Paul Quekel waarschuwde in 1996 en schreef regelmatig verantwoordelijke bestuurders met nagenoeg géén resultaat

Gezondheidszorg in Nederland, het zal ze een zorg zijn, al vanaf 1986
NOVA-uitzending bewijst misbruik van algemene middelen door graaien en snaaien

IRM . . Juristen . . EU Grondwet <==> SDN . . Klokkenluider . . Paul Quekel . . Woekerpolissen . . Klacht NMA

Interviews met Paul Quekel sr. over automatisering in 1986 en 1988
Zie het blad Business uit 1986 en zie het blad Werkgever uit 1988


Grove nalatigheid in Nederland,
het zal ze een zorg zijn.
 

    Zie bijv. de NOVA-uitzendingen: en
Geachte heer Ron Lodewijks, e.a.,
 
Hierbij mijn antwoord aan u inzake diverse artikelen en een column van u, heden 27 augustus 2005 in het Brabants Dagblad over Gerrit van der Valk. Waarom richt u uw scherpe pen niet eens op de verwevenheden tussen Wim Dik, Don Burgers en Jacques Stienstra? Wim Dik heeft de Nederlandse samenleving meer dan 25 miljard euro gekost met zijn KPN en KPN-Qwest debacle en gaan we nu werkelijk de bietenbrug op zoals zijn opvolger Ad Scheepbouwer vandaag verwoord in uw krant. Ik vind dat u de heer van der Valk groot onrecht aandoet, lees mijn antwoord hierop.  
 
Bedrijven krijgen geen cent schrijft u op 25 augustus jl., dit staat in schril contrast met de schade uitgekeerd aan Stienstra (tussen de 80 en 120 miljoen gulden)na bemiddeling van Don Burgers en hoe die schade is opgeklopt kunt u vragen aan Ton Cornelissen, voormalig boekhouder van Stienstra. Hoe u en uw collega's omgaan met ondernemers heb ik zelf grote schadelijke gevolgen van ondervonden, lees www.sdnl.nl/quekel-39.htm maar eens.
 
Maar ja, Gerrit van der Valk is geen lid van het Dixielandclubje van Wim Dik en Emiel Bogaerts, eerst advocaat te Boxtel en nu rechter in den Bosch. En als u toch aan het onderzoeken gaat, neem dan de verwevenheden tussen Dirk Lips, ex commissaris Houben en Don Burgers ook maar mee. Er zijn volgens mijn geen problemen met de aansluiting van de Autotron op de nieuwe rijksweg, maar dat is natuurlijk gewoon toevallig?   Ook toevallig is dat Heijmans twee kantoren bouwde zogenaamd voor eigen gebruik en dat wel met een overduidelijke zichtlocatie! U beschuldigd van der Valk, maar als het al waar is werd het gedaan voor de continuïteit van zijn bedrijf, want deze zogenaamde overtreden regeltjes door van der Valk  hebben het Nederlandse bedrijfsleven vele miljarden gekost.  Ik weet er alles van want ik heb er ook mee te maken gehad.
 
De bouwfraude heeft de Nederlandse samenleving echter vele miljarden gekost, verdere uitleg is volgens mij niet nodig, lees www.sdnl.nl/iedereen.htm maar eens en hier mijn column "kostbanen".
 
Met vriendelijke groet,
Paul Quekel senior
 

 
----- Original Message -----  From: P. Quekel sr. To: wuz@telegraaf.nl Sent: Monday, August 22, 2005 9:58 AM Subject: Restaurants langs snelweg raken zoek / Schade geluidswal loopt in de miljoenen

 
Beste vrienden, e.a., 
 
Telegraaf: Restaurants langs snelweg raken zoek / Schade geluidswal loopt in de miljoenen.
 
In 1972 woonde ik in Rosmalen, Noord Brabant. In Nuland was een mooi van der Valk Motel gebouwd. In mijn jeugd was het niet gewoon om uit eten te gaan. Dat was niet de Nederlandse cultuur. Uit eten gaan was slechts voorbehouden aan de elite van de toen nog kleine schare boven ons geplaatsten. De familie van der Valk heeft daar verandering in gebracht. De gewone man en vrouw met hun kinderen konden ook "uit eten gaan". Grote porties tegen betaalbare prijzen. Wie heeft niet de enorme sorbets gegeten voor slechts fl. 1,75 of de biefstukken groot genoeg voor een gezin en dat alles voorzien met vele groenten, frites en gebakken aardappelen?
 
Deze cultuurverandering heeft Gerrit van der Valk met zijn familie  voor elkaar gekregen en de gehele horeca profiteert vandaag de dag van de inzet en visie van deze horecafamilie. Ook de schatkist profiteert daardoor mee, alsook de vele controlerende kostbanen, je weet wel die mensen (ambtenaren en politici) in overheids- of gemeentedienst die zonder risico en goede pensioenen in korte werkweken (daarbij tot 19 weken reces) moeten oordelen over ondernemers die met eigen geld, hard werken, inzicht en inzet met hun gecreëerde  opbrengstbanen geld verdienen voor de Nederlandse Schatkist.
 
