Voorwoord van de Bellamy Stichting in Nederland


Homepage Grondvest . . . . . SDN homepage . . . . Homepage Bellamy

BELLAMY STICHTING 

Rechtspersoon erkend door goedkeuring van de statuten bij Koninklijk Besluit 060866 nr. 150
Voorzitter is: W. Sweers, Gasthuislaan 22, 6883 JD Velp Tel. 026-3610689.
Penningmeester: W. Wolbrink sr., Old Ruitenborgh 68, 7556 NH, Hengelo, 074-2913554.

Girorekening 21005 ten name van de Bellamy Stichting, te Hengelo (O).
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente nr. 40412623.
Postbanknummer: 21005 op naam van penningmeester van de Bellamy Stichting.

EEN NIEUWE MAATSCHAPPIJ

VERANTWOORDING     HOE SNEL DE WERELD VOORUIT GAAT.

LEVENSBESCHRIJVING    IN HET JAAR 2000    ECONOMISCHE GELIJKHEID    LINKS


     HOOFDSTUK 21.

In het gymnastiekgebouw.

Edith kwam bij ons op het dak van het huis zitten, om het einde van ons gesprek te horen en zei tegen haar vader: "Ik vermoed dat je Julius verteld hebt over het verschil van de tegenwoordige vrouwen en de vroegere, dus vraag ik me af of het niet interessant voor hem zou zijn, vanmiddag het gymnastiekgebouw te bezoeken, om te zien hoe wij ons oefenen? Er zullen wedstrijden zijn in hardlopen, hoogspringen en andere dingen. Onze jaarklasse heeft vanmiddag het gebruik van het gebouw en ik mag in geen geval verzuimen."

Ik heb aan dit voorstel, dat gretig werd aangenomen, veel te danken gehad met het oog op de interessante en leerrijke ervaringen van die eerste dagen, waarin ik kennis maakte met de beschaving van het nieuwe millennium.

Bij de deur van het gebouw verliet Edith ons, om zich bij haar klas te voegen in het amfitheater.

'Zal ze aan een wedstrijd meedoen?" vroeg ik.
'Iedereen, van haar leeftijd die in deze wijk woont zal er aan deelnemen," zei de dokter.

