IN HET JAAR 2000 door EDWARD BELLAMY Volledige Nederlandse
BELLAMY STICHTING
Rechtspersoon erkend door goedkeuring van de statuten bij Koninklijk Besluit 060866 nr. 150
Voorzitter is: A. Snoek, August Vördingstraat 193, 7558 AD, Hengelo( O), Tel. 074-8500956.
Penningmeester: W. Wolbrink sr., Old Ruitenborgh 68, 7556 NH, Hengelo, 074-2913554.
Girorekening 21005 t.n.v. Bellamy Stichting, te Hengelo (O).
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente nr. 40412623.
Postbanknummer: 21005 op naam van penningmeester van de Bellamy Stichting.
De Bellamy Stichting geeft 4x/jaar het blad “Welvaart voor Allen" uit.
Vrij van politieke, ideologische en religieuze invloed. Een
gelijk grondwettelijk levenslang inkomen voor iedereendat
strikt persoonlijk is en niet overdraagbaar.Niet
het geld staat centraal, maar de gelijkwaardigheid van de arbeid,daardoor
onbeperkte mogelijkheden op velerlei gebied, zoals:
1.
Geen economische discriminatie meer.
2. Economische gelijkheid voor iedereen.
3. Geen belastingen, sociale premies en verzekeringen meer.
4. Gelijke en ruime koopkrachtverdeling voor iedereen.
5. Geen handel meer nodig.
6. Geen corruptie, zwendel en oplichting meer.
7. Samenwerking i.p.v. concurrentie/strijd.
8. Geen reclame meer nodig.
9. Geen werkloosheid meer. 10. Niet de één
werkt zich dood en de ánder verveelt zich dood.
11. Geen bankiers meer nodig.
12. Geen economische criminaliteit meer.
13. Beduidend minder gevangenissen nodig.
14. Geen staatsschuld meer.
15. Geen provinciale/gemeentelijke schulden meer.
16. Onderwijs gratis (basis t/m universiteit).
17. Gezondheidszorg en openbaar vervoer gratis.
18. Geen betalingen voor elektriciteit/gas/water/telefoon en kabel.
19. Consumentenartikelen in prijs 1/3-1/4 van nu.
20. Een driedaagse werkweek voor iedereen, of minder.
21. Géén zorgen voor de toekomst !!!
Niet meer nodig zijn: A.Het militaire apparaat.
B.Ambtenaren/beleidsmakers.
C. Bank- en verzekeringswezen. D.Pensioenfondsen.
Het
gevolg hiervan: A.Echte democratie. B.
Geluk en welbehagen.
C. Welvaart voor allen.
D. Vrijheid voor allen.
E .Gelijkheid voor allen.
F. Broederschap voor allen.
G. Wereldvrede.
H. Geen grote steden meer.
I. Ieder een goed vrijstaand huis.
J. Geen vergrijzingsproblematiek.
Het
jaar 2000/2033.
Het eerste boek van Edward Bellamy suggereert dat de door hem beschreven
maatschappij in 2000 een feit is, omdat het hier een terugblik be-treft.
Echter, de Amerikaanse denkwijze van Bellamy, gaat bij de jaar-telling uit van
2000 jaar AD, After Death.Wij
in Europa gaat uit van 2000 jaar na de geboorte van Christus, daar zit 33 jaar
tussen. Het verschil is dus 33 jaar. Bellamys jaar 2000 is dan ook gelijk aan
ons jaar 2033. Voor ons is zijn terugblik dus vanaf het jaar 2033.Volgens
de Maya’s, eindigt ons huidige wereldtijdperk op 24-12-2012 na de geboorte,
van Christus. Anders gezegd in 2013 na C. is er een nieuwwereldtijdperk
ingetreden.Er zit 20 jaar tussen 2013 en 2033. De eerste tien jaar, 2013-2023
kun je zien als het overgangstijdperk, naar de
economische gelijkheid, vanBellamy, en de periode 2014-2033 als het
implantatie/stabilisatietijd, als praktische invulling van de oude
christelijke naastenliefde.
Vanaf voorjaar 2004 verkrijgbaar "De grote visioenen
van Edward Bellamy " ISBN nummer:
90 71794 67 9
HET
VISIOEN VAN EDWARD BELLAMY -
W.M.J.Ruigrok
De Gouden Eeuwen
liggen voor ons en niet achter ons.
Het jaar 2000, bezien vanuit 1887
Stel: Het is het jaar 2000
en je probeert je voor te stellen hoe de maatschappij er uit kan zien in 2113.
