Voorwoord van de Bellamy Stichting in Nederland


Homepage Grondvest . . . . . SDN homepage . . . . Homepage Bellamy

BELLAMY STICHTING 

Rechtspersoon erkend door goedkeuring van de statuten bij Koninklijk Besluit 060866 nr. 150
Voorzitter is: W. Sweers, Gasthuislaan 22, 6883 JD Velp Tel. 026-3610689.
Penningmeester: W. Wolbrink sr., Old Ruitenborgh 68, 7556 NH, Hengelo, 074-2913554.

Girorekening 21005 ten name van de Bellamy Stichting, te Hengelo (O).
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente nr. 40412623.
Postbanknummer: 21005 op naam van penningmeester van de Bellamy Stichting.

EEN NIEUWE MAATSCHAPPIJ

VERANTWOORDING     HOE SNEL DE WERELD VOORUIT GAAT.

LEVENSBESCHRIJVING    IN HET JAAR 2000    ECONOMISCHE GELIJKHEID    LINKS


                      HOOFDSTUK 2.

Waarom de omwenteling niet eerder kwam.

We waren zo verdiept in ons gesprek, dat we niet hoorden, dat Dr. Leete naar ons toekwam.
'Ik heb al tien minuten naar jullie gekeken," zei hij, "tot ik me niet langer kon bedwingen om te weten te komen wat jullie zo bezig houdt."
'Uw dochter," zei ik, "heeft zich een meesteres getoond in de methode van Socrates. Door net te doen of ze erg onwetend is, heeft ze me een reeks van eenvoudige vragen gesteld, waardoor het me nu pas duidelijk wordt, hoe schandelijk het was om te zeggen, dat onze Amerikaanse regering een volksregering was. Als één van de rijken wist ik natuurlijk, dat onze macht in de staat groot was, maar ik was me er vroeger nooit zo van bewust, dat het volk bij zijn eigen regering hoegenaamd niets had in te brengen."
'Aha," riep de dokter zeer vergenoegd uit, "mijn dochter is dus vanmorgen zo vroeg opgestaan, om haar vader als de aangewezen leraar in de geschiedenis voor z'n voeten te lopen?"
Edith was van de tuinbank opgestaan, om de bloemen, die zij zat te schikken, naar binnen te brengen. Ze schudde haar hoofd en antwoordde op de uitdaging van haar vader:
'Daar hoef je niet bang voor te zijn. Julius heeft me absoluut genezen van de lust, die ik had, naar de toestanden van onze voorouders te vragen. Ik heb te doen gehad met het arme volk van die dagen, om de ellende en de verdrukking, die het door de rijken te verduren had. In het vervolg zal het me koud laten en zal ik mijn medelijden voor wat beters gebruiken."
'Hemeltje," zei de dokter, 'wat heeft de bron van je medegevoel opeens doen opdrogen?
Wat heeft Julius je vertelt?"
'Eigenlijk niets wat ik vroeger niet heb gelezen of geweten moest hebben, maar het kwam me altijd zo vreemd voor dat ik het niet eerder geloofde dan nu. Ik dacht, dat er verzachtende omstandigheden moeten zijn geweest; waarover de geschiedenis niet rept."

'Maar wat was het dan toch, dat hij je verteld heeft?"

'Het schijnt dat juist het volk, juist die arme volksmassa, voortdurend het oppertoezicht had over de regering. Als het volk maar vastbesloten en verenigd was geweest, zou het in staat geweest zijn, een einde te maken aan die ongelijkheid en voor allen gelijke omstandigheden te scheppen, zoals wij dat gedaan hebben. Niet alleen hebben de armen dat niet gedaan, maar zij gaven ook als reden op, deze slavernij te verduren om hun vrijheden niet te verliezen, als ze geen onverantwoordelijke meesters hadden, om hun belangen te beheren, want door hun eigen zaken in handen te nemen, zouden zij hun vrijheid in gevaar brengen. Ik heb een gevoel alsof ik mijn tranen, die ik om het lijden van zo'n volk vergoten heb, verspild zijn. Zij, die onrechtvaardigheden verdragen, terwijl ze de macht hebben, hen uit de weg te ruimen, verdienen verachting in plaats van medelijden. Het speet me eerst, dat Julius als één der rijken tot de klasse van de onderdrukkers behoorde. Nu ik de dingen beter begrijp, ben ik blij. Als hij één van de armen was geweest, één van de massa, die de werkelijke meesters waren, die met de opperste macht in handen er in toestemden om slaven te zijn, vrees ik, dat ik hem zou hebben veracht."

