Zijn die ook opgegeven evenals wol."

'0h nee, wij weven artikelen van deze en andere plantaardige producten, die bijna even goedkoop zijn als papier, maar papier is zoveel lichter en gemakkelijker om alle modellen te fatsoeneren, dat er voor kleding over het algemeen de voorkeur aan gegeven wordt. Maar in alle geval, wij beschouwen geen materiaal geschikt voor kleding, dat we niet kunnen weggooien, nadat het vuil geworden is. Het idee van het telkens weer opnieuw wassen en reinigen van artikelen voor lichaamsgebruik, om ze telkens weer aan te doen, kunnen we absoluut niet verdragen. Om deze reden willen wij in geen geval duurzame kleding hebben, hoeveel we ook van mooie kleren houden. In jouw dagen was het nog erger gesteld met de bovenkleding dan met de onderkleding, die telkens voor het gebruik weer gewassen werden, want zij werden niet alleen dagelijks gedragen, maar gedurende weken, maanden, jaren en sommige het hele leven door, wanneer ze bijzonder waardevol waren, om ten slotte aan anderen weggegeven te worden. Het schijnt, dat vrouwen soms hun trouwjapon lang genoeg bewaarden, zodat ook hun dochters die op hun bruiloft droegen. Dat zou ons tegenstaan en toch werd het zelfs door chique dames gedaan. En wat de armen moesten doen, om hun oude kleren te houden en te dragen, tot ze tot lompen werden, dat is zelfs te erg om aan te denken."
'Het is wel verbluffend," zei ik, "dat het vraagstuk van schone kleding opgelost is door de afschaffing van de wastobbe, maar ik geef toe dat het de enige radicale oplossing was. 'Wasecht' en 'onverslijtbaar' waren de aanbevelingen van onze stoffen kooplui, maar als er nu stoffen worden verkocht, vervallen de garanties op slijtage of wassen."

'Wat slijtage betreft, onze kleren worden weggegooid voor dat er gelegenheid bestaat om te slijten, precies als alle andere artikelen, die in onze huizen worden gebruikt zoals tapijten, beddengoed, gordijnen enz."

'Je wilt toch niet zeggen, dat ze ook van papier zijn?" riep ik uit.

'Niet altijd van papier, maar altijd zo goedkoop, dat men ze weg kan doen na de kortst mogelijke tijd, dat men ze gebruikt heeft. Als jullie vonden dat het tijd werd een tapijt goed schoon te borstelen, dan leggen wij een nieuw. Wanneer jullie beddengoed zouden wassen of luchten, vernieuwen wij het net als onze gordijnen, als we ze hebben. Wij vullen onze bedden op met lucht of water in plaats van veren. Ik kan maar niet begrijpen, hoe jullie die muffe, duffe, stoffige kamers konden dulden met vuil en ziektekiemen van hele generaties, die in de wol en haarweefsels zaten, waarmee ze gestoffeerd waren. Als wij de zoldering, muren en vloeren van een kamer schoonmaken, dan doen we dat met de spuit. Daar valt niets te bederven, want alles is betegeld of met een of andere harde stof bedekt. Onze hygiënisten zeggen, dat de verandering in onze gewoonten op het gebied van reinheid van onze kleding en woningen meer heeft gedaan, om de kiemen van besmettelijke en andere ziekten uit te roeien en epidemieën naar de geschiedenis van de oudheid te verbannen, dan alle andere verbeteringen." 

