Voorwoord van de Bellamy Stichting in Nederland


Homepage Grondvest . . . . . SDN homepage . . . . Homepage Bellamy

BELLAMY STICHTING 

Rechtspersoon erkend door goedkeuring van de statuten bij Koninklijk Besluit 060866 nr. 150
Voorzitter is: W. Sweers, Gasthuislaan 22, 6883 JD Velp Tel. 026-3610689.
Penningmeester: W. Wolbrink sr., Old Ruitenborgh 68, 7556 NH, Hengelo, 074-2913554.

Girorekening 21005 ten name van de Bellamy Stichting, te Hengelo (O).
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente nr. 40412623.
Postbanknummer: 21005 op naam van penningmeester van de Bellamy Stichting.

EEN NIEUWE MAATSCHAPPIJ

VERANTWOORDING     HOE SNEL DE WERELD VOORUIT GAAT.

LEVENSBESCHRIJVING    IN HET JAAR 2000    ECONOMISCHE GELIJKHEID    LINKS


                 HOOFDSTUK 25.
 De werkstakers.

Onmiddellijk nadat we verdiept in een gesprek, Boston-Common hadden overgestoken, viel er een schaduw dwars over de weg en toen ik op keek zag ik, hoog op een voetstuk, een gebeeldhouwde groep van reusachtige afmetingen.
'Wie moeten dat voorstellen?" vroeg ik.
'Jij kunt dat beter weten dan wie ook," zei de dokter. "Het zijn je tijdgenoten, die veel onrust stookten in jouw dagen."
Het is waar, dat het eigenlijk een onwillekeurige uitroep van verbazing van mij was, toen ik vroeg wie deze gestalten voorstelden. Want daar boven op het voetstuk zag ik een wereldberoemde groep: Schouder aan schouder verenigd waren het de gestalten van drie mannen in de kleding van de arbeidersklasse van mijn tijd. Zij waren blootshoofds, hun grof geweven hemden aan de ellebogen opgerold en van voren open, lieten forse armen en borst zien. Op de grond voor hen lagen een paar schoppen en een houweel. De middelste gestalte wees met de linkerhand uitgestrekt, naar het weggeworpen gereedschap. De armen van de beide anderen waren over de borst gekruist. De gezichten waren ruw, hard en door borstelige, ongekamde baarden omgeven. Hun uitdrukking was van een uitdagende woede en hun blik staarde met zo'n somber dreigende, hevigheid in de ruimte, dat ik onwillekeurig achterom zag om te zien waarnaar ze keken. Ook twee vrouwen behoorden tot deze groep, even ruw in kleding en trekken als de mannen. Eén knielde voor de rechter gestalte en hield met een arm een uitgeteerde half naakte zuigeling in de hoogte, terwijl de andere arm met een smekende beweging naar de werktuigen aan hun voeten wees.  De tweede vrouw rukte de linker man aan zijn mouw, alsof ze hem weg wilde trekken, terwijl ze met de andere hand de ogen bedekte. Maar de mannen sloegen in het geheel geen acht op de vrouwen en schenen in hun hevige toorn niet te weten, dat ze er waren.
'Dat zijn de stakers," riep ik uit.
'Ja", zei de dokter, "het zijn de stakers van Huntington, zijn meesterstuk. Men zegt, dat het de grootste beeldengroep in de stad is en een van de grootste in het land." 

'Die mensen leven," zei ik.

