|
Kandidatenlijst
10 maart 1998
De Nederlandse politiek is vervreemd van de samenleving
en is een ver van mijn bed show geworden
Wij staan aan het begin van een nieuwe episode in de Nederlandse politiek.
De Nederlander is thans meer dan ooit vervreemd van de Haagse politiek. De Nederlander ervaart de alledaagse politiek als een ver van zijn bed show. De enorme publiciteit in de media en dan vooral op de tv ten spijt. En vreemd genoeg niet alleen ten spijt, maar ook ten faveure van de vervreemding. In 2-Vandaag, in Netwerk en Nova zit dagelijks een scheut landelijke politiek. En dat zijn dan alleen nog maar de publieke zenders. De commerciële zenders, de kranten en de radiostations contribueren ook hun deel in deze informatiebrij. De kijker, lezer en luisteraar wordt overvoerd met nieuws uit Den Haag, de politiek wordt door de media meedogenloos naakt aan het publiek getoond.
De stemmers van vier jaar geleden zien, dat alle beloften ten spijt het in de dagelijkse politiek toch vooral gaat om de mannen en vrouwen en niet om de zaak. Partijprogramma's verdwijnen na de verkiezingen in de onderste la, zodra de toekomstvisie door de coalitiegenoten in een dwingend compromis-regeringsprogramma is vastgelegd en dichtgetimmerd. De daarop volgende jaren zijn doorgaans voorspelbaar. Het coalitieregime, dat voorkomt dat een partij uit de regeringsboot valt en vooral het partijregime, dat voorkomt dat individuele kamerleden uit de partijboot vallen, zorgen voor de voorspelbaarheid van de gebeurtenissen. Het dualisme ten spijt en de Spijtdemocratie ten spijt. Spijt ook in de zin van wrevel en ergernis. Te veel spijt dus.
De kijkende, horende en lezende kiezer ziet dat er maar bar weinig terecht komt van het uitgangspunt dat de volksvertegenwoordiger zonder last of ruggespraak, dat wil dus zeggen onafhankelijk en naar eigen inzicht en oordeel de belangen van het gehele Nederlandse volk vertegenwoordigt. Discussies over meningen, standpunten én daaruit voortvloeiende beslissingen zijn vergeven van een te nadrukkelijke dwang tot coalitiebehoud en handhaving van partij-ideologie en stemdwang. De rit uitzitten en het pluche koesteren. Er wordt in het licht van de schijnwerpers veel en vaak schijnbaar op het scherp van de snede gedebatteerd, maar bij het scheiden van de markt staat men te vaak niet voor zijn zaak. Concurrentiepolitiek tekent het gedrag van de politieke partijen in en buiten de Kamer. Profileren ten koste van de ander, dat wel. Maar dan vooral zonder brokken te maken.
De Nederlandse kiezer ziet wat er om hem heen gebeurt en herkent zich te vaak niet in de vertaling daarvan in de Haagse werkelijkheid. Het parlement verkwanselt de waarden en normen van de Nederlanders, die het zegt te vertegenwoordigen. Het belang en het unieke karakter van de publieke zaak zijn naar de achtergrond gedrongen.
Partijbesturen en kaders bepalen de politieke koers van een partij, waarbij het aantal partijleden in geen enkele verhouding staat tot het bij die partij behorende electoraat. Dit electoraat kan op geen enkele andere wijze dan door lid te worden, invloed uitoefenen op de partij van zijn keuze. De partij zelf is duidelijk niet aansprekend genoeg om het eigen electoraat daartoe te kunnen uitnodigen. En de Nederlander beziet dit alles en trekt zijn conclusies.
