Actuele verslagen en commentaren om onwaarheden en ontbrekende vragen van de commissie over de Bijlmerramp


Burgers & Bijlmer . . Bijlmer enquête . . Doemvlucht <===> Kamerzetel 151. . SDN . . Heijboer

Martin de Schrijver reageert op Ed Steur's visie op het startgewicht

Ik zou even het volgende willen toelichten omtrent het startgewicht. In een reactie van Ed Steur wordt uitgelegd dat de oorzaak van de ramp heel simpel was, nl het overbeladen van het toestel. Hier moeten echter wel ernstige twijfels bij gezet worden. Ed Steur had minstens de moeite moeten nemen om zich te vergewissen van de gewichten en bijbehorende Maximalen van een 747 238F. In dat geval zou hij zeker niet tot deze conclusie gekomen zijn. Voor alle duidelijkheid geef ik hier de cijfers.

Eerst de algemene gegevens.

           Ledig gewicht van de machine        155995 kg
           Maximum TakeOff gewicht             377306 kg
           Maximum Landingsgewicht             285800 kg

Nu de cijfers zoals het is weggegaan.

           Ledig gewicht                       155995 kg
           Brandstof voor 4 uur vliegen         62333 kg
           Brandstof voor eventuele uitwijk      6795 kg
           Lading     117780 kg
Dit maakt een startgewicht van 342903 kg. Dat is 91% van het maximum startgewicht!

Nu zullen er ongetwijfeld omstanders zeggen dat dit niet waar is en dat El Al het toestel overbeladen had. Om deze stelling te ontkrachten haal ik even het maximum landingsgewicht erbij. Wanneer het lediggewicht 155995 kg is en je telt daar de lading plus de restbranstof bij op dan mag dat getal niet boven het maximum landingsgewicht komen. In mijn berekening ben ik dan ook uitgegaan van een landingsgewicht van 100% dus 285800kg.(155995+6795+117780=280570 kg). Wanneer het toestel nu op maximum startgewicht was weggegaan dan ziet de berekening er als volgt uit:


           Ledig gewicht                       155995 kg
           Brandstof                            62333 kg
           Restbrandstof                         6795 kg
           Lading                              152183 kg
           Totaal                              377306 kg

Het landingsgewicht is nu 155995+6795+152183=314973 kg. Dit is 29173 kg overgewicht bij de landing. Maar dit is nog niet genoeg want volgens Steur is de Boeing boven het MTOW weggegaan. Laat ik aannemen dat hij op 105 % van dat MTOW is weggegaan. Dan volgt de volgende berekening.

           Leeg                                155995 kg
           Brandstof                            62333 kg
           Restbrandstof                         6795 kg
           Lading                              172140 kg
           Totaal                              397263 kg
           Het landingsgewicht is nu           334930 kg
Dat is 49130 kg boven het maximum en dan hebben we het nog maar over 5% overbelading bij vertrek. Dit acht ik onwaarschijnlijk. Nog een reden om te twijfelen aan de versie van overbelading is het klimvermogen. Er wordt gesteld dat de 'kist voor geen meter steeg'. Uit het verloop van de vlucht is gebleken dat de machine boven het Pampusbaken op 6500 ft zat. Dit betekent dat het toestel ongeveer 1300 ft per minuut is geklommen hetgeen voor een 747 met een takeoff gewicht van 90 % een hele acceptabele klimsnelheid is. Tevens is uit de gegevens van de flight data recorder en de radarbeelden gebleken dat het toestel na het verliezen van beide motoren nog 1200 ft hoogte heeft gewonnen nadat het eerder gezakt was naar 4000 ft.(hetgeen normaal is na het verlies van het motorvermogen van twee motoren) Tevens wil ik erop wijzen dat bij 90% MTOW niet het volle vermogen gebruikt hoeft te worden om los te komen van de baan.( in de 747-400 kan dat zelfs automatisch ingesteld worden)

Resumerend durf ik dan ook de volgende stellingen in te nemen.

  • De Boeing is op 90% van het MTOW weggegaan
  • Het was niet noodzakelijk voor de crew om 100% vermogen te gebruiken bij take off.
  • Het toestel heeft 1300 ft pm geklommen hetgeen heel acceptabel is
  • Het toestel heeft met de twee overgebleven motoren nog 1300 ft geklommen.
  • Bij regelmatige overbelading van El Al toestellen zouden deze meer dan normaal door hun landingsgestel moeten zakken hetgeen niet het geval is.
  • Bij regelmatige overbelading van El Al toestellen zouden deze meer dan normaal klapbanden moeten krijgen tijdens de landingen hetgeen niet het geval is.
  • Bij een take off gewicht van 105% van het maximum was het toestel bijna 50.000 kg te zwaar aangekomen hetgeen onwaarschijnlijk is.

Martin de Schrijver