'Dat is een oordeel van iemand die het weten kan," antwoordde de dokter. "Het is jammer, dat Huntington te jong stierf om het te horen. Het zou hem genoegen hebben gedaan."
Nu had ik in grote trekken dit met de rijke, beschaafde klasse van mijn dagen gemeen, dat ik met verachting en afschuw bezield was voor stakers, als domme gevaarlijke spelbrekers, even onwetend, wat betreft hun welbegrepen eigenbelang, als roekeloos voor de belangen van anderen. Wij vonden het verderfelijke kerels, want al waren hun betogingen niet altijd gewelddadig, toch waren ze volgens mijn klasse te veroordelen, want zodra er met geweld werd gedreigd werden ze door ingrijpen van de politie met ijzeren hand onderdrukt. Onder de welgestelde klasse werden de sociale hervormingen slechts min of meer geduld, ook als zij door het geschreven of gesproken woord soms zeer radicale hervormingen voorstonden, zolang zij er maar voor zorgden dat dit in een gepaste taal tot uiting kwam, zodat de arbeiders ze niet begrepen. Want voor de stakers vond niemand veront-schuldigingen. Zeker de kapitalisten niet, maar ook de mensen die de werkende klasse welgezind waren schudden hun hoofd, als er van stakingen sprake was en beschouwden deze eerder als er op te zijn berekend de vrijmaking van de arbeid te belemmeren, dan die te bevorderen. Aangezien ik opgevoed was in deze vooroordelen, zal het niemand verbazen dat ik enigszins vreemd opkeek, dat zulke niets belovende kerels uitverkoren waren, de beste plaats in een stad in te nemen. De buitengewone schoonheid van het werk van de kunstenaar staat buiten alle twijfel," zei ik, 'maar wat heeft men in stakers gezien, dat ze boven ons geslacht uitverkoren zijn als voorwerp van verering?"
'Wij zien in hen," antwoordde de dokter, "de voorlopers van de opstand tegen het privé kapitalisme, die de tegenwoordige beschaving bracht. Wij eren hen als diegenen, die de weg baanden voor vrijheid en toen stierven. Wij schatten hen hoog als de eerste martelaren voor industriële samenwerking en economische gelijkheid."
'Maar ik kan u verzekeren dokter, dat deze kerels er in mijn dagen niet het minste begrip van hadden, dat ze tegen het privé kapitalisme als een systeem streden. Zij waren zeer onwetend en niet in staat er zo'n brede opvatting op na te houden. Zij hadden er geen idee van, hoe het te stellen zonder kapitalisten. Alles wat zij zich voorstelden als mogelijk en wenselijk, was een beetje betere behandeling door hun werkgevers, enige dollarcenten meer per uur, enige minuten minder werktijd per dag of misschien alleen het ontslag van een niet getapte meesterknecht. Het doel dat ze het meest voor ogen hadden, was een kleine verbetering in hun toestand, waarvoor ze niet aarzelden de industriële gang van zaken in wanorde te brengen."
'Al deze dingen weten wij moderne mensen heel goed," antwoordde de dokter. Kijk maar eens naar die gezichten. Heeft de beeldhouwer ze geïdealiseerd? Zijn het gezichten van filosofen? Bevestigen zij niet ons oordeel, dat stakers, en in het algemeen de arbeiders als regel, onwetende bekrompen mannen waren, niet in staat tot het begrijpen van zo'n groots idee als de omverwerping van een economische orde van onheuglijke ouderdom? Het is waar, dat zij er tot enige jaren nadat jij in slaap bent gevallen er zelfs geen idee van hadden, dat hun strijd het privé kapitalisme betrof en niet de individuele kapitalisten. In dit langzame ontwaken tot het volle besef van hun opstand, waren ze absoluut gelijk aan alle pioniers van grote vrijheidsomwentelingen. De vrijwilligers te Concord en Lexington in 1775 waren zich ook niet bewust, dat hun geweren op de monarchistische gedachte