'Welke tak van sport wordt door Edith beoefend?" vroeg ik.
'Het komt niet veel voor," antwoordde de dokter, "dat iemand onder ons een bijzondere tak van sport beoefent. Natuurlijk doet ieder voor zich wat hij of zij wil, maar het doel van onze openbare oefeningen is niet een tak van sport te beoefenen, maar om een evenredig ontwikkeld lichaam te krijgen. Wij zorgen er in de eerste plaats voor om een zekere standaard van kracht en afmetingen te bereiken in benen, dijen, armen, lenden, borst, schouders, hals, enz. Deze standaard is niet de hoogste graad van volmaaktheid, niet voor wat het lichaam betreft en niet voor wat er te bereiken valt. Het is slechts een noodzakelijk minimum. Maar iedereen die dit heeft bereikt, wordt als een gezonde man of vrouw beschouwd. Het wordt vervolgens aan hen zelf overgelaten zich in bijzondere takken van sport verder te ontwikkelen."
'Hoe lang duurt deze lichamelijke opvoeding?"
'Zoals alle anderen is het verplicht totdat men lichamelijk volgroeid is; dus tot het vierentwintigste jaar. Maar feitelijk onderhouden wij met deze oefeningen ons lichaam ons leven lang. Het hangt er echter van af hoe men zich voelt."
'Bedoelt u, dat ook u zich nog altijd oefent in een gymnastieklokaal?"
'Ja, waarom niet? Het is voor mij even belangrijk gezond te zijn op mijn zestigste, als op mijn twintigste."
'Dokter," zei ik, "als ik me verbaas dan moet u zich bedenken dat het in mijn tijd spreekwoordelijk was, dat een man van over de vijfenveertig zich niet mocht veroorloven een wagen in te halen. En wat vrouwen betreft, die hielden met hun vijftiende op hard te lopen. Haar lichaam werd in een bankschroef geperst, haar benen werden in zakken gestopt, haar tenen in duimschroeven gekneld en ze zei haar gezondheid vaarwel."
'Het is jullie niet gelukt een goed gebruik van het lichaam te maken," zei de dokter.
'De vrouwen sloegen er helemaal geen acht op en wat de mannen betreft, voor zover ik er over kan oordelen, vergden zij tot hun veertigste jaar te veel van hun lichaam en daarna vergde het lichaam te veel van hen, wat niet meer dan billijk was. De lichamelijke ellende door zwakte en ziekte, die het gevolg was van oorzaken die hadden kunnen worden vermeden, schijnt ons naast de morele kant van deze zaak één van de grootste schadeposten te zijn geweest, die op rekening van het systeem van economische ongelijkheid moet worden gezet. Want van deze grondoorzaak uit zijn alle gevolgen direct of indirect af te leiden. De mannen konden noch op ziel, noch op lichaam letten in hun dollen strijd om hun bestaan, of om de roof van een ander zijn bestaan, terwijl het samengestelde systeem van slavernij, waaronder de vrouwen werden gehouden, haar degenereerde naar geest en lichaam. We mogen er ons over verbazen dat er nog een greintje gezondheid bij vrouwen overbleef."
Toen we het amfitheater binnen gingen zagen wij aan een zijde van de arena ongeveer driehonderd jonge mannen en vrouwen met elkaar praten en op en neer wandelen. De dokter zei me dat het Edith's leeftijdsgenoten waren. Zodat ik wist dat ze tweeëntwintig jaar moesten zijn, in deze stadswijk geboren of er later zijn gaan wonen. Ik beschouwde met bewondering de gestalten van deze jonge mensen, sterk en mooi als de goden en godinnen van de Olympus.
'Moet ik dit beschouwen als een eerlijk staaltje van de jeugd en niet als een uitgezochte verzameling van de meer atletisch gebouwde jongeren? " vroeg ik.
De dokter antwoordde: "Alle jongeren die op hun drieëntwintigste jaar in deze stadswijk wonen, zijn vandaag hier bijeen. Misschien met enkele uitzonderingen die om bijzondere redenen niet kunnen komen."
'Maar waar zijn de gehandicapten en invaliden?"

'Zie je daarginds die jongen in een rolstoel met vele om hem heen?"
'Ach ja, daar is dan eindelijk een invalide."