Van welke technische vooruitgang profiteert men dan, hoe is dan de verhouding
rijk / arm en hoe gaan mensen dan met elkaar om? Honderddertien jaar
vooruitzien, het is eigenlijk ondoenlijk - de weersverwachtingen kunnen we
vaak niet eens met één dag vooruit voorspellen. Toch is dat het, wat de
Amerikaan Edward Bellamy deed: honderddertien jaar vooruit zien. Hij schreef
in 1887 een boek over de wereld die hij voorzag voor het jaar 2000! En nu het
zo ver is, is het verlokkelijk zijn ideaalbeeld en de huidige realiteit naast
elkaar te leggen.
Wie was
Bellamy, wat wás zijn ideaal, wat heeft hij al teweeggebracht, en: wat komt er
nog meer?
Edward Bellamy (1850-1898) was de zoon van een dominee in Chicopee Falls,
Massachussetts. Op 18-jarige leeftijd maakte hij een reis door Europa, waar hij
getroffen werd door de maatschappelijke tegenstellingen die de industriële
ontwikkelingen veroorzaakten. Terug in Amerika constateerde hij dat de situatie
daar niet veel beter was.
Hij studeerde rechten, werd tot de balie toegelaten, maar koos toch een andere
weg: hij werd een sociaal bewogen journalist en literator. Als redactioneel medewerker werkte hij in
1871 aan de New York Evening Post en vanaf 1872 bij de Springfield Daily Union,
schreef vier boeken en tal van artikelen en o.a. de notitie 'De religie der
solidariteit'. Samen met z'n broer Charles richtte hij het driewekelijkse blad
'Penny News' op, wat later de 'Springfield Daily News' werd.
De sociale onlusten en
onrechtsituaties brachten Bellamy tot het schrijven van 'Looking Backward',
waarin hij een visie geeft op een betere, rechtvaardigere samenleving. Hij
streeft een wereld na waarin iedereen gelijk is en iedereen het goede
voorheeft, hetgeen o.a. resulteert in een gelijke verdeling van rijkdommen.
Een wereld zonder criminaliteit, zonder verspilling, zonder
klassenonderscheid, zonder geld, ambtenaren, reclame, legers, bankiers,
handel, gevangenissen. Noem maar op. Een ideale wereld. Utopia. Later schreef
hij ook nog het vervolg, 'Equality' genaamd. In 1898 stierf Edward Bellamy aan
tbc, 48 jaar oud.
113 jaar slapen
- In het kort iets over de
inhoud van LOOKING BACKWARD:
Het is 1887. Hoofdpersoon in het boek is Julian
West. Hij woont in Boston en is welgesteld. Regelmatig kan hij moeilijk in
slaap komen en roept dan de hulp in van een hypnotiseur. Op de avond voordat
hij trouwen zal met Edith Bartlett is het weer zover: in zijn ondergrondse
slaapkamer brengt de hypnotiseur hem in slaap. Deze keer wel erg degelijk.
Boven hem brandt, tijdens
zijn diepe slaap, het huis af en men veronderstelt dat hij is omgekomen. Op
dezelfde plaats wordt weer een nieuw huis gebouwd. 113 jaar later woont ene
dokter Leete in dat huis en als deze in zijn tuin een laboratorium wil bouwen,
wordt bij graafwerk de kelder ontdekt, waarin Julian al die tijd in een soort
comatoestand heeft gelegen. De dokter meldt hem voorzichtig dat het inmiddels
2000 is en neemt hem op in zijn gezin. Daar ontstaat dan het vraag- en
antwoordspel dat het grootste deel van het boek uitmaakt, de discussies over
hoe het vroeger was en vooral hoe het 'nu' is. Hoe de armoede is opgelost, de
economische ongelijkheid is verdwenen, de achterstand van de vrouw opgeheven,
enzovoort enzovoort. Dokter Leete verwoordt Bellamy's eigen kritiek op de
maatschappij van eind negentiende eeuw en hij beschrijft het 'nu', als het
Utopia van het jaar 2000.
Bellamy - clubs
De eerste druk van LOOKING BACKWARD verScheen
in 1888 en werd enthousiast ontvangen. Al heel snel waren er meer dan een
miljoen exemplaren verkocht. Alleen van I)e neqerhut van oom Tom van
Harriet Beecher~Stowe, waren in de negentiende eeuw meer exemplaren verkocht.
Dit enthousiasme leidde tot de oprichting van tal van Bellamv clubs de eerste al
in 1889 in Boston. De leden wilden zich inzetten voor de praktische realisatie
van Bellamvs ideeén. Mede door de geweldige opgang van zijn hoek, leidde het er
in Californie toe, dat daar zo'n zestigtal nationale clubs ontstonden en over
geheel Amerika wellicht 10 maal zoveel. Ze kenden een korte bloeitijd, maar de
meeste waren rond 1894 alweer ter ziele.