Nadat ze zo plechtstatig verklaard had, dat mijn tijdgenoten geen mededogen van haar te verwachten hadden, ging Edith in huis, mij hevig onder de indruk achterlatende, met de opmerking dat als de mannen van de twintigste eeuw niet langer in staat waren hun vrijheden te handhaven, de vrouwen dat wél zouden doen.

'Heus dokter, u hebt het aan uw dochter te danken, dat u veel tijd en moeite bespaard is gebleven".

'Hoe dat zo?"

 "Omdat u me niet meer hoeft te verklaren hoe en waarom men er toe gekomen is, om de industrie te nationaliseren en de economische gelijkheid in te voeren. Als u ooit een luchtspiegeling in de woestijn of op zee gezien hebt, dan zult u zich wel herinneren, dat hoewel het beeld in de lucht op zichzelf helder en duidelijk was, zijn onwerkelijkheid zich verried door een gebrek aan details, een soort van verdoezeling waar het zich met de voorgrond, waarop u stond, vermengde. Weet u, dat deze nieuwe maatschappelijke orde, waarvan ik op zo'n vreemde wijze ooggetuige ben geworden, tot nu toe enige overeenkomst voor mij had met een luchtspiegeling? Op zichzelf scheen het mij een nauwkeurig, ordelijk en zeer redelijk plan, maar ik kon maar niet begrijpen, hoe het zich uit de absoluut verschillende toestanden van de negentiende eeuw natuurlijk kon ontwikkelen. Ik kon me alleen voorstellen, dat deze gedaanteverwisseling van de wereld slechts het gevolg kon zijn van nieuwe begrippen en krachten, die sinds mijn tijd in werking waren getreden. Ik had hierover een boek aan u willen vragen. Nu kunnen we deze tijd gebruiken, om ons met andere dingen bezig te houden. Edith heeft me n.l. in tien minuten aan het verstand gebracht, dat het enige wonderbaarlijke van uw organisatie van het industrieel stelsel als staatszaak niet is, dat het tot stand kwam, maar dat het zolang duurde voordat het zover was en dat een volk van redelijke wezens er in toestemde, slaaf te blijven van onverantwoordelijke meesters gedurende meer dan een eeuw, nadat het in het bezit gekomen was van de absolute macht, om alle maatschappelijke inrichtingen te veranderen, die hen niet aanstonden". 
'Waarachtig," zei de dokter, "Edith heeft zich, zonder dat ze het wilde, ontpopt als een zeer bruikbare onderwijzeres. Op slag heeft ze bereikt het moderne standpunt tegenover
dat van jouw tijd te stellen. Onze opvatting ervan is, dat de onsterfelijke inleiding van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring logisch de hele verklaring bevatte van de leerstelling van algemene economische gelijkheid, gewaarborgd door het volk
gezamenlijk, aan de burgers afzonderlijk. Weet je nog je wat de woorden waren ?"
'Wij zijn van oordeel, dat deze waarheden vanzelfsprekend zijn:
1) dat alle mensen gelijk geschapen zijn met zekere onaantastbare rechten;
2) dat onder deze rechten zijn: leven, vrijheid en het streven naar geluk;
3) dat om deze rechten te verzekeren onder de mensen regeringen zijn gevormd, die     hun redelijke macht verkrijgen met toestemming van de burgers;
 4) dat wanneer een regering deze rechten verwaarloost, het volk het recht heeft deze regering te veranderen of af te straffen en een andere te vormen, die haar grondslagen op zulke beginselen bouwt en haar macht zo ordent, dat ze zijn veiligheid en geluk met grote waarschijnlijkheid verwezenlijkt" .
 'Is het mogelijk, Julius, zich een regering voor te stellen, die minder doelmatig is dan de onze om dit grote ideaal tot stand te brengen? De hoeksteen van onze maatschappij is economische gelijkheid en is dat niet de voor-de-hand-liggende noodzakelijke ,en enige doeltreffende waarborg, voor deze drie geboorterechten: leven, vrijheid en geluk? Wat is het leven zonder zijn materiele basis en wat is een gelijk recht om te leven, als het niet een gelijke materiele basis is? Wat is vrijheid? Hoe kan iemand vrij zijn, die het recht om te werken en te leven aan zijn medemensen moet vragen en zijn brood moet ontvangen uit de handen van anderen? Hoe kan een regering beter de vrijheid aan iemand verzekeren, dan door hem een gelegenheid tot werken en leven te verschaffen verbonden met onafhankelijkheid. Hoe kan dit anders geschieden, als niet de regering het economische stelsel bestuurt, waarvan werk en onderhoud afhankelijk zijn. Ten slotte, wat betekent het gelijke recht van allen om te streven naar geluk? Welke vorm van geluk, in zo verre het ten minste afhankelijk is van materiele omstandigheden, is niet gebonden aan economische toestanden? Hoe kan een gelijke kans om te streven naar geluk aan allen verzekerd worden, als het niet door economische gelijkheid wordt gewaarborgd?"
'Ja inderdaad," zei ik, "zo is het helemaal. Maar hoe kwam het toch, dat het zo lang duurde voordat men het inzag?"