gericht waren. Evenmin wist in 1780 de derde stand in Frankrijk, toen hij in 1789 aan de conventie deelnam, dat zijn weg ging over een vernietigde troon. Evenmin wisten de voorvechters van de Engelse vrijheid van te voren, toen ze de wil van Karel I begonnen te weerstaan, dat ze gedwongen zouden worden hem, vóórdat zij hun doel zouden hebben bereikt, te onthoofden. In geen van deze gevallen heeft het nageslacht overwogen, of het gebrek aan een vooruitziende geest van deze voorvechters, wat de gevolgen van hun daden betreft, 's werelds dankbaarheid zou moeten verminderen voor het ruwe begin, want zonder dat ruwe begin was de volle overwinning nooit gekomen. Het logische gevolg van de stakingen was het omverwerpen van de onverantwoordelijke werkwijze van de industrie, of de stakers het wisten of niet. Wij kunnen ons niet verheugen in die omverwerping, zonder hen op een wijze te eren die hen, zoals je te kennen gaf indien ze het hadden geweten, even sterk zou hebben verrast, als jou. Ik zal proberen je uit het moderne standpunt te verklaren, wat de rol is geweest die deze eerste stakers gespeeld hebben."                                                                                                       We gingen voor het standbeeld op een bank zitten en de dokter vervolgde: "Beste Julius, wie waren het die het eerst in jouw dagen de wereld voor het feit plaatsten, dat er een industriële kwestie was? En wie waren het die door hun tragische betogingen van lijfelijk verzet tegen het onrecht de publieke aandacht op deze kwestie hadden gericht, tot deze geregeld was? Waren het de politici of de economen, of misschien de geleerden of één van de zogenaamd wijze mannen? Nee, het waren juist die verachte, bespotte, vervloekte en uitgejouwde kerels daarboven op het voetstuk, die met hun eeuwigdurende stakingen de wereld geen rust gaven, tot hun onrecht, dat ook het onrecht van de wereld was, recht gezet werd. Het heeft God weer eens behaagd, door het domme en dwaze in de wereld de wijzen te beschamen en door de zwakken de machtigen in de war te brengen. Om goed te beseffen, wat voor machtige uitwerking deze stakingen op de mensen hadden, om hen te overtuigen van de ontzaglijke slechtheid en dwaasheid van het privé kapitalisme, moet je bedenken dat het de gebeurtenissen zijn, die de mensen leren dat daden een veel machtiger opvoedende kracht hebben dan welke wijsheid ook. Vooral in het tijdperk toen het volk vrijwel zonder beschaving, noch voor rede vatbaar was. Het ontbrak in het omwentelingstijdperk niet aan ontwikkelde mannen en vrouwen, die met het geschreven en gesproken woord de zaak van de arbeiders tot de hunne hadden gemaakt en hun de weg wezen naar de bevrijding. Maar hun woorden zouden weinig hebben gebaat, als die mannen daarboven ze niet met geweldige klem hadden bevestigd. Zij die hongerden, om de waarheid ervan te bewijzen. Die ruwe kerels, die waarschijnlijk geen zin taalkundig konden samenstellen, hebben met hun vereende krachten de noodzakelijkheid getoond van een radicaal nieuw nijverheidsstelsel en dit met overtuigender argumenten dan de handigste redenaar kon bedenken. Als mensen hun leven inzetten om onderdrukking te weerstaan, zoals die mannen deden, dan zijn andere mensen wel gedwongen acht op hen te slaan. We hebben op het voetstuk de woorden laten graveren die overeen schijnen te komen met de handeling van de groep: 'We kunnen het niet langer dragen. We sterven liever, dan op de voorwaarden te leven, die ons gesteld worden. Ons leven, het leven van onze vrouwen en kinderen, plaatsen wij tegenover uw winsten. Zet uw voet op onze nek, dan zullen wij in uw hielen bijten'.