In plaats van een standbeeld of koninklijke onderscheidingen worden deze pioniers alsook vele andere pioniers het leven zuur gemaakt en heeft de macht van de nu reeds tot zeer grote aantallen gegroeide boven ons gestelden vernietigende uitwerkingen. We zijn als land afgegleden naar een kostbanencircus met een kostenpost die zijn weerga niet kent op allerlei gebied; van benzine naar energie, van OZB naar Waterschapslasten, van Gezondheidszorg tot Gemeentelijke heffingen en steeds meer verdere kosten voor van alles en nog wat. De aanslag op de portemonnee van de gewone huis tuin en keuken burgers is niets meer of minder dan de onverzadigbare geldhonger van Zalm en kornuiten.  De euro is minder dan een gulden waard geworden en de daarvoor verantwoordelijken worden wel beloond met lintjes en dikbetaalde nevenfuncties. 't Is adembenemend.
 
Paul Quekel senior
Waalwijk 0416 563055        
 
 
Twee artikelen uit Dagblad de Telegraaf, m.vr.gr. Paul Quekel senior.
 

De Telegraaf van 21 augustus:
 
ANWB-borden met mes en vork gaan verdwijnen

Restaurants langs snelweg raken zoek

door Harrie Nijen Twilhaar
 
AMSTERDAM, zondag
 Het is oorlog tussen 'n groot aantal Nederlandse horecaondernemers van wegrestaurants en Rijkswaterstaat. De wegbeheerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zet een vlijmscherp mes in het aantal blauwe ANWB-bewegwijzeringsborden met de bekende gekruiste lepel en vork.

        De aangekondigde plannen hebben te maken met de opheffing van de zogeheten functiescheiding tussen benzinestations en wegrestaurants aan snelwegen waar straks over en weer taken worden uitgewisseld. Zo is het in principe mogelijk dat wegrestaurants op den duur zelf benzine kunnen verkopen en tankstations horecataken gaan uitvoeren.
       
Uitgesloten
        Wegrestaurants die wel aan de snelweg liggen, maar niet op grond van Rijkswaterstaat, worden bij de invoering van de nieuwe maatregel en beweg-wijzering uitgesloten, met als gevolg 'n jaarlijkse omzetderving van tientallen miljoenen euro's. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zullen er niet meer stoppen en met hoge snelheid voorbijrazen.

       Horecabedrijven die niet op rijksgrond staan en de dupe worden zijn verschillende vestigingen van AC Restaurants, McDonald's, Les Routiers, Van der Valk en La Place.

        Rijkswaterstaat wil met deze drastische ingreep, die onderdeel uitmaakt van de landelijke Herziening Richtlijnen Bewegwijzering, weggebrui-kers over vijf jaar alleen nog maar geleiden naar wegrestaurants met tankstations en parkeerplaatsen die volledig op rijksgrond liggen. Het gaat om zogeheten 'verzorgingsplaatsen' die om de 20 kilometer langs de snelwegen verrijzen. De Federatie van Wegverzorgende Horecabedrijven (FWH), aangesloten bij Koninklijk Horeca Nederland en Les Routiers Européens - met respectievelijk 52 en 80 wegrestaurants - zijn woedend en hebben bij Rijkswaterstaat en het ministerie van Economische Zaken tevergeefs geprotesteerd.


 
•Een vertrouwd gezicht langs de wegen dat in veel gevallen gaat verdwijnen: de bordjes die hongerige chauffeurs op het eerstvolgende wegrestaurant wijzen. Horeca-ondernemers vrezen omzetderving.
FOTO: GLENN WASSENBERGH

       
       
       
Desastreus
        'Dit is kapitaalvernietiging', waarschuwt FWH-voorzitter Arjan Pouwer. Er zijn in ons land 34 weggebonden wegrestaurants op rijksgrond. 'Voor minstens twintig restaurants betekent dit een desastreus omzetverlies van 40 tot 50 procent en waarschijnlijk leidt het tot een groot aantal faillissementen. De verliezen zullen volgens berekeningen van FWH in de miljoenen lopen.' Volgens Rens Kokshoorn, secretaris van de stichting Les Routiers Européens, is het 'ronduit bespottelijk' dat Rijkswaterstaat de bewegwijzering voor deze groep restaurants gaat schrappen.

      'Veel restaurants zijn bovendien uitgerust met beveiligde parkeer-plaatsen.' Beide organisaties spreken van 'n onacceptabele vorm van discriminatie. Rijkswaterstaat heeft de aangekondigde maatregel inmiddels in de Staatscourant gepubliceerd. Volgens een woord-voerder van Rijkswaterstaat hebben de wegrestauranthouders die geen bewegwijzering krijgen zelf de keuze om alternatieven te zoeken zoals websites of folders.