Wij staan daarom aan de vooravond van de invoering van een politiek die weer gebaseerd is op waarden. Ook politiek gezien is de Nederlander een consument. Voor brood ga je naar de bakker en wel naar die bakker die een goed brood voor een redelijke prijs verkoopt en je moet er niet te ver voor hoeven lopen of rijden. Dat is het waardesysteem waarbinnen wij onze persoonlijke behoeften (in dit geval in brood) bevredigen. In die zin levert Den Haag ook een product, namelijk democratie en die democratie krijgt vorm in de politiek. Het product heeft alleen maar waarde, wanneer het optimaal afgestemd is op het waardensysteem van de afnemer. De Haagse politiek wordt slechts dan aan de man gebracht, wanneer de consument ervaart dat hij er iets aan heeft, dat het iets toevoegt aan zijn persoonlijke leefwereld. Kortom: het heeft slechts waarde, wanneer het zijn politieke behoeften bevredigt.
De consument beloont deze waardetoevoeging aan het product "democratie" door met "vertrouwen" te betalen. Door en met vertrouwen wordt de volksvertegenwoordiger gewaardeerd. De gedachtegang is simpel. En zo simpel als de gedachtegang is ook de oplossing.
De oplossing heet WAARDEPOLITIEK.
Niet alleen de verbetering van het bestaande is in de WAARDEPOLITIEK aan de orde. Soms zullen ook geheel nieuwe elementen aan het aanbod moeten worden toegevoegd. En andere elementen kunnen misschien maar beter volledig verdwijnen. Hetzelfde product brengen als de concurrent, maar dan in een andere kleur biedt weinig soelaas. De kiezer/klant prikt hier doorheen.
Voor het toevoegen van nieuwe elementen en voor het laten verdwijnen, dan wel verwijderen van verouderde elementen in de politiek en het politieke spectrum is een bezinning op de essentie van de politieke activiteiten van belang. De verschillende onderdelen van het aanbod dienen goed op elkaar afgestemd te zijn. Verdomd goed weten wat de Nederlander wil, zorgen dat deze wil voor het voetlicht gebracht wordt en in staan voor de realisatie ervan. Vrij van belemmeringen zoals partij-ideologie, coalitie- en partijpolitiek. En ook vrij van uniform fractiegedrag en daaruit voortvloeiend stemgedrag. Politiek bedrijven van "de menselijke maat". Dus politiek engagement langs deze "menselijke maat". En beslissingen durven nemen onder onvoorwaardelijke handhaving van deze "menselijke maat".
De huidige politieke stromingen in Nederland voorzien ondanks al hetgeen hier eerder naar voren is gebracht, nog steeds in de behoefte aan democratie bij de Nederlandse consument. Echter slechts bij gebrek aan beter, zoals uit het voorgaande eveneens duidelijk moge zijn.
Een belangrijk deel van het Nederlandse electoraat heeft afgehaakt. Deze groep kiezers maakt de gang naar de stembus niet meer. We praten toch over 20% van de kiesgerechtigden. Iedere vijfde Nederlander dus. De kiezer is geëmancipeerd, doorziet het vroeger vanzelfsprekende en beweegt zich zonder ideologische banden heel pragmatisch - soms zelfs dwars - door het politieke landschap. De kiezer weet het desondanks al lang niet meer; hij of zij wil nog steeds van zijn of haar democratisch recht gebruik maken, maar is gaan zweven en wisselt steeds vaker van politieke voorkeur. Ook onder degenen die, ondanks alles bij de eerstkomende landelijke verkiezingen op 6 mei, hun stembiljet als vanouds invullen en in de stembus deponeren, heerst desondanks onvrede. Binnen deze groep voelen velen zich vervreemd van de partij waarop zij hun stem uitbrengen. Niet zelden stemt men in en uit stil protest op een concurrent links of rechts. Waarmee - oké, het is een open deur - voor een groot deel ook het bestaansrecht van de CD en Aanverwant verklaard is. De eerder aangegeven WAARDEPOLITIEK biedt deze kiezers en niet-kiezers een alternatief .
De WAARDEPOLITIEK zal bij de eerstvolgende verkiezingen in Nederland vorm krijgen door de oprichting van een innovatieve politieke stroming, die ook - zoals de overige politieke groeperingen - in de verenigingsvorm de voor de wet geëiste rechtspersoon zal verwerven. Maar daar houdt de vergelijking al op. Er zal verder op geen enkele wijze enige overeenkomst met de gevestigde partijen te ontdekken zijn. Niet voor wat de ideologie betreft en ook niet voor wat het bedrijven van politiek betreft.