'Over papier gesproken," vervolgde Edith, terwijl ze haar schoenen liet zien, "wat zeg je me hier van?"
'Bedoel je, dat ze ook van papier zijn?" riep ik uit.
'Natuurlijk."
'Ik heb gemerkt dat de schoenen die je vader mij gegeven heeft, zeer licht waren, vergeleken bij alles wat ik vroeger gedragen heb. Dat is een geweldige vinding, want licht schoeisel is een eerste vereiste. Prutsschoenmakers plaatsten vroeger papieren zolen onder onze schoenen."
'Nu zijn we ze dankbaar voor hun knoeierij, hoewel we het nu beter hebben gedaan."
'Maar hoe worden papieren zolen nu bewerkt om ze duurzaam te maken?"
'Er zijn vele oplossingen, om papier zo hard als ijzer te maken. "
 "En laten die 's winters geen water door?"
'We hebben voor elk weer andere schoenen. Ze worden uit één stuk gemaakt en voor nat weer zijn ze bedekt met een ondoordringbaar vernis tegen de vochtigheid."
'Ik veronderstel, dat rubber artikelen om te dragen ook naar het museum gestuurd zijn?"
'Wij gebruiken rubber, maar niet om te dragen. Ons ondoordringbaar papier is in alle opzichten beter en lichter."
'Na dit alles geloof ik graag, dat hoeden en mutsen ook van papier zijn."

'Dat zijn ze over het algemeen," zei Edith. "De zware hoofdbedekking, waarvan mannen vroeger dachten dat het hen kaal maakte, zouden onze mannen niet dulden. Wij willen liefst zo weinig mogelijk op ons hoofd hebben en het moet licht zijn."
'Ga verder," riep ik uit. "Ik begin te geloven, dat ik nu zal horen dat de heerlijke en geheimzinnige gerechten, die door de luchtdrukbuis van het restaurant komen, of daar opgediend worden, ook van papier zijn. Ga verder ik ben bereid, alles te geloven."

'Nee zo erg is het niet," lachte Edith, "maar wat daaraan verbonden is, het servies waarvan je de gerechten eet, is ook van papier. Het geraas van brekend aardewerk en glas, dat een doorlopende begeleiding van de vroegere huishouding schijnt geweest te zijn, is niet meer in het land te horen. Onze schotels en pannen, om van te eten en ermee te koken worden weggegooid, als ze gebruikt zijn of liever, ze worden als al het andere weggegooide papiermateriaal weer naar de fabriek gestuurd, om weer tot pulp gemaakt te worden, voordat het in andere vormen wordt gegoten."
'Maar er worden toch geen papieren pannen gebruikt? Die zullen nog steeds door het vuur verbrand worden, denk ik, hoewel het is alsof jullie de wetten, waarmee wij rekening moesten houden, allemaal hebben veranderen."
'Inderdaad zal vuur nog steeds verbranden. Maar elektriciteit wordt nu even goed voor koken of voor andere doeleinden gebruikt. Wij verwarmen onze spijzen niet van buiten, maar van binnen. Daarom kunnen we papieren pannen op houten kachels gebruiken, zo ongeveer als de primitieve volken het eten kookten in berkenbasten vaten met hete stenen. Want de kringloop van de geschiedenis herhaalt zich op een steeds hoger plan, zeggen de filosofen."
Nu begon Edith te lachen over mijn beduusd gezicht. Zij verklaarde, dat het duidelijk was, dat mijn goedgelovigheid op een zware proef was gesteld met deze opsomming van moderne nieuwigheden. Het was niet verstandig mij er meer van te vertellen zonder dat het aan de waarheid getoetst kon worden. Daarom stelde ze me voor, om de tekortkomingen van de morgen aan te vullen, door een bezoek te brengen aan een van de grote fabrieken van papierverwerking.

Overzicht van informatie bij de Bellamy Stichting

    Statuten van de Bellamy Stichting
    Uittreksel uit het boek van Edward Bellamy
    Een nieuw democratisch bestel n.a.v. het vastlopen van de democratie
    Christmas in the Year 2000
    Henry George, 1839-1897, De profeet van San Francisco
    Lijst van te ondersteunen zaken/onderwerpen, vanaf 08 januari 2006
    Table of contents in English
    The blindmans world (1886)
    To whom this may come (1888)
    With the eyes shut ! (1889)
    De workshops van Stichting Grondvest, Stichting SDN en Bellamy Stichting op het NSF

    Rubrieken bij SDN
    Hoofdstukken overzicht
    Homepage Bellamy Stichting