Al snel was het boek in diverse vertalingen ook in het buitenland hekend. De
eerste Nederlandse uitgave IN HET JAAR 2000 verscheen al in 1890 (1500
exemplaren). De vertaler, Frank van der Goes, vond dat het boek 'meer wijsheid
en waarheid bevat dan de Nederlandsche staatshuishoudkunde ons in de vele en
uitgebreide werken had gedoceerd.'
In I932 werd in Nederland de
Internationale Vereeniging Bellamy gesticht. Het was nadrukkelijk een vereniging
zonder politieke strekking. In de statuten stond zelfs: 'Het is de leden
verboden, bij het voeren van propaganda of op vergaderingen in verband staande
met het doel der vereeniging, regeeringen of personen of eenige partij~ groep of
beweging aan te vallen of te verdedigen.'
linksboven:
Raambiljet voor de landdag van 15 juni 1947 in het openbaar theater Birkhoven te
Amersfoort.
rechtsboven: J.Horsmeijer jr. landelijk voorzitter houdt de openingsrede.
linksonder: De Rotterdamse gemengde zangvereniging 'Bellamy'.
rechtsonder: Het pseudo Russische Dubbelmannenkwartet 'De Diborki's'.
Na een aantal zéér actieve
jaren met landelijk gezien bijna 30.000 leden en nog veel meer sympathisanten
verspreid over circa 87 plaatselijke afdelingen, met een eigen blad, lezingen,
werkclubs en landdagen, was het in 1940 radicaal afgelopen toen de Duitsers
binnenvielen. Na de oorlog was er wel weer een opleving. Bij de Tweede
Kamerverkiezingen van 17 mei 1946, deed zelfs in negen van de achttien
kieskringen een politieke afsplitsing van de Bellamy-vereeniging mee. Die
zogenoemde Bellamy Partij behaalde echter niet genoeg stemmen voor een
kamerzetel. Zowel deze Bellamy Partij als de Bellamy Vereeniging kregen niet
meer de belangstelling van voor de oorlog terug en kwijnden langzaam weg.
Propaganda-ansichtkaarten en
-bijsluiter
Heroprichter Piet van Gemerden
In 1989 blies Piet van
Gemerden de zaak echter weer nieuw leven in, door contact op te nemen met
Bellamisten-van-toen. Met als resultaat dat de Bellamy-Vereniging vanaf dat
moment weer actief werd. Weliswaar met een zeer bescheiden ledental (zo'n
40stuks) en nagenoeg iedereen was zeventig jaar of ouder, maar wel zéér
gedreven. Dat het Utopia van Bellamy in 2000 niet gerealiseerd zou zijn, zagen
zij natuurlijk allang aankomen. Maar hun oude ideaalbeeld bleef gehandhaafd.
De helaas in 1999 overleden Van Gemerden was daar zeker van: "In alle
lagen van de bevolking rijpt het besef dat de wereld straks niet meer leefbaar
zal zijn, als niet snel wordt ingegrepen in natuur en milieu. Kijk naar wat er
zich in de wereld afspeelt: het zijn de stuiptrekkingen van het
kapitalistische stelsel." En: "Wat mij zo aantrok? Het economische
Bellamy-stelsel is zo eenvoudig en duidelijk. Er is geen andere oplossing
mogelijk dan wat hij voorstaat."
Werken
tot je vijfenveertigste
Vermeldenswaard hierbij is
het feit dat momenteel in Leiden het gemeentebestuur, om de binnenstad
leefbaar en bereikbaar voor personen en (goederen)vervoer te houden, een
haalbaarheidsonderzoek heeft opgestart naar een O.L.S. (Ondergronds Logistiek
Systeem).
Evenals in Leiden lopen er thans dergelijke O.L.S. haalbaarheidsprojecten in
Utrecht, Arnhem / Nijmegen, Tilburg, Aalsmeer / Schiphol / Hoofddorp en
Limburg. En er is het Interdepartementale Projectorganisatie Ondergronds
Transport, IPOT genaamd wat momenteel door het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat wordt geleid.
Het leven is enerzijds heel
sober, anderzijds comfortabel. De privé-woningen zijn heel eenvoudig
ingericht. Maar gemeenschappelijke ruimten zoals restaurants,
ontspanningsgebouwen en bibliotheken ("voor de gezellige helft van ons
leven," aldus dr. Leete) zijn weelderig ingericht. Eten doet men
voornamelijk buitenshuis. Het koken in privé-woningen vindt men verspilling
van tijd en energie.
Er is volkomen vrijheid voor
elke godsdienstige en ethische richting. De vrouw zal volgens Bellamy evenveel
rechten en plichten hebben als de man. Een citaat uit In het jaar 2000:
"Behoeft de vrouw die gaat trouwen dan niet het bedrijfsleven te
verlaten?" vroeg ik. "Nee, evenmin als de man", antwoordde dr.
