Samenvatting en conclusie van enquêtevoorzitter Th. Meijer
aan het einde van ieder openbaar verhoor
Burgers & Bijlmer . .
Bijlmer enquête . .
Doemvlucht <===>
Kamerzetel 151
. .
SDN
. .
Heijboer 

Het verhoor van:
Dhr. S.S. Koopmans
Geboortedatum: 30-11-1946
Beroep: Chef Luchtverkeersleiding
Verhoordatum: 3 Februari 1999
Verhoortijd: 10:40-11:55
Meneer Koopmans, ik probeer deze ochtend samen te vatten omdat een hele hoop informatie richting commissie is gekomen. Ik kom tot de conclusie dat met de drie verhoren van Mevr. van Oppijnen, de heer Ten Braake en van u, in ieder geval de volledige route van het vliegtuig in beeld hebben gebracht. Vanaf het moment dat het opsteeg op schiphol tot de uiteindelijke crash, de volledige twee rondjes, rondjes in de zin zoals getekend zijn op de kaarten, dat we die nu volledig in beeld hebben gebracht.
ANTWOORD: Dat klopt.
Dat bent u met mij eens.
Het begin van de vlucht is niet juist geprojecteerd op de topografische kaart in het rapport van de raad voor de luchtvaart.
ANTWOORD : Dat klopt.
De Inslag is niet zichtbaar op de radar geweest.
ANTWOORD : Dat klopt.
Afwijkingen in meters tot een maximum van tweehonderdvijftig meter tussen radar en kaart is mogelijk.
ANTWOORD : Dat klopt niet helemaal. Per individuele plotpositie van de radar is een maximale afwijking van tweehonderdvijftig meter nodig, waarin het trekkingsproces het computerprogramma worden gevolgd, op los gelaten wordt zorgt dat in de praktijk die afwijking veel geringer zal zijn.
Dank u wel voor deze aanvulling.
Na de ramp is de procedure voor de verkeersleiding aangepast met betrekking voor het maken van bochten
bij uitgevallen motoren.
ANTWOORD: Ja, dat aspect heb ik niet belicht toen u zojuist de vraag stelde, want dat is correct, eh,
er wordt nu actiever gevraagd naar wat een gezagvoerder wil, maar uiteindelijk is hij, als het al niet
zou gebeuren, dan is het aan de gezagvoerder om te zeggen. Ik wil niet rechtsaf, ik wil linksaf en
dan doen we dat. Zo simpel ligt dat.
De frequentie wisselingen waardoor zes en vijftig kostbare seconden verloren zijn gegaan is niet van
invloed geweest op het verloop van de vlucht.
ANTWOORD: Dat klopt.
Landing op de luchthaven wordt gekozen boven landing elders, bij beheersbare situatie is dit het veiligst.
ANTWOORD : Dat klopt.
En tenslotte, de verkeersleiding wist een half uur na de ramp, dat er zich in het vliegtuig gevaarlijke stoffen bevonden.
ANTWOORD : Dat klopt ook, maar daar hebben zij formeel verder geen taak in.
Ik dank u wel, dit is het einde van het openbaar verhoor.
Sprekershoek
Wetenschappelijke analyse
Schadeclaim Bijlmerramp (EVRM)
Kamerdebat Bijlmerenquête: Hoezo complottheorieën?
SDN-verslagen verhoren parlementaire enquête Bijlmerramp
Samenvattingen en conclusies parlementaire enquête Bijlmerramp
Loftuitingen en complimenten voor Ad van Rooij en SDN door Ed Steur
Mijn vertrouwen in de medische wereld voor altijd beschadigd
Privatisering leidt onherroepelijk tot misbruik van macht en gemeenschapsgeld
Overzicht van Radio- en Televisie-uitzendingen rond de verkiezingen (NOVA)
Transcripts verhoren parlementaire enquête Bijlmerramp door Ed Steur
Uitbetaling Bijlmerrampfonds: Eerlijkheid duurt het langst, maar loont zeker niet!
Een rustige aanloop zou worden naar het echte werk - Pierre Heijboer bij 2-Vandaag
Conclusies enquête van Onthullingen, getuigenverklaringen en foto's over de Bijlmerramp met het El AL-Boeing!
Parlementaire enquête onder voorzitterschap van Theo Meijer
Conclusies enquête van Het Klankbord
Terug naar het begin