'Kom, laten wij hier op ons gemak op deze bank gaan zitten, dan zal ik je vertellen wat het moderne antwoord op je belangrijke vraag is. Op het eerste gezicht is het onbegrijpelijk, dat het zo lang duurde, voordat de wereld over het algemeen en het Amerikaanse volk in het bijzonder, besefte, dat democratie logisch betekende, dat de regering van het volk de heerschappij van de rijken verving in de regeling van productie en distributie van de goederen. Niet alleen omdat het zo'n eenvoudige verklaring was van het begrip van het regeren van het volk, maar ook omdat het een regeling was, waarbij de volksmassa zó rechtstreeks belang had, dat zij ten uitvoer gebracht zou worden. Oppervlakkig bezien was het heel natuurlijk, dat Edith het volk veroordeelde, omdat het niet in staat was, tot zo'n eenvoudig inzicht te komen en daarom geen medelijden verdiende voor het leed, dat het zo makkelijk kon verhelpen. Maar als we goed nadenken, dan zullen we zien, dat de tijd, die de wereld in het algemeen -en het Amerikaanse volk in het bijzonder- nodig had, om er  achter te komen, wat de democratie eigenlijk betekende, ook op politiek gebied, niet langer was dan verwacht kon worden, als men de ontzaglijke gevolgen, die het zou hebben, in aanmerking wil nemen. Het is een democratisch begrip, dat alle mensen gelijk zijn in rechten en in waardigheid en dat de enige rechtvaardiging en het enige doel van menselijke regeringen daarom moet zijn, de handhaving en bevordering van het algemeen welzijn op gelijke voorwaarden. Dit begrip was het ruimste inzicht waartoe het menselijk verstand tot die tijd gekomen was. Het betekende toen men dat begon te begrijpen, een grondige verandering van de toen bestaande sociale inrichtingen, die berustten en gevormd waren op het beginsel van persoonlijke- en klassenvoorrechten en macht en op de heerschappij van weinigen over velen. Het is eenvoudig niet overeen te brengen met de begrensdheid van het menselijke verstand, dat de erkenning van zo'n grootse idee plotseling zou ontstaan. De idee moet haar tijd hebben om te groeien. De hele tegenwoordige orde van economische democratie en gelijkheid was logisch opgesloten in de eerste volledige verklaring van de democratische idee. Zo ongeveer als de uitgegroeide boom in het zaad. In beide gevallen was tijd het enige nodige voor de ontwikkeling, tot het resultaat bereikt was."