De Politieke groepering zal de naam gaan dragen van
"HET KIEZERS COLLECTIEF"
HET KIEZERS COLLECTIEF zal als een WAARDE EN BELANGEN GROEPERING een eigen plaats in het politieke krachtenveld gaan innemen. En wel omdat bovengenoemde groepen van het electoraat in de uitgangspunten van deze groepering herkenning vinden en erkenning voor de onvrede die zij voelen en het protest waaraan zij uiting proberen te geven.
De oplossingsrichting is helder en eenduidig.
De Nederlanders die hun Protest Stem uitbrengen vertegenwoordigen die groep van het electoraat, die het vertrouwen in de hedendaagse politiek heeft opgegeven. De vertegenwoordigers die namens Het Kiezers Collectief in de Kamer zitting nemen representeren de anders afwezige groep van het electoraat. Daarmee verandert de Tweede Kamer in een verzameling vertegenwoordigers van het totale electoraat.
Tot op heden vertegenwoordigde de Tweede Kamer feitelijk slechts dat deel van het electoraat dat van zijn stemrecht gebruik maakte. De machtsverhoudingen in het Parlement zullen ingrijpend en onomkeerbaar veranderen. Naast de oppositie- en de regeringspartijen, die vanuit ideologische uitgangspunten opereren, zal een derde macht zijn intrede doen. Namelijk die van een niet-ideologische, doch slechts aan het volk gelieerde stroming. Pragmatisch, open, eerlijk en onafhankelijk.
De Volksvertegenwoordigers die namens HET KIEZERS COLLECTIEF in de Kamer zitting zullen gaan nemen, zullen daadwerkelijk zonder last of ruggespraak de belangen van de Nederlanders behartigen. Zij worden niet gehinderd door partij-ideologie en worden evenmin gehinderd door ledeninvloed om deze onafhankelijke taak daadwerkelijk inhoud te geven. Zij gaan daarbij geen enkele uitdaging of confrontatie uit de weg. HET KIEZERS COLLECTIEF opereert slechts vanuit dat ene heldere uitgangspunt, namelijk dat het door een actieve inbreng van een stroming binnen het Nederlandse electoraat afgevaardigd is. Deze stroming heeft aan de politieke groepering onder andere het duidelijke mandaat mee gegeven om politiek te bedrijven met als oogmerk het verwoorden en verhelderen van de onvrede van de Nederlandse bevolking ten aanzien van de hedendaagse Haagse politiek. Daarnaast heeft de stroming haar afgevaardigden met de duidelijke boodschap de Kamer in gestuurd om al het mogelijke te doen om het vertrouwen in de Nederlandse politiek te doen herstellen.
De nieuwe politieke stroming stelt zich tot taak om als een "ADVOCATENCOLLECTIEF" de belangen te behartigen van niet-commerciële publieke belangenorganisaties en groeperingen in de samenleving bij het tot stand komen van wet- en regelgeving. Zoals advocaten in staat zijn om cliënten te verdedigen met als oogmerk het waarborgen van rechtsbescherming voor eenieder, ongeacht de aard van de te verdedigen zaak. Zo zullen de volksvertegenwoordigers van Het Kiezers Collectief de politieke rechten en belangen van de Nederlandse bevolking die zij vertegenwoordigen in het Nederlandse Parlement verdedigen. Zij controleren daartoe niet alleen de regering en het staatsapparaat. Zij zien het ook als hun taak om controle uit te oefenen op de aard en wijze waarop de overige politieke partijen met oog voor het algemeen belang, de belangen van eerder genoemde groeperingen tot inzet van hun politiek maken. Zij zullen handelen vanuit een voortdurende bezinning op de essentie van de politieke activiteiten. Het optreden van de volksvertegenwoordigers van Het Kiezers Collectief zal te allen tijde onafhankelijk zijn.