'Ja," antwoordde mijn begeleider, "er is hem een ongeluk overkomen, zodat hij nooit sterk zal kunnen worden. Hij is de enige ziekelijke van de klasse en je ziet hoe de anderen veel notitie van hem nemen. Er waren zoveel verminkten en zieken onder jullie dat het medelijden zelf moe en uitgeput raakte om nog tranen te kunnen storten en het erbarmen afstompte, doordat men te veel moest meevoelen. Bij ons is hun aantal zo gering, dat zij onze troetelkinderen en lievelingen zijn."
Plotseling hoorde men op een horen blazen en ongeveer twintig jonge mannen en vrouwen snelden ons voorbij in een wedstrijd voor hardlopen. Terwijl ze renden werd er op de horen geblazen, wat hen in voortdurende spanning hield. Wat me verwonderde was, dat ze bij het eindpunt bijna allemaal gelijk aankwamen en dat terwijl de deelnemers helemaal niet  voor de wedstrijd hadden getraind. In een wedstrijd zoals deze, van niet uitgekozen mededingers, zouden er in mijn tijd velen zijn uitgevallen en de meeste zouden daarbij dichter bij de helft dan bij het eindpunt zijn geweest.
'Ik zie dat Edith als derde is aangekomen," zei de dokter, die dit van de aankondiging aflas. "Ze zal blij zijn dat ze het er zo goed heeft afgebracht, nu jij hier bent."
Wat er nu gebeurde was een verrassing. Ik had een groep jongeren opgemerkt op een hoge stellage aan het einde van het amfitheater, die zich op het een of ander voorbereidden en ik was benieuwd wat ze zouden gaan doen. Plotseling, toen een trompet het sein gaf, zag ik hoe ze van de rand van de stellage afsprongen. Ik slaakte onwillekeurig een kreet van ontzetting, want de afstand tot de grond was heel groot.
'Het is in orde," lachte de dokter en het ogenblik daarop zag ik een twintigtal jonge mannen en vrouwen door de lucht springen, vijftig voet boven de renbaan. Toen volgde wedstrijden in balgooien en schijfschieten.
'Nu begrijp ik waar de moderne vrouwen hun prachtige borst en schouders vandaan hebben."
'Zo, dat is je dus opgevallen!" riep de dokter uit.
'Zeker is het me opgevallen," was mijn antwoord, "dat de tegenwoordige vrouwen boven hun middel krachtig ontwikkeld en gebouwd zijn. Dat kwam in onze dagen maar zelden voor."
'Het zal je ongetwijfeld interesseren," zei de dokter, "deze indruk met bewijzen gestaafd te zien. Hoe zou je het vinden, als we het amfitheater even verlieten, om naar anatomische lokalen te gaan? Het is een buitenkansje voor een geestdriftige anatomist als ik om een leerling te vinden, die het op prijs weet te stellen en aan wie men de uitwerking kan tonen van ons beginsel van maatschappelijke gelijkheid, waardoor aan iedereen de beste gelegenheid is gegeven, zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, zodat de menselijke gestalte over het algemeen en de vrouwelijke in het bijzondere naar het volmaakte is veranderd. Ik zeg de vrouwelijke gestalte in het bijzonder, want die was in jouw tijd het meest bedorven door gebrek aan oefening, die het leven haar niet toestond. Hier is een groep gipsbeelden gevormd volgens de opgave van deskundigen van de laatste twintig jaar van de negentiende eeuw, waaraan we veel te danken hebben. Je zult zien dat de gestalten, zoals je terecht opmerkte, boven het middel een neiging hadden spilvormig toe te lopen en zich onvoldoende te ontwikkelen en onder het middel overmatig uit te groeien. De figuur ziet er uit als een suikerbrood in warm weer, dat zacht is geworden en uitgezakt. De breedte van de heupen van voren gezien is groter dan de breedte van de schouders en moest eigenlijk twee centimeter minder zijn. Dit werd nog overdreven door de plooien van de kostuumstoffen, die dames daar aanbrachten."
Bij deze woorden hief ik mijn ogen op naar het steen en gezicht van het vrouwelijk beeld, waarvan de bekoorlijkheden door de dokter zo waren neergehaald. Het leek wel of de blinde ogen me vol verwijt aankeken en mijn hart erkende het recht dat ze daartoe had. Ik was de tijdgenoot geweest van dit vrouwelijk type en was aan het licht van haar ogen alles verschuldigd wat het leven waard maakte om te leven. Hoe volmaakt misschien ook de moderne standaard van schoonheid mocht zijn, door haar had ik de waarde van het eeuwig vrouwelijke leren kennen en was ik een ingewijde geworden in de heilige mysteriën van de natuur.
Deze stenen ogen hadden het recht me te verwijten dat ik gezwegen had, toen een man van een ander tijdperk haar bekoorlijkheden minachtte, waaraan ik zoveel had te danken.

'Stil dokter," zei ik. "U hebt natuurlijk gelijk, maar ik kan deze dingen niet aanhoren."

