"Onthullingen, getuigenverklaringen, wetenschappelijke evaluaties en foto's over de Bijlmerramp met het El AL-vliegtuig bij SDN...!!"

Samenvatting en conclusie van enquêtevoorzitter Th. Meijer
aan het einde van ieder openbaar verhoor

Burgers & Bijlmer . . Bijlmer enquête . . Doemvlucht <===> Kamerzetel 151 . . SDN . . Heijboer














Het verhoor van:
Dhr. P. Griffioen

Geboortedatum: ????
Beroep: Nederlandse Verkeersvliegers
Verhoordatum: 3 Februari 1999
Verhoortijd: 13:30-14:25

 

De term, de kist klimt voor geen meter had geen enkele relatie de uiteindelijke crash.
ANTWOORD : Correct.

Telefonische of radio contacten anders dan de gebruikelijke waren in die situatie onmogelijk.
ANTWOORD : Ja, in ieder geval hoogst onwaarschijnlijk.

Lading lossen tijdens de vlucht is niet mogelijk.
ANTWOORD : Geloof ik niet in.

Het draaien van linker bochten bij verlies van motor vermogen aan de rechtervleugel is geen dwingend voorschrift, de keuze is aan de piloot.
ANTWOORD : Correct.

Klim snelheid van het vliegtuig, normaal voor een vrachtvliegtuig met deze motoren.
ANTWOORD : Correct.

Mayday call was juist gezien de problemen die de piloot had.
ANTWOORD : Inderdaad.

Er zijn geen misverstanden tussen piloot en verkeersleiding gerezen over de term, we lost engine.
ANTWOORD : Correct.

Het is niet aannemelijk dat de copiloot heeft gezien dat er twee motoren afgevallen waren.
ANTWOORD : Correct.

Dank u wel.
ANTWOORD : Graag gedaan.

Dit is het einde van dit openbaar verhoor.