HET KIEZERS COLLECTIEF is daarmee geen oppositiepartij en zal evenmin een regeringspartij kunnen worden. De groepering zal in de kamer telkens spreekbuis zijn van die delen van de samenleving, die hen daartoe verzoekt. Telkens onderscheidende en anders samengestelde, echter wel getalsmatig belangrijke niet-commerciële belangenorganisaties kunnen een beroep doen op de Advocaten van HET KIEZERS COLLECTIEF om hen bij de behandeling van voor hen belangrijke politieke thema's te vertegenwoordigen. Daarnaast zullen de leden van het collectief eigener beweging contact zoeken met geïnstitutionaliseerde maar ook ad hoc groeperingen waarvan de mening van belang kan of zal zijn bij een evenwichtige behandeling van onderhavige zaken in het Nederlandse Parlement.
Het is eveneens evident dat het alternatief in de vorm van HET KIEZERS COLLECTIEF een werkelijke en noodzakelijke schifting tussen kaf en koren aan de uiterst rechterzijde van het politieke krachtenveld zal bewerkstelligen. Een CD-stem op 6 mei is een onomwonden en heldere stem vóór discriminatie.
Wij zullen de Nederlanders die op onze groepering gestemd hebben en daarnaast een ieder die daartoe behoefte voelt, uitnodigen om via moderne media actief deel te nemen aan de democratie. Hiertoe zal een systeem van tweerichtingsverkeer worden opgezet, waarbij middelen en media zoals bijvoorbeeld Kiezersonderzoek, maar ook Tekst TV en het Internet een belangrijke rol spelen. De methodiek biedt volksvertegenwoordigers van Het Kiezers Collectief de mogelijkheid om hun keuzes en afwegingen ter beoordeling voor te leggen. Openbare discussie hierover, bijvoorbeeld in discussiegroepen op het Internet, wordt mogelijk en uiteindelijk biedt de methodiek de Nederlandse kiezer de mogelijkheid om zijn mening over beslissingen duidelijk te maken.
Marktonderzoek met als duidelijk objectief het in kaart brengen van de mening van de Nederlandse bevolking met betrekking tot in de politiek aanhangig gemaakt zaken, zal een belangrijke rol gaan spelen. Hiermee wordt ingespeeld op een volgend kiezersmandaat waarmee de vertegenwoordigers van Het Kiezers Collectief door zijn electoraat in de politieke arena zijn gestuurd. Namelijk het mandaat om de Nederlandse politiek weer begrijpelijk en toegankelijk te maken voor het gehele Nederlandse volk. Al doende eveneens bijdragend aan het verkleinen van de afstand tot en het vergroten van het vertrouwen in de politiek.
Het stemgedrag van de volksvertegenwoordigers van Het Kiezers Collectief zal ingegeven worden door de mening van hen, die zij vertegenwoordigen: het gehele Nederlandse Volk. Op deze wijze fungeren de door de volksvertegenwoordigers uitgebrachte stemmen van HET KIEZERS COLLECTIEF in de Tweede Kamers als een referendum van het electoraat, maar dan dus in de kamer zelf. Ter verduidelijking: de wijze waarop door het Nederlandse volk gedacht wordt over politieke issues, waarover het Parlement zich zal uitspreken, zal legitimatie zijn voor de stemverhouding binnen de fractie van het Kiezers Collectief. Dit referendaal stemgedrag zal vervolgens autonoom fungeren naast de uitspraak van de gevestigde politieke partijen over politieke onderwerpen. Hiermee wordt telkenmale helder of de stemverhouding binnen de Kamer strookt met de eventueel heersende meningen in de Nederlandse samenleving.