Ik kon geen woorden vinden om uit te drukken wat er in mij omging. Maar dat was ook niet nodig, de dokter begreep het. In zijn scherpe grijze ogen kwam een glans toen hij zijn hand op mijn schouder legde. 
'Je hebt gelijk jongen en Edith zou er je des te liever om hebben. Want tegenwoordig trekken de vrouwen partij voor elkaar en houden elkaar's eer hoog wat naar mijn oordeel vroeger niet het geval was. Maar aan de anderen kant, als er nu geesten van vrouwen uit jouw tijd in deze lokalen aanwezig zouden zijn, dan zouden zij zich meer dan anderen verheugen in de ruimere tempels, die de vrijheid gebouwd heeft en waarin de zielen van haar dochters wonen.
'Zie eens," voegde hij er aan toe, terwijl hij een ander beeld aanwees. "Dit is het type van de tegenwoordige trouw. De lijnen zijn nog niet volmaakt, maar zijn gebaseerd op de gemiddelde verhoudingen met het doel ze wetenschappelijk te kunnen vergelijken. Ten eerste is het beeld een paar cm. groter dan het andere. Let op de schouders, die in verhouding tot de heupen twee cm. in breedte zijn toegenomen, vergeleken met het beeld dat we zo juist hebben bekeken. Aan de anderen kant is de omvang van de heupen groter, omdat de spieren machtiger zijn ontwikkeld. De borstkas is meer dan twee cm. ruimer, terwijl ze naar de buikholte toe meer dan twee cm. heeft gewonnen. Deze toegenomen ontwikkeling moet gevoegd worden bij de toegenomen grootte van de gestalte. Wat de ontwikkeling van het spierenstelsel betreft, dit kan eenvoudig niet met het andere beeld worden vergeleken."
'Wat is daarvan de oorzaak?"
'Eenvoudig de uitwerking op de vrouwen van het volle onbelemmerde fysieke leven, waartoe hun economische onafhankelijkheid de weg heeft geopend. Om de schouders, armen, borstkas, lendenen, benen en het lichaam in het algemeen te ontwikkelen is oefening nodig. Geen slappe of zachte oefening, maar krachtige en voortdurende inspanning, die niet zo nu en dan, maar geregeld wordt gedaan. De voorzienigheid zal aan vrouwen geen lichamelijke ontwikkeling geven op andere voorwaarden, dan ze het mannen heeft gegeven. Er bestaat nu eenmaal in dat opzicht geen vrijstelling voor haar. Maar daarvoor bestond voor vrouwen in jouw tijd geen gelegenheid. Hun werk was toen al eeuwen beperkt tot kleine taken: hand en peuterwerkjes, die lichaam en geest uitputten, maar van een soort dat niet de gezonde reactie van de vitale krachten opwekten, die de gebruikte delen opbouwt en ontwikkelt. Sinds eeuwen gingen de jongentjes er met hun vader op uit om te spitten of te jagen of zich met andere jongentjes te meten in wedstrijden, terwijl de  meisjes thuis bleven om te spinnen en te koken. Tot haar vijftiende jaar mocht een meisje wel eens met haar broertje een paar flauwe spelletjes doen, maar met het begin van haar vrouwelijke staat kwam er een einde aan alle lichaamsbeweging buitenshuis. Wat kon men anders verwachten, dan wat daaruit voortkwam: een in de groei belemmerd, verzwakt lichaam en een half ziekelijk bestaan. Het is alleen al een wonder, dat de vrouwelijke gestalte na zo'n lange tijd van onderdrukking en slecht gebruik van het lichaam, in zo'n korte tijd met zo'n grote verbetering reageerde op het vrije bestaan, dat voor hen in de laatste eeuw mogelijk werd."
'Wij hadden anders veel mooie vrouwen, die lichamelijk volmaakt waren. Ten minste zo dachten wij er over."
'Het was heel natuurlijk, dat jullie er zo over dachten en waarschijnlijk waren ze de volmaakte typen, waarvoor ze gehouden werden. Maar zij toonden alleen aan, wat de natuur voor had met het hele vrouwelijke geslacht. Want heb ik ongelijk te geloven, dat de vrouwen uit jouw tijd over het algemeen een slechte gezondheid hadden? Uit de overleveringen is dat af te leiden en als men ze mag geloven, dan namen de vrouwen vier vijfden van de doktersvisites in beslag. En toch scheen het niet te helpen, al mag ik mijn eigen beroepsgenoten niet afvallen door dit te zeggen.
Het was echter een feit, dat ze niets konden doen, zolang de maatschappelijke gewoonten voor de vrouwen onveranderd bleven."                                                                  
'Natuurlijk hebt u gelijk, wat de ziekelijke toestand van vrouwen aangaat en het is een feit dat een groot schrijver openbaar heeft gemaakt, wat een aangenomen waarheid was onder de geneesheren, namelijk dat ziekelijkheid de normalen toestand van een vrouw was."

