De Kredietcrisis was in 1996 al in de maak, waarschuwingen ten spijt! Rente betalen over bijgedrukt geld van DNB?

Onderwerpen die passen in de sector ECONOMIE

EuroStaete . . Kamerzetel 151 . . Klokkenluiders <==> SDN . . Staatsschuld . . Discussie . . Crisisdebat

De Kredietcrisis was in 1996 al in de maak, waarschuwingen ten spijt.
Maar wie wordt er uiteindelijk op afgerekend; en wie betaalt de rekening?
Het lukt ons niet die vragen in de journalistieke en politieke discussie te krijgen.

Miljoenennota : reacties worden traditionele klaagzang i.p.v. stellen van  juiste vragen
Verstaat u Duits ?? Stel vragen aan uw

Integriteit van de rechtspra>volksvertegenwoordiger over 425 miljard euro

Geachte heer Kockelmann,

Met veel aandacht heb ik uw interview met Diederik Samsom bekeken. Eindelijk een journalist die enigszins de vinger op de zere plek durft te leggen. En veel verwoord zoals onze nieuwe politieke beweging denkt. Daarbij wil ik u nog een aantal zaken meegeven waar ik mij met stijgende verbazing over verwonder. Rond de voorgenomen sluiting van ca 800 verzorgingshuizen heb ik contact gezocht met de onderzoeker de heer Wine Te Meerman van het onderzoeksbureau Berenschot, wat op eigen initiatief onderzoek heeft gedaan, dat ca 800 verzorgingshuizen in de toekomst moeten sluiten.

Raadpleeg: www.zorgvisie.nl/Huisvesting/Nieuws/2013/2/Sluiting-dreigt-voor-ruim-800-ouderenzorglocaties-1178771W

Ik heb hem geconfronteerd met de stelling, dat ik dit bij de introductie van zorgzwaartepakketten in 2009 heb voorspeld. Toen is door mij het bureau benaderd dat zich bezig hield met de ontwikkeling. Mijn vraag was toen of zaken buiten de directe bekostiging van de patiënt hier ook onder zouden vallen, zoals activiteiten begeleiding en algemeen toezicht. Het antwoord was ontkennend. Dit moesten ze zelf ophoesten, van geld dat er steeds minder zou komen. Ook het wisselen binnen zorgzwaarte zou risico met zich mee brengen. Dus wanneer bij b.v. overlijden er wisseling zou optreden.

Mijn vraag aan de heer Te Meerman van Berenschot was dan ook, of binnen hun onderzoek naar bepaalde consequenties was gekeken. Het antwoord was ontkennend. Hij vond het wel een goede gedachte, maar er was geen ruimte voor nader onderzoek, of men zou daar voor een opdracht moeten krijgen. In contacten met de directies Langdurige Zorg en Communicatie VWS is mij duidelijk geworden, dat er geen onderzoek heeft plaatsgevonden wat de consequenties zijn van beleid.

Het wachten is op de nota van Staatssecretaris Martin van Rijn, die eind deze maand moet uitkomen, wat weinig goeds voorspelt met de afbraak van zorgzwaartepakketten t/m 4 de komende jaren, waardoor veel mensen in eenzaamheid zullen gaan wegkwijnen. Tijdens een congres langdurige zorg op 10 december j.l. in Nieuwegein heb ik hem hiermee geconfronteerd, waar hij geen antwoord op had. 

Het beleid wat wordt ingezet wordt veelal vanuit theoretische denkbeelden ingezet zonder uit te gaan van de praktijk, waarbij het modewoord monitoren is geworden. Dat er dan tussentijds slachtoffers vallen doet dan niet terzake. Diederik Samsom sprak tijdens de campagne, zoals u hem haar fijn voorhield over: "Het roer moet Om". Dit moet ook willen wij onze zorg overeind houden.

Binnen onze visie zal er met een totaal andere blik gekeken moeten worden, maar waar één uitgangspunt bovenal zal moeten klinken: "Niet praten en nota's fabriceren, maar doen!" Wij hebben geen tijd meer om verder aan te klungelen. Duidelijk is dat er binnen de zorg een andere cultuur zal moeten ontstaan. Minder managers zullen hun schort weer aan moeten trekken, hogere beloning op de werkvloer, terug dringen bureaucratie en verkokering met allerlei onzinnige overleg organen. Het geld moet niet gehaald worden vanuit de werkers op de vloer, maar alles wat daar omheen hangt.

De doodsteek van onze maatschappij is ook de gigantische decentralisatie. Het klinkt mooi, maar het betekent wel dat de controle op wat er gebeurt steeds moeilijker wordt. Wij leven steeds meer in een land van Russisch roulette. In Emmen heeft men amper 15 euro over voor thuiszorg, in andere gemeenten komt het uit boven de 25 euro. Dit betekent alleen maar dat de zorg in de ene gemeente beter is als in de andere. Naar mijn mening is men in Den Haag het spoor bijster. Uiteindelijk dient er een deltaplan ontwikkeld te worden, wat best eens als uitgangspunt kan hebben de denkbeelden, die staan in het plan wat in 2009 verschenen is binnen de AVMV: www.avmv.nl

Tot op heden weigert men binnen de politiek en VWS hier aandacht aan te besteden, hoewel onderbouwd er een reductie in kosten van zo'n 30% kan plaatsvinden. Onbegrijpelijk, uiteindelijk heeft het te maken met belangen, waar de burger voor mag op draaien. En om alle problemen op te kunnen lossen, zou eerst de overheid zelf orde op zaken moeten stellen met als uitgangspunt het o.a. tegengaan van boekhoudfraude bij gemeenten en provincies (Kijk op: www.leoverhoef.nl ), top ambtenaren bij BZK stellen dat hij gelijk heeft, alleen de politiek en de media wil er tot nu toe niet aan, wegens het dan openbreken van een beerput ; tegengaan corruptiekosten en het stoppen van allerlei prestige projecten.

Onze maatschappij is behoorlijk verziekt met allerlei liegende ambtdragers binnen het openbaar bestuur, maar ook binnen de gerechtelijke macht en natuurlijk een graaicultuur die nog steeds niet wordt stopgezet. Ik was dan ook verheugd dat u Diederik Samsom het nodige duidelijk maakte en hoop dat u deze toon ook in de toekomst zal blijven uiten. Wellicht dat u wat met mijn aangedragen informatie kunt en ben natuurlijk bereid verder met u in contact te treden. Over de meeste maatschappelijke items kennen wij oplossingen, niet populistisch maar steeds zoekend naar oplossingen.

Met vriendelijke groeten,

Arjan Gelder (Tel. 06-40332423).,

Voorzitter WIL NU.

www.wilnu.nu

    Overzicht van Sectoren
    Topics bij SDN
    Rubrieken bij de SDN
    Archief van oudere stukken, artikelen en procedures

    Terug naar het begin