Het gebruik van machtsmiddelen en machtswoorden en de invloed hiervan op de politiek zal aan herijking onderhevig worden, vanwege de onafhankelijke positie die de representanten van Het Kiezers Collectief bij daarmee verband houdende stemmingen zullen gaan innemen. Dit wil zeggen, dat aan de hedendaagse praktijk van het dreigen vanuit de regering met:
- het onaanvaardbaar, dan wel het uitspreken van het onaanvaardbaar,
- het dreigen met het stellen van de portefeuillekwestie, dan wel het daadwerkelijk stellen van de portefeuillevraag,
- het dreigen met het aanbieden van het ontslag van de regering;
een hoogst onzekere aangelegenheid wordt. Immers de stemverhoudingen zijn niet langer meer uit te drukken in doorgaans zekere getalsmatige verhoudingen tussen regeringspartijen en oppositiegroeperingen. Ook hier zal dit referendaal stemgedrag autonoom fungeren naast de uitspraak van de gevestigde politieke partijen. Eenzelfde redenering kan gehouden worden rondom de machtsmiddelen die de Tweede Kamer heeft in de vorm van de motie van afkeuring en de motie van vertrouwen. Evenzo daar waar de Kamer al dan niet kan besluiten tot het benutten van een van haar rechten, zoals bijvoorbeeld het Recht van Enquête.
De derde macht van HET KIEZERS COLLECTIEF geeft met haar stemgedrag uiting aan de gevoelens in de Nederlandse samenleving. De machtsverhoudingen en omgangsvormen tussen regering en Tweede Kamer zullen onomkeerbaar veranderen en daardoor vooral minder voorspelbaar worden.
HET KIEZERS COLLECTIEF zal de rollen en rolpatronen binnen de verhoudingen tussen regering en Tweede Kamer blootleggen. Mogelijke geheime agenda's zullen worden opgedekt. De Nederlandse politiek zal een onomkeerbare verandering ondergaan:
Het Nederlandse
volk zal gaandeweg het komende decennium weer vertrouwen krijgen in de Nederlandse politiek
Het Kiezers Collectief als Verenigingsvorm
De gelijknamige vereniging is bij notariële akte op 4 februari jl. in Venray opgericht. De betreffende akte is door Notaris Mr. W.G. Weijs op die dag verleden. Op 5 februari jl. is de vereniging in het register van de Kamer van Koophandel te Venlo ingeschreven onder nummer 12037642. De politieke groepering is op 9 februari jl. geregistreerd bij de Kiesraad in Den Haag.
In de oprichtingsakte zijn drie bestuursleden vernoemd, waarbij twee bestuursleden deze functie nadrukkelijk slechts tijdelijk waarnemen. De voorzitter is voornemens zich namens de politieke groepering kandidaat te stellen bij de eerstvolgende verkiezingen voor de Tweede Kamer van de Staten Generaal op 6 mei as. De twee overige bestuursleden zullen bedanken op het moment waarop uit de ter zijner tijd toegetreden leden twee nieuwe bestuursleden zijn benoemd.
Leden van de vereniging zijn uitsluitend zij die namens Het Kiezers Collectief zitting zullen nemen in de Tweede Kamer van de Staten Generaal. Hun lidmaatschap eindigt bij het beëindigen van hun lidmaatschap van de Tweede Kamer. Door deze koppeling ligt de feitelijke macht over de vereniging bij de leden van de Tweede Kamer fractie van Het Kiezers Collectief.
Onderzoek naar de haalbaarheid van dit politiek initiatief.
Door het Bureau Inter/View (contactpersoon Maurice de Hond) is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid. Als onderdeel van het periodieke onderzoek naar het stemgedrag van de Nederlanders bij de komende Tweede Kamer verkiezingen zijn 1200 personen ondervraagd. Aan de zwevende kiezers (28% van het electoraat) zijn aanvullende vragen gesteld. 63.4% van de ondervraagden (dat wil dus zeggen 17.75% van het feitelijke electoraat) vindt het oprichten van de partij een goed idee. Aan de overige 82.25% van het electoraat is de propositie nog niet voorgelegd. 10.9% van de ondervraagden antwoord met "ja of misschien" op de vraag of men op deze nieuwe politieke groepering zijn stem zal gaan uitbrengen. (Omgerekend naar
Kamerzetels betekent dit een potentieel van 4 à 5 zetels afkomstig van de zwevende kiezers)
Zodra de politieke groepering voldoende in de publiciteit is, ontstaat de mogelijkheid om het innovatieve van deze vorm van politiek bedrijven verder en bij voortduring voor het voetlicht te brengen. Hierdoor zal de aanhang verder toenemen.