'Ja, ik herinner me dat gezegde. Wat een bekentenis was het van de ellendige mislukking van de toenmalige beschaving, dat men niet eens in staat was, een oplossing te vinden voor de principiële voorwaarde voor het geluk van de helft van de mensheid. De ziekelijkheid van jullie vrouwen was één van de grootste tragedies van de vroegere civilisatie. Hun lichamelijk herstel alleen al, vormde één van de vele oorzaken, die het geluk van de mensheid bevorderd heeft, door het tot stand komen van de economische gelijkheid. Ga eens na wat er allemaal opgesloten ligt in de verandering van de vrouwenwereld van zuchten, tranen en lijden, zoals je die gekend hebt, tot de vrouwenwereld van heden, met haar atmosfeer van vrolijkheid en vreugde en overvloeiend van kracht en levenslust."

'Maar…" zei ik, "één ding is me niet helemaal duidelijk. Zonder een geneesheer te zijn heb ik toch begrepen dat over het algemeen de zwakte en teerheid van de lichamelijke toestand van vrouwen veroorzaakt werd door een zeker natuurlijk onvermogen van haar sekse."

'Ja, ik weet dat men over het algemeen in jouw tijd dacht, dat de lichamelijke gesteldheid van vrouwen met zich meebracht, dat zij veroordeeld waren zich ziek, ellendig en ongelukkig te voelen. Een schandelijker belastering van de natuur is er nooit uitgesproken. Geen natuurlijke functie mag ooit voortdurend lijden en ziekte veroorzaken en als dat toch gebeurt, dan kan men er uit opmaken, dat er iets in de omstandigheden niet in orde is. De oosterlingen verzonnen de mythe van Eva en de appel en de vloek die over haar werd uitgesproken om de smarten en zwakheden van haar sekse te verklaren, die in werkelijkheid een gevolg was, niet van Gods wraak, maar van toestanden door mensen geschapen. Als je eenmaal aanneemt, dat deze smarten en zwakheden van nature onafscheidelijk aan de vrouwelijke constitutie verbonden zijn, dan is er geen andere logische verklaring voor dan te geloven dat de mythe een historisch feit is. Zelfs in jouw dagen waren er echter overvloedige voorbeelden van het verschil in lichaamsgesteldheid van vrouwen onder verschillende omstandigheden en andere maatschappelijke toestanden, om onbevooroordeelde geesten te overtuigen, dat door en door gezonde toestanden gedurende tijdperken, die lang genoeg zijn, zouden leiden naar een lichamelijk herstel van vrouwen, waardoor de eer van de Schepper van de onverdiende smaad zou worden gezuiverd."
'Moet ik daaruit opmaken, dat het moederschap nu niet meer gepaard gaat met gevaar of lijden ?"

'Nu is het een voorval, dat niet meer als hachelijk beschouwd wordt, noch wanneer het plaats heeft, noch in zijn gevolgen. En wat die andere zogenaamde natuurlijke zwakheid betreft, waarin uw wijsgeren een verontschuldiging meenden gevonden te hebben om vrouwen in een economische onderworpenheid te houden, die heeft opgehouden lichamelijke storingen te veroorzaken. En het einde van deze lichamelijke wederopbouw van de vrouw is nog niet in zicht. Terwijl de mannen, wat lichamelijke kracht betreft, in sommige opzichten nog steeds de baas zijn, geloven wij toch, dat de seksen eens op een peil zullen staan van absoluut gelijke fysieke kracht, alleen met individuele verschillen."