        Het nieuwe beleid van Rijkswaterstaat moet er verder toe leiden dat de bewegwijzering voor overheid, provincies, gemeenten en waterschappen beter op elkaar wordt afgestemd.

De Telegraaf van 22 augustus 2005:
 
Schade geluidswal loopt in de miljoenen

MKB: Extra fonds tegen planschade

door Harrie Nijen Twilhaar
 
DELFT, maandag
       Nederlandse ondernemers die zich op grote industrie- en bedrijventerreinen van gemeenten hebben gevestigd, lopen jaarlijks miljoenen euro's mis omdat ze door grote geluidswallen of veranderde infrastructuur slecht bereikbaar of minder zichtbaar zijn.

        Bovendien keldert veelal de waarde van kapitale bedrijfspanden die bijvoorbeeld op zogeheten A-locaties staan wanneer er achteraf forse ingrepen in de ruimtelijke ordening van gemeenten plaatsvinden.

       MKB-Nederland vindt daarom dat er een apart overheidsfonds moet komen voor bedrijven die aantoonbaar financiële schade lijden. Het fonds moet een aanvulling zijn op zogeheten planschade dat soms wordt uitgekeerd als een gemeente een bestem-mingsplan of bestaande infrastructuur wijzigt, waardoor een bedrijfspand of perceel minder waard wordt.

       Ook particulieren maken van deze regeling gebruik. Fokke Veenema, secretaris van MKB-Nederland met 186.000 aangesloten bedrijven en organisaties, signaleert dat bestaande of nieuwe bestemmingsplannen in toenemende mate door gemeenten worden gewijzigd.
       
Onbereikbaar
        Bedrijfspanden komen achter geluidsschermen te zitten, worden niet goed vanaf een snelweg opgemerkt of dreigen onbereikbaar te geraken vanwege aanpassingen van een bestemmingsplan.


 
       'Ondernemers worden dikwijls door gemeenten of provincies te laat op de hoogte gesteld dat er wijzigingen op stapel staan. Bovendien blijken ze in de praktijk in veel gevallen pas erg laat geïnformeerd te worden over de wettelijke inspraakronden.' Veenema vindt dat wanneer toch planschade wordt toegekend, dat bedrag vaak niet toereikend is.

        Bedrijven aan de A59 in Noord- Brabant zagen hun omzet met soms 40 procent dalen. Zij trokken afgelopen week aan de bel. De N50 tussen Rosmalen en Geffen werd daar omgebouwd naar een autosnelweg. Hierdoor zijn verschillende bedrijven waaronder ook het bekende Van der Valk hotel Nuland niet meer goed bereikbaar.

       De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt het overdreven dat er voor dergelijke schade een speciaal potje moet komen. 'Ondernemers kunnen gewoon een bezwaarschrift indienen als ze het ergens niet mee eens zijn', aldus VNG-woordvoerder Henk Goulooze gisteren in een reactie.

       Het MKB-Nederland hekelt echter de opstelling van overheden. ,,Je kunst rustig zeggen dat er soms van normale omgangsvormen geen sprake meer is.'
       

 

 



 

Brabant
COLUMN
Nulandse muur

door Ron Lodewijks

Zaterdag 27 augustus 2005 - Van der Valk wil langs de nieuwe A59 tussen Rosmalen en Geffen zijn toekan op een dertig meter hoge zuil plaatsen. Als een onontkoombaar signaal voor de naar voedsel en logies snakkende.

automobilist dat motel Nuland niet van de aardbodem is verdwenen. Deze gewezen thuisbasis van Gerrit van der Valk, de voormalige peetvader van het hotelimperium, was tot voor kort een niet te missen pleisterplaats aan de voet van de N50. Thans gaat dit relict van de Valkiaanse architectuur schuil achter een Berlijnse muur die de A59 en zijn geluid op royale afstand houdt van de woonomgeving. In de oude tijd van Gerrit en Arie van der Valk zou de reusachtige toekan bij Nuland er al hebben gestaan. Bouwen zonder vergunning is het handelsmerk van deze vrijbuiters, wier imperium wordt geplaveid op illegale praktijken.

Het publiek waardeert de overvloedige en goedkope maaltijden bij Van der Valk en ziet geen kwaad in de speelse ondeugd van de broers. Dat 'ome Gerrit' doet wat hij wil met de gemeente Nuland, is evenmin de zorg van de gasten die diens geliefde biefstukken soldaat maken. 'Het moet ons van het hart dat wij diep teleurgesteld en verontwaardigd zijn', spuwt het gemeentebestuur in de jaren tachtig zijn gal over de herbouw van het uitgebrande motel. De brandweer is nog niet uitgeblust of de bouwvakkers gaan al aan de slag. In recordtijd stampt Van der Valk illegaal een groter gebouw uit de grond. De gemeente laat met zich sollen en keurt achteraf alles goed. 'Geef hem alvast maar nóg meer ruimte, want de volgende plannen voor het motel liggen al klaar', beschrijft een gefrustreerd raadslid de verhoudingen treffend.