'Wij verdelen de geschiedenis van de ontwikkeling van de democratische idee in twee zeer verschillende stadia. Het eerste stadium noemen wij dat van de negatieve democratie. Om het te begrijpen moeten we nagaan, hoe de democratische idee ontstond. Ideeën worden geboren uit vroegere ideeën. Zij hebben tijd nodig, om uit de kenmerken en beperkingen te groeien, die de stempel droegen van de omstandigheden waaronder ze op de wereld kwamen. Het begrip van volksregering, wat Amerika betreft, evenals over het algemeen wat vroegere republikeinse ervaringen aangaat, was een protest tegen de regering van koningen en haar misbruiken. Niets is zekerder, dan dat de ondertekenaars van "de onsterfelijke verklaring" er geen denkbeeld van hadden, dat democratie noodzakelijk wat anders betekende dan een plan om het zonder koningen te kunnen stellen. Zij vatten het alleen op als een verandering van regeringsvorm en niet als beginsel en doel van regeren.
Zij waren helemaal niet zonder zorgen, dat het oppermachtig volk, juist omdat het oppermachtig was, op de idee zou kunnen komen, zijn macht te gebruiken, om zijn eigen omstandigheden te verbeteren. Het is een feit, dat zij ernstig over deze mogelijkheid schenen te hebben nagedacht, maar zij waren zo weinig in staat, de logica en de kracht van de democratische idee te schatten, dat ze het als mogelijk beschouwden, door vindingrijke verordeningen in papieren grondwetten het volk te beletten, zijn macht te gebruiken, en zich zelf te helpen, als het dat zou willen.
Deze eerste periode van de democratische ontwikkeling, waarin de democratie alleen werd opgevat als een vervanging voor het koningschap, omvat al de zogenaamde republikeinse proefnemingen, tot het begin van de twintigste eeuw, toen de Amerikaanse republiek natuurlijk de aller belangrijkste was. Gedurende dit tijdperk was de democratische idee niets anders dan een protest tegen een vorige vorm van regering. Helemaal zonder een nieuw, wezenlijk of levenskrachtig eigen beginsel. Hoewel het volk de koning had afgezet als voerman van het maatschappelijke voertuig en de teugels in eigen handen had genomen, dacht het aan niets anders dan het voertuig in de oude wagensporen te houden en natuurlijk merkten de passagiers nauwelijks de verandering.

Het tweede stadium in de ontwikkeling van de democratische idee begon met het ontwaken van de mensen tot het inzicht, dat het afschaffen van koningen in plaats van het laatste doel en de laatste roeping van de democratie te zijn, dit slechts de inleiding was van het ware werkplan. Dat plan was de gezamenlijke staatsinrichting te gebruiken voor de onbeperkte bevordering van de welvaart. 