'Er is één vraag," zei ik, "die deze wonderlijke lichamelijke wedergeboorte van de vrouw doet rijzen. U zegt, dat ze lichamelijk bijna de gelijke is van de man en dat uw fysiologen verwachten, dat ze na een paar generaties in alle opzichten zijn lichamelijk gelijke is. Dat wil dus zeggen, dat zij normaal en latent altijd lichamelijk zijn gelijke was en alleen ongunstige omstandigheden en toestanden haar zo ver beneden hem hebben gebracht."
'Zeker." 
'Hoe verklaart u dan het feit, dat zij in alle eeuwen en landen sinds historische tijden, behoudens een paar twijfelachtige voorbijgaande uitzonderingen, lichamelijk aan hem onderworpen en zijn slavin is geweest. Als zij ooit zijn gelijke is geweest, waarom heeft zij dan opgehouden door de algemene wet van het recht der sterke het te blijven? Als haar minderwaardigheid sinds historische tijden moet worden toegeschreven aan ongunstige, door mannen in het leven geroepen toestanden, waarom heeft ze het dan, als ze zijn gelijke was, lijdzaam aangezien dat haar zulke toestanden werden opgedrongen? Een wijsgerige theorie voor het eindigen van een toestand moet een redelijke oorzaak vooropstellen."

'Dat is in elk geval waar," antwoordde de dokter. "Dat is een praktische vraag. Stel dat man en vrouw in het verre verleden lichamelijk gelijken waren, dan blijft er toch nog een radicaal verschil in hun verhouding als seksen, namelijk dat een man in zijn hartstocht zich een vrouw kan toeëigenen tegen haar wil, als het hem lukt haar te overweldigen. Maar al is een vrouw veel sterker dan zal het haar, al wil ze het, toch niet lukken, behalve met zijn volle instemming, zich van een man meester te maken. Ik heb dikwijls nagedacht over de reden van dit radicale verschil, waarin tirannie over de vrouw wortelt in het verleden en wat nu gelukkig voor altijd vervangen is door saamhorigheid. Het leek me soms, dat het een voorzorgsmaatregel van de natuur was, om de mensheid in stand te houden in tijden van evolutie, toen het leven niet waard was om geleefd te worden, als het niet was ter wille van een ver verwijderd nageslacht. Dit doel werd door haar listig verzekerd, door die sekse toe te rusten met de overweldigende en overmeesterende macht in de sekseverhouding, die het minst de gevolgen te dragen had van hun paring. We kunnen dit oogmerk van de natuur laag vinden, maar het was goed berekend om het beoogde doel te bereiken. Alleen al door de natuurlijke en begrijpelijke afkeer van de sekse, die het kind moest dragen en de bitteren last moest aanvaarden, die zo weinig aangenaams bracht, zou het mensengeslacht anders gemakkelijk gevaar hebben gelopen gedurende de donkere tijden van zijn opwaartse ontwikkeling helemaal uit te sterven.
'Maar laat ons terugkeren tot het bijzondere geval, dat wij bespraken. Stel, dat man en vrouw in een of ander vroeger tijdperk gelijken waren, dan waren er toch wel individuele verschillen. Van beide seksen zouden er enkelen sterker zijn dan de anderen. Welnu, wij weten dat het zelfs in historische tijden de gewoonte van wilde volken was, met geweld vrouwen te veroveren. Wij mogen daarom met recht veronderstellen, dat men in nog primitiever tijden van nog meer geweld gebruik maakte. Nu zou een sterke vrouw nooit van plan zijn, en er bovendien niets bij winnen, een zwakkere man voor het seksuele doel te overweldigen en zou hem daarom niet achtervolgen. Omgekeerd zouden sterke mannen er meer voor voelen, vrouwen zwakker dan zij te veroveren en haar voor zich te behouden. Als de mannen erop uit gingen om vrouwen te veroveren, dan zouden ze vanzelf de sterkeren vermijden, die hun meer moeite zouden geven om te bedwingen en de voorkeur geven aan de zwakkeren, die minder in staat waren zich tegen hun wil te verzetten. Aan de andere kant zouden zwakke mannen het moeilijk vinden een vrouw te veroveren en deze zouden daarom minder nakomelingen achterlaten. Begrijp je wat daaruit volgt?"