Begin jaren negentig volgt de gedoogde uitbreiding met 50 motelkamers. Dat hadden er, anders gesitueerd, 91 mogen zijn! En zou de schadeclaim tegen de geluidsmuur ongetwijfeld hoger zijn geweest dan de 7,6 miljoen euro van nu. Tien kilometer beton rond dit stuk A59 is de zoveelste aanfluiting voor het aangezicht van snelwegen in Nederland. Tussen neus en lippen goedgekeurd door de welstandscommissie, die haar overbodigheid weer eens nastreefde. Van der Valk probeert alles om ter hoogte van Nuland doorzichtige geluidsschermen te bedingen en het motel vanaf de A59 zichtbaar te houden. Ditmaal laat de firma zich in de luren leggen door de autoriteiten. Een bureaucratische revanche voor de manier waarop Gerrit de gezagsdragers vroeger te grazen nam.

Van der Valk verliest de slag al in 1995 bij het Tracébesluit voor de A59 dat het motel van de doorgaande weg verdrijft. Het gepokte en gemazelde concern, dat inmiddels 77 hotels bezit en in Europa flink aan de weg timmert, laat zich in slaap sussen met de vage belofte dat 'de vormgeving van de geluidsschermen eerst bij de planuitwerking, in overleg met de bewoners wordt bepaald'. Daar zouden we samen wel uitkomen. Maar als de gemeente Maasdonk in 1997 doorzichtige schermen voorschrijft in het bestemmingsplan voor de A59, grijpt de provincie in. Zij honoreert een bezwaar van Rijkswaterstaat, dat twee miljoen euro extra te veel vindt voor een 500 meter lang doorzichtig scherm, ook al wil Van der Valk daar zes ton aan meebetalen.

'Een zaak van uitvoering', motiveert de provincie met goedvinden van de Raad van State. Die verwerpt later Van der Valks beroep tegen de bouwvergunning voor een betonnen wand. 'Materiaalkeuze is niet meer aan de orde', vindt de bestuursrechter. Het concern haalt ook bakzeil bij de burgerrechter, die aanleg van de geluidsmuur niet bij kort geding wil blokkeren. Wat nog aan perspectief resteert voor motel Nuland is een bouwvergunning voor de toekanzuil en een taai juridisch gevecht over schadevergoeding. Die toren lijkt nog wel te regelen. Zou Maasdonk echter ook Van der Valks miljoenenclaim honoreren, dan is de gemeente failliet. Moet de Staat der Nederlanden dokken, dan wordt het op een houtje bijten. De tijd van Gerrits goedkope Nulandse biefstukken is voorgoed voorbij.

Reacties? column.brabant@
brabantsdagblad.nl

Economie
KPN-topman: 'We gaan met z'n allen de bietenbrug op'  

door John Wanders

Zaterdag 27 augustus 2005 - Ad Scheepbouwer (61) tekende deze maand voor vier jaar bij als hoogste baas van KPN, het telecom-concern dat hij van de ondergang redde. Die succesvolle reddings- en saneringsoperatie maakt hem tot een van de meest gelauwerde managers van zijn generatie.

Scheepbouwer wist KPN, dat gebukt ging onder een schuld van 20 miljard euro, met stevige hand door de zwaarste stormen te loodsen.
(Foto Phil Nijhuis/GPD)

Het was op een zondag toen de 17-jarige Ad Scheepbouwer onderweg naar het voetbalveld uit de bocht vloog en met zijn scooter tegen een boom belandde. Dat noodlottige moment uit zijn jeugd zou bepalend blijken voor de verdere inrichting van zijn leven.

'Ik lag een jaar in het ziekenhuis. Als je 17, 18 jaar oud bent, duurt een jaar in het ziekenhuis heel lang. Je hebt veel tijd om na te denken. Zou ik nog kunnen lopen? Of zit ik de rest van mijn leven in een rolstoel? Hoe ga ik mijn leven doorbrengen? Het was ook een jaar van alsmaar mislukte herstelpogingen. Ik had vanaf mijn middel alles gebroken. Heupen, dijen, schenen. Probleem was hoe ze dat weer aan elkaar geplakt kregen. Ik kwam dat ziekenhuis uit in een rolstoel. Het duurde nog anderhalf jaar voor ik mijzelf weer een beetje fatsoenlijk kon bewegen. Het is een dominant keerpunt in mijn leven maar het is niet dominant in mijn denken. Ik vier successen nooit zo heel lang. Zo lig ik ook niet heel lang wakker van tegenvallers. Toen ik weer een beetje met stokken kon lopen, dacht ik: het is wel goed zo.'