Het is een belangrijk feit, dat de mensen in Europa eerder op deze gedachte kwamen, hun politieke macht te gebruiken, om hun materiele omstandigheden te verbeteren dan in Amerika, hoewel de vormen van democratie daar veel minder ingang vonden. Dit kwam natuurlijk door de voortdurende ellende van de volksmassa in de oude wereld, die haar eerder toegankelijk maakte voor mogelijk nieuwe begrippen over de kwestie van het levensonderhoud. Aan de anderen kant was de algemene welvaart van de volksmassa in Amerika en het betrekkelijke gemak om iets te vinden, waarmee men zijn brood kon verdienen, tot de laatste kwart van de negentiende eeuw er de oorzaak van, dat het
Amerikaanse volk niet eerder dan toen men er ernstig over begon na te denken, hoe het door verenigd op te treden, zijn economische omstandigheden zou kunnen verbeteren.
Gedurende de negatieve periode van de democratie beschouwde men het verschil van democratie en monarchie als twee machines, die hoewel anders samengesteld, voor hetzelfde doel werden gebruikt. Met de ontwikkeling van de democratische idee tot de tweede of positieve periode, kwam men tot het inzicht, dat de overdracht van het opperste gezag van de koning en de edelen aan het volk, niet alleen verandering van regeringsvorm was, maar een grondige ommekeer in de betekenis ervan, ook van zijn motieven, doeleinden en werkwijzen; een ommekeer, die gelijk stond met de kentering van de polariteit van het hele maatschappelijke stelsel, die daarmee het hele kompas veranderde en van Noord-Zuid, van West-Oost maakte. Toen werd begrepen, wat voor ons zo eenvoudig schijnt, dat het moeilijk is in te zien, waarom het niet altijd was begrepen, dat het volk, toen het oppermachtig werd en kon doen wat koningen en klassen gedaan hadden als regeerders, zich in tegendeel op het standpunt plaatste niet te doen wat vorige regeringen gedaan hadden, n.l. eigen belang tegenover het volksbelang te plaatsen en wel te doen wat vorige regeringen niet gedaan hadden, n.l. te zorgen voor het volksbelang. Het zag in, dat het nut en de hoofdfunctie van de volksregering eigenlijk iets was, waaraan geen vorige regering ooit aandacht had geschonken, n.l  om het bezit van de macht van de staatsorganisatie te gebruiken, om de materiele- en morele welvaart van het hele oppermachtige volkslichaam tot de grootst mogelijke hoogte te brengen, zodat aan iedereen een zelfde gelijke graad van welvaart werd verzekerd. De democratie van de tweede of positieve periode triomfeerde in de grote omwenteling en het is sindsdien de enige regeringsvorm geweest, die in de wereld bekend is."

'Wat hierop neerkomt",  merkte ik op, "dat er vóór de twintigste eeuw nooit een democratische regering is geweest."
'Ja precies," gaf de dokter toe, "de zogenaamde republieken van de eerste periode rangschikken wij onder pseudo-republieken of negatieve democratieën. Zij waren in geen opzicht werkelijke volksregeringen, maar slechts vermomde plutocratieën, waarin de rijken de ware en bovendien onverantwoordelijke beheersers waren. Je zult dadelijk inzien, dat ze niets anders konden zijn. De volksmassa's waren van het begin van de wereld de ondergeschikten en knechten van de rijken, maar de koning stond boven de rijken en hield hun heerschappij in bedwang. De afschaffing van de koningen nam de dwang op de macht van de rijken weg, die daarna oppermachtig werden. In naam was het volk de heerser, maar het bestond uit mensen, die ieder op zichzelf en als klasse de economische slaven van de rijken waren en aan hun genade overgeleverd. De volksregering werd daarom als dekmantel gebruikt voor de overheersing van de kapitalisten.
Als noodzakelijke etappes beschouwd in de ontwikkeling van de maatschappij van zuivere monarchie tot zuivere democratie, zijn deze republieken van de negatieve periode een schrede voorwaarts. Maar wanneer men ze als regeringsvormen op zichzelf beschouwt, dan zijn ze lang niet zo te bewonderen als behoorlijke monarchieën. Vooral wat betreft de gelegenheid voor omkoperij, en de onderwerping van behoeftigen door geldmacht, waren zij misschien wel het slechtste soort van regeringen. De periode van de negentiende eeuw, gedurende de tijd waarin de oogst van pseudo-democratieën rijp werd voor de sikkel van de grote omwenteling, schijnt van het tegenwoordig standpunt bezien, niets dan een onbeschrijfelijk trieste tussenregering te zijn, te lui om te werken en geplaatst tussen het verval van de krachtige monarchieën van de achttiende eeuwen de opkomst van de werkelijke democratieën van de twintigste eeuw. Dat tijdvak kan worden vergeleken met dat van de minderjarigheid van een koning, gedurende de tijd waarin de koninklijke macht misbruikt werd door slechte rentmeesters. Het volk was als heerser uitgeroepen, maar had de scepter nog niet aanvaard." "En toch," zei ik, "vertelden onze wijze mannen ons, aan het eind van de negentiende eeuw, toen de wereld nog geen voorbeeld van een volksregering gezien had, dat het democratische systeem een grondige proef doorstaan had en klaar was beoordeeld te worden naar zijn resultaten. En de meeste van hen gingen zo ver te zeggen, dat het democratische systeem blijk had gegeven een mislukking te zijn, toen feitelijk, als men goed nagaat, zelfs geen poging gedaan was, het in toepassing te brengen."