'Ja, dat is volkomen duidelijk," antwoordde ik. "U wilt daarmee zeggen, dat sterkere vrouwen en zwakkere mannen beiden zouden worden vermeden en de typen, die overleefden, zouden de sterkere man en de zwakkere vrouw zijn."

'Juist. Neem nu aan, dat een verschil in lichaamskracht tussen de seksen in de prehistorische tijden voor deze omstandigheid geheel tot stand is gekomen, voordat enige beschaving bestond. Wat dan volgt is heel natuurlijk. Het nu als heersend erkende geslacht wilde er vanzelfsprekend voor zorgen, zijn heerschappij te bevestigen en te vergroten. De sekse, die nu was onderworpen ging langzamerhand de minderwaardigheid waarin ze was geboren, als natuurlijk en onvermijdelijk beschouwen en door de Hemel verordend. En zo ging het verder tot het ontwaken van de wereld aan het einde van de negentiende eeuw voor de noodzakelijkheid en de mogelijkheid een hervorming van de maatschappij op een morele basis, waarvan het eerste grondbeginsel is de gelijke vrijheid en waardigheid van alle mensen. Sindsdien zijn de vrouwen begonnen hun vroegere lichaamskracht, die gelijk was aan de manlijke, te heroveren en zij zullen daarin ten slotte slagen."
'Ik krijg daar juist een idee dat me zeer verontrust," zei ik. "Wat zou u er van denken, als de vrouw ten slotte niet alleen de gelijke van de man werd in lichamelijke en geestelijke kracht, maar hem daarin voorbij streefde? Zou ze er even gemeen gebruik van maken als de man het heeft gedaan ?"
De dokter lachte. "Ik geloof dat je niet bang hoeft te zijn dat zo'n superioriteit, zelfs als ze werd bereikt, zou worden misbruikt. Niet dat vrouwen als zodanig meer te vertrouwen zouden zijn dan mannen, maar omdat de mensheid bezig is te stijgen naar een hoger plan en dit plan gedeeltelijk al heeft bereikt, waar geestelijke krachten alle andere dingen zullen beheersen en kwesties als lichaamskracht zullen ophouden belangrijk te zijn in menselijke verhoudingen. De beheersing en leiding van de mensheid komen nu reeds voor een groot deel en zullen weldra geheel komen in handen van de grootste zielen, d.w.z. van hen die het meest deel hebben aan het hoger zelf. Die toestand is op zichzelf reeds de grootste waarborg, dat krachten voor zelfzuchtige doeleinden niet worden misbruikt. Want door zo'n misbruik zouden ze haar macht verloren hebben."
'Wat bedoelt u met het hoger zelf? Wat betekent dat?" vroeg ik.
'Dat is een van de namen waarmee we de ziel en God aanduiden," antwoordde de dokter. "Maar dit onderwerp omvat te veel om daar nu op in te kunnen gaan."

Overzicht van informatie bij de Bellamy Stichting

    Statuten van de Bellamy Stichting
    Uittreksel uit het boek van Edward Bellamy
    Een nieuw democratisch bestel n.a.v. het vastlopen van de democratie
    Christmas in the Year 2000
    Henry George, 1839-1897, De profeet van San Francisco
    Lijst van te ondersteunen zaken/onderwerpen, vanaf 08 januari 2006
    Table of contents in English
    The blindmans world (1886)
    To whom this may come (1888)
    With the eyes shut ! (1889)
    De workshops van Stichting Grondvest, Stichting SDN en Bellamy Stichting op het NSF

    Rubrieken bij SDN
    Hoofdstukken overzicht
    Homepage Bellamy Stichting