Het gebroken en gelijmde lichaam kon geen zware fysieke arbeid meer aan. Een administratieve loopbaan drong zich als vanzelf op. Scheepbouwer ging werken op het kantoor van Du Pont de Nemours in zijn woonplaats Dordrecht, op de afdeling nacalculatie.'Daar kreeg ik een taak en die deed ik vrij goed. Dus mijn baas zei: Je kunt dit nog honderd jaar blijven doen, maar misschien moet je toch eens wat gaan leren 's avonds.' 'Toen ben ik wat cursussen gaan doen. Op een gegeven moment heb ik SPD gedaan. Dat is in administratieve kringen een heel redelijk diploma. Vervolgens ben ik doorgegaan.'

'Leren was nooit het probleem. Ik ben vanzelf door de mulo gerold. Het was meer dat ik in mijn jeugd zoekende was. Waar lag mijn interesse? Die dingen zijn ook een beetje milieugedreven. Mijn omgeving had geen hoge verwachtingen. Ja, je moest genoeg verdienen om jezelf in leven te kunnen houden, dat wel, maar er werden mij geen dingen aangedragen in de zin van: Ga dit nou eens doen. '

Dus ging u als 16-jarige jongen eerst maar eens een tijdje de zee op, als bediende bij het Rotterdamse Lloyd? 'Dat leek mij wel leuk. Beetje in het buitenland kijken, wat van de wereld zien. Op een gegeven moment viel dat toch tegen. Die lange reizen. Alsmaar op dat water. Je wordt er gestoord van. Elke dag water, we-ken- lang. Je gaat 's avonds naar bed en je ziet alleen maar water. Zo'n zee is aardedonker. Sta je 's morgens op, zie je alleen maar water. Dat water is meestal grijs.' Dan denk je: Is dit nou de leukste manier om je leven door te brengen? In die tijd kon je niet thuiskomen met de mededeling: Ik ga maar eens een half jaartje niks doen. Dus ben ik allerlei baantjes gaan doen, waaronder in de melkfabriek.'

Na het ongeluk en de gedwongen switch naar het kantoor van Du Pont volgde een baan bij de Amerikaanse containermaatschappij Sealand, daarna het financieel directeurschap van een in Londen gevestigd Amerikaans luchtvrachtbedrijf ('Die baan accepteerde ik vooral omdat ik er behalve een aardig salaris een Jaguar bij kreeg ik was toen 27.'), waarna hij het directeurschap van de luchtvrachtdivisie van Pakhoed in de schoot kreeg geworpen door een Britse headhunter.

Die laatste functiewisseling markeerde tevens Scheepbouwers overstap naar het algemeen management. 'Daarbij draait het minder om specifieke financiële kennis (die ik te weinig had om hoog door te stijgen) en meer om je karaktertrekken: nuchterheid, voeten aan de grond. Je moet een opvatting en een visie hebben en de durf om die visie uit te voeren, en je moet tegen de kritiek kunnen die daar bij hoort. Je hoopt altijd op bewondering, maar je krijgt meestal kritiek.' Negen jaar Londen, anderhalf jaar New York. Heeft dat langdurige verblijf in het buitenland uw kijk op Nederland gekleurd?

'Het is heel leerzaam om vanuit het buitenland naar Nederland te kijken. Je leert in ieder geval dat Nederland een klein land is. De sterkste kant van Nederland in de internationale economie is onze handel. We zijn commercieel heel capabel. Minder goed vind ik dat de Nederlandse samenleving vrij star is. We gaan onvoldoende mee in de race om concurrerend te blijven. China bepaalt een stuk van de wereldverhoudingen. Amerika doet dat ook. Oost-Europa ook. Zo wordt aan alle kanten in de wereld getrokken aan de bestaande verhoudingen. Hier gebeurt niks.'

Is dat een verwijt aan premier Balkenende? 'Zijn de leidinggevende capaciteiten van deze regering sterk genoeg om de ontwikkelingen een draai in de goede richting te geven? Daar mag je een vraagteken bij zetten. We hebben een kabinet dat onvoldoende leiderschap uitstraalt. Ik vind overigens niet dat je dat specifiek op één man, de minister-president, moet projecteren.'

Wat zou u doen als u de baas was van het land? 'Als ik de lange termijnverkenningen van de regering lees en die nota's bekijk met ogen alsof Nederland een bedrijf was, dan zeg ik: we moeten on-ge-looflijk snel ingrijpen, want anders zijn we er over tien jaar niet meer. Aan de onderkant, bij de laagopgeleiden, verdwijnt er werk in Nederland - als gevolg van de concurrentie met de lagelonenlanden. Aan de bovenkant, op het terrein van onderzoek en ontwikkeling, verdwijnt het werk naar China en was het al voor een deel verdwenen naar Amerika, en er komen onvoldoende nieuwe bedrijven bij die zich in Nederland willen vestigen. Als je die gegevens extrapoleert, zeg ik: over tien jaar hebben we het dus gehad, maar het kabinet stelt dat in die nota's gewoon vast en that's it.'