'Dit was de kreet van mannen, die wanhopig werden door onderdrukking," vervolgde de dokter, "voor wie het bestaan door lijden waardeloos was geworden. Het was dezelfde kreet onder verschillende vormen, maar in zekeren zin het wachtwoord van elke omwenteling, die een vooruitgang voor de mensheid betekende: 'Geeft ons vrijheid of de dood'. Nooit weerklonk deze kreet voor een betere zaak en wekte zij de wereld op tot een machtiger gebeuren dan uit de monden van deze eerste rebellen tegen de dwaasheid en dwingelandij van het privé kapitalisme."
'In jouw dagen, Julius," vervolgde de dokter op milde toon, 'was men gewend alleen aan moed te denken in verband met  wapengekletter en voor de verheerlijking van een oorlog. Maar de echo van trompet en trommel dringt maar zwak tot ons door en roert ons helemaal niet meer. De soldaat heeft zijn tijd gehad en met hem zijn ideaal van manlijkheid, dat hij belichaamde. Maar die groep daar is een voorbeeld van een mensenslag, dat het offer van zich zelf brengt, dat sterk tot ons spreekt. Die mensen zetten evengoed als de soldaten die ten oorlog trokken, hun leven op het spel, toen ze hun gereedschappen wegwierpen en niet langer wilden werken, maar zich in wanhoop aan het noodlot overgaven, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor hun gezin en geen dankbaar land zou zich om dat gezin bekommeren, als ze omkwamen. De soldaat vertrok, aangemoedigd door muziek en gesterkt door de geestdrift van het land, maar de stakers werden met smaad en verachting overladen en hun misslagen en nederlagen werden met algemene voldoening tegemoet gezien. En toch waren zij er niet op uit om anderen te doden, maar alleen het hoog nodige om te leven. Hoewel zij in de eerste plaats aan hun eigen welzijn en aan dat van hun gezin dachten, streden zij toch voor de mensheid en stelde een daad, door het werk neer te leggen, terwijl anderen dat niet durfden. Het was hun enige wapen tegen het economisch systeem, dat de wereld bij de keel had en door middel van zachte woorden niet zou loslaten, maar alleen door verlammende slagen. De kerk, de economen en opvoeders hebben het aan deze onwetende mannen overgelaten naar een oplossing van het sociale vraagstuk te zoeken, wat ze ook en beter hadden kunnen doen dan op hun gemak te ontkennen, dat er een sociaal vraagstuk was of heel welbespraakt te zijn in hun kritiek op de fouten van de arbeiders. Alsof het een groter fout was, te zoeken naar een uitweg uit de maatschappelijke chaos, dan zo onbenullig of misdadig te zijn, niet eens te trachten een uitweg te vinden. Zonder twijfel, Julius, hebben wij beschaafder woorden in de mond van die kerels daar boven gelegd dan de oorspronkelijke stakers misschien in staat waren te begrijpen. Maar als de betekenis niet in hun woorden lag, dan lag die toch in hun daden. En het is om hun daden en niet om hun woorden, dat wij hen eren als de eerste martelaren van de industriële republiek van vandaag en dat wij onze kinderen brengen om de ruw geschoeide voeten van hen, die de weg voor ons baanden, dankbaar te kussen."
Mijn ondervindingen sinds ik in het nieuwe millennium wakker werd, kunnen worden beschouwd als een reeks van ogenblikkelijke geestelijke aanpassingen, die een omwenteling in mij bewerkten, waardoor alles wat ik vroeger voor slecht versleet, goed werd. En alles wat ik voor wijsheid hield dwaasheid geworden was. Had dit gesprek over de stakers ergens anders plaats gehad, dan zou de hele nieuwe indruk, die ik had ontvangen van de rol die zij hadden gespeeld in de grote sociale omwenteling, waarvan ik de vruchten met anderen plukten eenvoudig hebben behoord tot de reeks van zuiver geestelijke aanpassingen. Maar de tegenwoordigheid van die wonder mooie groep gaf, hoe meer ik naar de woorden van de dokter luisterde, als ik het zo eens zeggen mag, aan de ommekeer in mijn gevoelens iets bijzonder persoonlijks. Toegevend aan een onweerstaanbare drang stond ik op en maakte een diepe buiging, om deze grimmige gestalten te groeten, waarvan de levende originelen door mij en mijn tijdgenoten eens werden gesmaad.
De dokter glimlachte ernstig. 'Beste jongen," zei hij, 'weet je dat het niet vaak voorkomt, dat de kringloop destijds zich op zo'n dramatische wijze uit? "

Overzicht van informatie bij de Bellamy Stichting

    Statuten van de Bellamy Stichting
    Uittreksel uit het boek van Edward Bellamy
    Een nieuw democratisch bestel n.a.v. het vastlopen van de democratie
    Christmas in the Year 2000
    Henry George, 1839-1897, De profeet van San Francisco
    Lijst van te ondersteunen zaken/onderwerpen, vanaf 08 januari 2006
    Table of contents in English
    The blindmans world (1886)
    To whom this may come (1888)
    With the eyes shut ! (1889)
    De workshops van Stichting Grondvest, Stichting SDN en Bellamy Stichting op het NSF

    Rubrieken bij SDN
    Hoofdstukken overzicht
    Homepage Bellamy Stichting