De dokter haalde zijn schouders op en zei: "Het is een zeer onaangename taak, om de traagheid van de volksmassa te verklaren en hoe zij tastent haar weg vond naar het begrip van alles, wat de democratische idee voor haar inhield. Het is echter een even moeilijke als ondankbare taak, om rekenschap te geven van het falen van filosofen, geschiedschrijvers en staatslieden van jouw dagen om tot een duidelijk begrip te komen van de logische opvatting van democratie en vooruit te zien waarheen zij leiden moest. Juist het geringe praktische resultaat dat tot die tijd bereikt was door de democratische beweging, vergeleken bij het grootse, dat zij beloofde en de krachten, die er achter stonden had hen op de idee moeten brengen, dat haar ontwikkeling pas in het beginstadium was. Hoe konden intelligente mannen en vrouwen zichzelf misleiden met de uitspraak, dat de omwentelingsgedachte, die van de grootste draagwijdte aller tijden was, haar invloed had uitgeput en haar roeping had vervuld, door de titel van de uitvoerende macht van een volk van koning in president, en de naam van zijn nationale wetgevende Macht van Parlement in Congres te veranderen? Als de schoolmeesters, de Universiteitsprofessoren en anderen, die verantwoordelijk waren
voor de opvoeding, hun loon waard waren geweest, dan zou je niets in het tegenwoordige stelsel van economische gelijkheid gevonden hebben, dat je zou hebben verrast. Je zou onmiddellijk gezegd hebben, dat het juist was, wat je geleerd had. Dat het volgende stadium de onvermijdelijke ontwikkeling van de democratische idee zou zijn.
Edith wenkte ons om binnen te komen. We stonden op en slenterden naar huis; terwijl de dokter vervolgde: "De omwentelingsbeweging ondernam een politieke campagne en propageerde de democratie onder verschillende potsierlijke namen, die helemaal niet voor politieke partijnamen geschikt waren, maar de betekenis van het woord democratie en de verschillende gelijkwaardige en afgeleide uitdrukkingen beter en vollediger verklaarden en haar werkwijze, doel en strekking beter tot hun recht lieten komen dan een bibliotheek van boeken kon doen. Het Amerikaanse volk verbeeldde zich, dat het een volksregering had opgericht, toen het zich van Engeland afscheidde, maar het werd misleid. Door de politieke macht te veroveren, die vroeger door de koning werd uitgeoefend, had het volk slechts de buitenwerken van de vesting van tirannie ingenomen. Het economische systeem was de burcht en beheerste elk deel van de socialen opbouw, die in het bezit gebleven was van private en onverantwoordelijke heersers. Zo lang dit zo bleef was het bezit van de buitenwerken van geen nut voor het volk en werden deze slechts in stand gehouden met medewerking van het garnizoen van de burcht. De omwenteling kwam tot stand toen het volk zag, dat het of de burcht moest innemen of de buitenwerken moest ontruimen. Het moest of het werk van de totstandbrenging van de volksregering, dat ternauwernood door vroegere geslachten begonnen was, voltooien of alles wat deze tot stand hadden gebracht verlaten."

Overzicht van informatie bij de Bellamy Stichting

    Statuten van de Bellamy Stichting
    Uittreksel uit het boek van Edward Bellamy
    Een nieuw democratisch bestel n.a.v. het vastlopen van de democratie
    Christmas in the Year 2000
    Henry George, 1839-1897, De profeet van San Francisco
    Lijst van te ondersteunen zaken/onderwerpen, vanaf 08 januari 2006
    Table of contents in English
    The blindmans world (1886)
    To whom this may come (1888)
    With the eyes shut ! (1889)
    De workshops van Stichting Grondvest, Stichting SDN en Bellamy Stichting op het NSF

    Rubrieken bij SDN
    Hoofdstukken overzicht
    Homepage Bellamy Stichting