Het NIPO hanteert momenteel het fenomeen van de zwevende kiezers in de presentatie van haar peilingen. Het Kiezers Collectief biedt de zwevende kiezers een alternatieve keuze. Het is voor de publiciteit van de groepering van belang om in de periodieke polls opgenomen te worden. Het is geen belangengroepering in de zin van het woord zoals dat gehanteerd wordt bij het definiëren van de verschillende splintergroeperingen die straks aan de verkiezingen zullen deelnemen. Het Kiezers Collectief heeft de potentie om de vierde stroming van Nederland te worden; naast de sociaal-democratie, het liberalisme en de christen-democratie, zal de Waardepolitiek als politiek écht Onafhankelijke Democratische Stroming haar stempel gaan drukken op de Nederlandse politiek.
Werving van kandidaat volksvertegenwoordigers voor het Kiezers Collectief.
Geïnteresseerden zullen middels een advertentie worden opgeroepen hun belangstelling voor de functie van volksvertegenwoordiger voor Het Kiezers Collectief kenbaar te maken. De "sollicitatietermijn" eindigt op 17 maart as.
In week 13 zal in overleg met de toekomstige kandidaten de lijstvolgorde worden vastgesteld. Er zal met één voor alle kiesdistricten gelijkluidende lijst aan de verkiezingen worden deelgenomen. De kandidaten zorgen in beginsel zelf voor voldoende ondersteuningsverklaringen voor het aan hen toebedeelde kiesdistrict. De kandidaten dragen na evenredigheid bij in de waarborgsom van Fl. 25.000. De betreffende advertentie is op de hierna volgende pagina's weergegeven.
HET KIEZERS COLLECTIEF
zoekt.....
Op 6 mei as. doet een nieuwe politieke groepering mee aan de verkiezingen van de leden van de Tweede Kamer van de Staten Generaal.
De naam van deze politieke groepering luidt: HET KIEZERS COLLECTIEF
Het Kiezers Collectief richt zich primair tot die kiezers die het vertrouwen in de hedendaagse politiek hebben verloren. Dat wil zeggen: dat deel van het electoraat dat om die reden of niet stemt, of anders stemt, dan wel een proteststem uitbrengt.
Het Kiezers Collectief neemt in de Kamer een volledig onafhankelijke en vrije positie in. Het behoort niet tot de oppositiegroeperingen en zal evenmin regeringsverantwoordelijkheid nemen.
Het Kiezers Collectief zal - gevraagd - op neutrale wijze in de Tweede Kamer de mening vertegenwoordigen van substantiële groepen in de samenleving, die anders niet in de gelegenheid zijn hun eigen stem in het Parlement te laten horen. Het zal daarnaast ongevraagd contact zoeken, daar waar het vermoedt dat er substantiële groepen in de samenleving bestaan met meningen en opvattingen, die relevant (kunnen) zijn voor de beïnvloeding van aanstaande besluitvorming.
Het Kiezers Collectief zal bij stemmingen over onderwerpen in de Tweede Kamer waarbij het belang van substantiële groepen in de samenleving in het geding is, het Nederlandse volk uitnodigen om zijn mening hierover kenbaar te maken. Het Kiezers Collectief zal vervolgens de aldus kenbaar gemaakte meningen in zijn stemgedrag door middel van stemverhouding tot uitdrukking brengen. Het effect van het stemgedrag van de vertegenwoordigers van het Kiezers Collectief is daarom te vergelijken met de uitslag van een referendum onder het Nederlandse Volk.
Het collectief neemt geen zaken in behandeling, doet geen uitspraken over en neemt geen posities in, daar waar het aangelegenheden betreft die strijdig zijn met de grondwet en dan vooral met artikel 1 van onze grondwet.