Dat verbaast u? 'Ja, want intussen wordt ons bestaansrecht op de langere termijn aangetast. Ik zou zeggen: jongens, we hebben een probleem. We gaan nu een plan opstellen om dat probleem op te lossen. Dat zou wel eens een drastisch plan kunnen zijn. Kortom, zoals je een reorganisatie bij een groot bedrijf ook zou opzetten.'Dat lukt je alleen als je eerst op de zeepkist gaat staan en zegt: Er gebeurt hier dit, er gebeurt hier dat, tussenin komt er niks bij, de bevolking wordt ouder, dus gaan we in 2015 - of zoiets - met z'n allen de bietenbrug op. Daarom stel ik als baas van Nederland voor dat we de volgende tien stappen nemen. Die zijn heel vervelend, maar we moeten de problemen op de arbeidsmarkt oplossen. We gaan fiscale faciliteiten openzetten voor buitenlandse bedrijven en we gaan die ook gebruiken voor Nederlandse bedrijven die eventueel weg willen. We gaan het land aan de bovenkant kansrijk maken voor toppers in innovatieve bedrijfstakken. Ik ben geen politicus en werk die plannen niet uit, maar als het een bedrijf was zou ik het zo doen: als een crisismanager. Dan moet men om te beginnen wel onderkennen dat er een crisis is.'

Iets voor u, crisismanager in een volgend kabinet? ' Ik heb net vier jaar bijgetekend bij KPN, dus het moet wel verdomd interessant zijn wil ik voor 2009 wat anders gaan doen. Ik zit hier echt niet te solliciteren. Ik ben niet eens lid van een politieke partij.'

Met KPN gleed u langs de rand van de afgrond. Daar lag u nooit wakker van?
'Ik vond het eerder een spannende, dan een stressvolle periode. Spannend in de zin van: krijg je het allemaal op tijd voor elkaar. Er moesten -tig dingen tegelijk gebeuren en de vraag was: red je dat? Ja, je bent wat korter aangebonden in zo'n tijd.'

U ontving in die tijd vervelende e-mails van KPN'ers die hun baan waren kwijtgeraakt. Hoe ging u daarmee om? 'Mensen die hele rare dingen te melden hadden, heb ik allemaal door mijn secretaresse op mijn kamer laten uitnodigen ook de afzenders van anoniem verstuurde e-mails kun je achterhalen. Ik heb hier op mijn kamer tien minuten of een kwartiertje met al die mensen zitten praten. Vele tientallen zijn er langs geweest. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen dan niet vriendelijk de deur uitgingen.'

 
Bedrijven aan A59 krijgen geen cent na schadeclaim  

door Ron Lodewijks

Donderdag 25 augustus 2005 - De meeste bedrijven die een schadeclaim hebben ingediend vanwege de aanleg van de A59 tussen Rosmalen en Geffen, krijgen geen cent van de overheid.

Den Bosch Schadeclaims

Hoewel zij schuil gaan achter betonnen geluidsschermen die hen volledig aan het oog van voorbijrijdende automobilisten onttrekken, is de positie van deze bedrijven niet verslechterd.
Dat standpunt verkondigt het bureau voor onroerende zaken Saoz, dat gemeenten adviseert over dergelijke schadeclaims. Volgens Saoz was de zichtlocatie die de bedrijven hadden langs de voormalige N50, planologisch niet gegarandeerd. Op grond van een oud bestemmingsplan was in theorie namelijk de aanleg mogelijk geweest van een verdiepte snelweg vanwaar deze bedrijven ook niet uit de auto te zien zouden zijn.
Deze redenering treft in ieder geval de bedrijven op het grondgebied van de voormalige gemeente Nuland die onder het bewuste bestemmingsplan uit 1978 vielen en jarenlang hebben geprofiteerd van hun ligging direct naast de drukke autoweg. Sinds de A59 liggen zij achter de geluidsschermen aan een rustige parallelweg. De opstelling van Saoz vervult hen met verontwaardiging. 'Het bureau had ook kunnen zeggen dat de A59 op palen was aan te leggen. Zolang ze maar geen vergoedingen aan gedupeerden hoeven uit te keren', reageert ondernemer A. van Lijssel.
 

Doorzichtige schermen

'Rijkswaterstaat had langs de A59 doorzichtige geluidsschermen moeten plaatsen, zodat wij wél te zien waren geweest. Dat was aanvankelijk de bedoeling maar die schermen zijn geschrapt wegens bezuinigingen. En dan wél een onbetaalbare tunnel opvoeren om onze gerechtvaardigde claims onderuit te halen. Het is te gek voor woorden', fulmineert Van Lijssel.

Bindend
 

Het vervelende van het Saoz-advies is volgens H. van der Westen, advocaat namens vijf Maasdonkse bedrijven, dat de gemeente er in praktijk niet van zal afwijken. 'Want dan komen de schade-uitkeringen niet meer voor rekening van de staat, maar moet Maasdonk er zelf voor opdraaien', wijst hij op een overeenkomst tussen de A59-gemeenten en Rijkswaterstaat in de schadeafhandeling is het Saoz-advies bindend voorgeschreven. 'Voor de vijf bedrijven die ik vertegenwoordig, gaat het om bedragen van een ton tot een half miljoen euro. Dat betaalt een gemeente niet.'

Te weinig ruimte

Van der Westen heeft inmiddels een poging gedaan om Saoz op andere gedachten te brengen. 'Behalve door de extreem hoge kosten, was de tunnelbak ook irreëel omdat hiervoor in het oude bestemmingsplan te weinig ruimte langs de N50 was gereserveerd', bestrijdt hij de redenering van het adviesbureau.
Het ziet er echter naar uit dat over de A59-claims tot en met de Raad van State moet worden doorgeprocedeerd. 'Dat betekent nog 2,5 jaar onzekerheid voor de ondernemers, althans voor hen die het zo lang volhouden', concludeert Van der Westen.

 

Zoeken in het nieuws
Ondernemers doodongelukkig met A59  

door Lindy Jense


Woensdag 24 augustus 2005 - Voor autoverkeer is de nieuwe A59 tussen Geffen en Rosmalen handig. Ondernemers langs de weg zijn doodongelukkig.

Motel Nuland van Van der Valk is door de geluidswand (links) vanaf de A59 aan het zicht onttrokken.
(Foto Clemens Le Blanc)

Den Bosch - Stel: je hebt een bedrijf aan een autoweg. Als die weg wordt omgebouwd tot een snelweg komen er meer auto's. En dus meer klanten. Mooi toch?
Mooi niet dus. Buiten raast het verkeer over de snelweg A59, voorheen de rijksweg N59 tussen Rosmalen en Geffen. Binnen, in café-restaurant Het Wapen van Rosmalen, is eigenaresse Jeanette van den Heuvel nog steeds stomverbaasd. 'Dit heb ik helemaal niet aan zien komen.'
Toen medio jaren '90 bekend werd dat de beruchte stoplichten van de N59 zouden verdwijnen, had Van den Heuvel goede hoop. 'Ik dacht dat we er beter van zouden worden. Dat we op z'n minst een aanduiding op de snelweg zouden krijgen.' Dat haar bedrijf grotendeels zou verdwijnen achter de geluidswal langs de nieuwe A59, realiseerde Van den Heuvel zich niet. En een aanduiding op de snelweg? Vergeet het maar.
Ja, naïef kun je Van den Heuvel misschien wel noemen.

Maar ze had toch werkelijk niet verwacht dat de overheid ondernemers zo in de kou zou zetten. 'Eerst hebben ze de kruising hier voor de deur in 2002 een jaar afgesloten wegens de ombouw. We hebben nu nog steeds 25 procent minder klanten in het restaurant', zegt Van den Heuvel. 'Gelukkig zijn we een bekend adres voor feesten en partijen.' Maar ze voelt zich wel benadeeld: via een advocaat probeert de onderneemster de gederfde inkomsten terug te halen.

De nieuwe A59 is zo goed als klaar. Voor automobilisten zijn de effecten van de ombouw nu al merkbaar: tussen Oss en Den Bosch is het tegenwoordig best lekker doorrijden, in plaats van de kilometerslange file die er jarenlang twee keer per dag stond. Daarmee beantwoordt de nieuwe weg aan het doel dat de provincie en de gemeenten Den Bosch, Oss, Maasdonk en Bernheze voor ogen stond toen ze besloten dat de ombouw van de N59 niet tot 2007 kon wachten. Samen met BAM, Boskalis en Fluor Infrastructure werd consortium Poort van Den Bosch opgericht, dat de A59 aanlegde.

Veel ondernemers langs de vroegere rijksweg reageerden sceptisch op de komst van de snelweg. Vooral bedrijven bij Nuland vreesden inkomstenderving door het verlies van hun comfortabele zichtlocaties.
Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat zijn er bij deze dienst acht claims wegens nadeelcompensatie (gederfde inkomsten) binnengekomen. Vier claims kwamen bij de gemeente Maasdonk binnen in het kader van planschade (door het gewijzigde bestemmingsplan). Een groep bewoners claimde planschade bij de gemeente Den Bosch wegens de komst van het geluidsscherm. De gemeenten laten de eventuele uitbetaling van deze claims over aan Rijkswaterstaat.