(Als afspiegeling van de Nederlandse Samenleving:)
dertig ware en waarachtige VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
(jong/oud, man/vrouw, maar wel in het bezit van de Nederlandse nationaliteit en 18 jaar of ouder)
Voor deze middels een schadeloosstelling van overheidswege naar behoren betaalde functie zoeken wij verstandige, bereidwillige, bekwame, empathische lastposten, die als een luis in de pels van de Tweede Kamer en als een spion voor de buitenwacht op een open en directe, nieuwsgierige en bewogen wijze anderen binnen het Parlement kunnen aanzetten tot het volgen van nieuwe denkwijzen, maar vooral in naam van de groeperingen die zij vertegenwoordigen krachtig invloed en gezag kunnen uitoefenen en daarvan verslag doen aan het electoraat. Ze zijn daartoe deskundig en creatief. Hun gedragingen vertonen overwegend overeenkomsten met de wijze waarop advocaten hun beroep uitoefenen. Zij eerbiedigen de grondwet en zijn bereid zonder enig voorbehoud inhoud en uitvoering te geven aan het eerste artikel daarvan.
Wij zoeken boeiende persoonlijkheden met een hoogstaande ethiek, die blijk durven geven van onbevreesd leiderschap. Die met moed, wil en liefde, inzicht, zelfvertrouwen en eerlijkheid op een volstrekt open en directe wijze (dus zonder verborgen agenda) verantwoording nemen voor hun eigen leven en verantwoording nemen voor hun aandeel in relaties met wie dan ook. Zij zijn zich bewust van de altijd aanwezige inherente vrijheid in zichzelf en de wereld om hen heen en doorzien de mechanismen en machinaties, waardoor deze vrijheden beknot (kunnen) worden. Er is meer oog voor de weg, dan voor het doel. Ook deze reis van 1000 mijl begint bij de eerste stap.
Zij zijn onvoorwaardelijk loyaal aan het uitgangspunt dat het collectief gedurende de gehele zittingsperiode van het Parlement intact blijft. Dat is het Collectief aan zijn kiezers verplicht. Ze zijn daarom te allen tijde bereid om de antwoorden binnen het collectief te vinden. In contact blijven met jezelf en tegelijkertijd in contact blijven met de ander(en) is hierbij van wezenlijk belang. Wanneer een hunner op enig moment, vanwege persoonlijke onverenigbaarheid van standpunten en/of positiebepaling, niet meer in staat is zijn/haar rol van volksvertegenwoordiger / advocaat van het volk waar te nemen, treedt hij of zij terug uit het Collectief en uit de Tweede Kamer.
In het dagelijkse werk in en buiten de Kamer geven zij blijk van een evenwichtige combinatie van puur verstandelijke kennis en handelwijze gecombineerd met de daarbij aangeroerde niet geprojecteerde emotie. Zij zijn in staat een volmaakte weering te geven (en te zijn) van de belangen van de groepen die zij representeren. Zij beheersen hiertoe a priori op een vertrouwenwekkende, zorgvuldige en nauwgezette wijze hun dossiers. De van 8-tot-5-mentaliteit is hen vreemd.
Kortom nieuwsgierige professionals die binnen hun portefeuilles alles willen weten en begrijpen. Daarnaast zijn zij in staat om helder en bondig te formuleren. Te speechen zonder uitgeschreven teksten, is een uitdaging die zij niet uit de weg willen gaan. Zij zijn zich bewust van anderen, van de maatschappij en van maatschappelijke ontwikkelingen en van de omgeving waarbinnen zij hun werk moeten doen. Zij kennen en worden gekend in hun regio, zodanig, dat de regio's gezamenlijk het gehele land afdekken.
Het opbouwen, dan wel uitbreiden en onderhouden van formele en informele netwerken ten behoeve van hun eigen regio en ten behoeve van hun aandachtsgebied is een must. Zij staan daadwerkelijk achter de belangengroepen die zij representeren en vertegenwoordigen hun standpunten objectief, onomwonden en onbevooroordeeld. Ze zijn zichtbaar betrokken bij en aanspreekbaar voor de kiezer, al dan niet verenigd in een belangenorganisatie.
Zij bewegen zich in alles gemakkelijk en zelfstandig en leven (voor zover niet onmogelijk verondersteld) reeds in overeenstemming met het beschreven profiel.
|