Over de kans van slagen van de claims kan L. Pacilly, hoofd juridische zaken van de dienst, niets zeggen. 'Bedrijven en particulieren moeten zelf met bewijzen komen dat ze nadeel hebben door de komst van de snelweg. Wij schakelen onafhankelijke deskundigen in en wachten hun advies af.' Bedrijven zullen niet zonder slag of stoot kunnen incasseren. Pacilly: 'Je kunt wel stellen dat er minder klanten zijn gekomen, maar de economie is de afgelopen jaren ook gekelderd. Zulke zaken liggen heel genuanceerd.'
Pacilly geeft geen uitsluitsel over de hoogte van de claims, omdat er omzetgegevens van bedrijven bij zijn betrokken. Het aantal claims noemt hij 'niet bovengemiddeld'. 'Hier hielden we rekening mee.'

Duidelijk

Het bedrijf zelf wenst nu even niet met de krant te spreken. Maar voor iedereen moet duidelijk zijn dat de familie Van der Valk niet gelukkig is met de nieuwe weg. Van Hotel Nuland kun je als automobilist nauwelijks meer zien dan het dak. Pogingen van het bedrijf om de geluidswal voor hun gebouw doorzichtig te maken, vonden bij de rechter geen gehoor. Slechts een stukje van het nieuwe viaduct bij Nuland is van glas geworden: genoeg om de automobilist een glimp te gunnen van Hotel Nuland, voor hij weer doorstuift.

Van der Valk legde claims neer bij de gemeente en bij Rijkswaterstaat. Voor de slechte zichtbaarheid weet het bedrijf een simpele oplossing: een tientallen meters hoge toekan, het beeldmerk van het bedrijf, moet het publiek van de snelweg gaan lokken. Volgens wethouder E. van Heese van Maasdonk wordt op dit moment gedacht aan een vogel van een meter of dertig. 'Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het ding al vanaf Den Bosch kunt zien. Maar wij willen bedrijven wel de mogelijkheid blijven bieden om de kost te verdienen. We snappen best dat de huidige situatie voor Van der Valk heel vervelend is.'

De enorme vogel is, het klinkt misschien een beetje gek, van cruciaal belang voor Van der Valk. Want op de ANWB-bewegwijzeringsborden staat straks geen enkele verwijzing meer naar het hotel. Dat heeft te maken met een nieuwe wet die op 28 juni is ingegaan. Beleidsmedewerker Karel de Rooij van Rijkswaterstaat geeft een uitleg die er, samengevat, op neerkomt dat alleen restaurants met een benzinepomp (zoals De Lucht en de Geffense Barrière) nog vanaf de snelweg mogen worden aangeduid met het mes-en-vork symbool. Van der Valk wordt op de ANWB-borden met een bedje ('hotel') aangegeven. Maar dat mag alleen omdat Van der Valk de aanvraag voor een aanduiding voor 28 juni heeft ingediend, en het geldt maar voor vijf jaar. 'Vanaf 28 juni 2010', aldus De Rooij, 'gaat ook dat bedje van de borden af.'

Passanten

De wrok over de ombouw neemt vele vormen aan. Een paar honderd meter van Van der Valk zit autohandelaar en -monteur Jos Slaats te somberen. Vroeger zat zijn bedrijf op de plek waar nu de nieuwe afslag van de A59 naar Nuland is gebouwd. Een verdwaalde lantaarnpaal aan de ene kant en een woonhuis aan de andere kant laten zien dat de grond aan weerszijden van de afslag nog steeds in handen van Slaats is. De ondernemer claimt een flinke omzetdaling door de ombouw. 'Ik verkoop zeventig procent minder auto's. We verkochten hier heel veel aan passanten, dat wil Rijkswaterstaat maar niet geloven.'
Slaats had gehoopt nieuwbouw te kunnen plegen op de grond die hij vlak bij de afslag heeft. 'Ik ben wel vijfhonderd keer op het gemeentehuis geweest.' Maar van zijn plannen kwam niets terecht en nu wacht Slaats af tot de gemeente hem een 'fatsoenlijke' locatie aanbiedt. Dat zal lang duren, belooft wethouder Van Heese, wiens beminnelijke toon op slag scherp wordt als Slaats ter sprake komt. 'Slaats heeft een stuk grond gekocht in de hoop dat er een bedrijventerrein op zou komen. Dat is echter nooit onze bedoeling geweest. En nu verwacht hij van ons dat wij zijn probleem oplossen. Dan kan hij lang wachten.'

  • In 1999 regelde de provincie Noord-Brabant als eerste provincie in Nederland een weginfrastructuurproject door middel van Publiek Private Samenwerking (PPS).
     
  • De 218 miljoen die de nieuwe snelweg tussen Geffen en Rosmalen kost, is grotendeels voorgeschoten door BAM, Boskalis en Fluor Infrastructure.
     
  • Uiteindelijk betaalt Rijkswaterstaat 195 miljoen euro, de provincie 11,5 miljoen en de gemeentes Oss, Den Bosch, Maasdonk en Bernheze samen ook 11,5 miljoen euro. Het werk moet in januari 2006 zijn afgerond.
     
  • In 2020 gaat de weg weer over in handen van Rijkswaterstaat.