Leete. "Waarom zou zij dit doen? De gehuwde vrouwen hebben immers geen
huishoudelijke plichten van belang meer en hun echtgenoten zijn toch geen
kleine kinderen die verzorgd moeten worden." En: "Natuurlijk zijn de
vrouwen niet van de mannen afhankelijk."
TECHNIEK
Een paar van de technische
vondsten van Bellamy (in 1887!):
Een
ondergronds logistiek systeem (OLS) zoals nu o.a. in Leiden wordt
onderzocht
Als
het gaat regenen, schuiven automatisch daken boven de trottoirs
Energiewinning
uit getijdenkracht
Vuilverbrandingsinstallaties
Televisie:
via een elektroscoop in combinatie met de telefoon kan men thuis
van theatervoorstellingen genieten.
Radio:
in woon- en slaapkamers kunnen met een knop diverse muziekgenres
en concerten ten gehore worden gebracht, evenals preken door populaire
dominees
Kerken
en concertzalen trekken nog maar weinig bezoekers
Credit
cards
Broederlijke
beschaving
In Bellamy's samenleving zijn de mensen van harte tot het goede geneigd.
Alle mensen zijn solidair. 'A new fraternal civilization' noemde Bellamy
het, een nieuwe broederlijke beschaving. De sterke moet er voor de zwakke
werken. Gehandicapten en zwakkeren hebben hetzelfde inkomen als de overige
arbeiders. Niemand kan en wil zich nog verrijken ten koste van anderen.
"Niemand staat zo hoog, dat hij een trotse toon tegen een werkman
van de allerlaagste klasse zou durven aanslaan. Ambtenaren en regeringspersonen
zijn niet alleen in naam, maar wérkelijk de helpers en dienaren van
het publiek. Het is zeldzaam, als het volk aanleiding heeft om een hoge
ambtenaar anders dan dankbaar te zijn", zegt dr. Leete.
links: uitreksel van 'In het jaar 2000'
en 'Gelijkheid voor allen'.
rechts: 'Grondslagen voor een nieuwe maatschappij'.
De ongelijke
verdeling van kennis en beschaving wordt onmenselijk gevonden. Dr. Leete
zegt: "Wij geloven dat het mensdom voor het eerst de verwezenlijking
van Gods ideaal nabij komt." Een dominee zegt in In het jaar 2000:
"De menselijke natuur is in haar wezenlijke trekken goed, niet
slecht. De mensen zijn in hun natuurlijke bedoeling en structuur edelmoedig
en niet zelfzuchtig, barmhartig en niet wreed, medelevend en niet arrogant,
godgelijk in hun streven, bezield met goddelijke impulsen van tederheid
en zelfopoffering." Julian West voelt zich gegeneerd bij zoveel
goedheid en vooruitgang, hij voelt zich beschouwd als een vertegenwoordiger
van een veracht tijdperk, 'een aangespoeld schepsel'. Wat heb ik vroeger
gedaan om het onrecht te verkleinen, vraagt hij zich af.
Hemel
en Marx
Bellamy
oogstte zeer veel enthousiasme, maar ook veel kritiek. Een luchtkasteel,
met wolken als fundament, zo reageerde zijn tijdgenoot Henry George.
van de Duitser H.Erdmannsdorffer verscheen na 1891 in Nederland al een
boek waarin hij Bellamy's ideeen verwierp: 'Het zou heerlijk zijn, maar
het zal niet gebeuren! Het eist een rijpheid van geest bij de gehele
bevolking, zoals wij ze thans nog in de verste verte niet bij het volk
bemerken'. De Nederlandse socialistische krant Het Volk schreef in 1938
dat de Bellamisten een zwak werkelijkheidsbesef hadden. Prof.J.W.Schulte
Nordholt zei 16 maart 1990 in een pagina groot artikel over Bellamy
in Trouw: Ja, het is het koningkrijk der hemelen op aarde, vermengd
met een stevige scheut Marx.' Kotholieken werd indertijd afgeraden Bellamyaan
te worden.
Maar er waren wel Bellamyanen uit andere christelijke kringen. 'Wij
roepen onze geloofsgenoten op, onze rijen te komen versterken.' Zij
vonden dat de Nieuwe Gemeenschap 'gegrondvest is in het Evangelie en
beantwoordt aan de Wet der Naastenliefde'.
DAGERAAD - Nog even terug naar Edward Bellamy zelf.
Na een kritische recensie in de Bostonse krant The Transcript schreef
hij een ingezonden brief, op 30 augustus 1888, waarin hij zijn bedoeling
nog eens uitlegt: "Hoewel het de vorm heeft van een fantasierijke
romance, is Looking Backward in alle ernst bedoeld als een voorspelling,
in overeenstemming met de principes van de evolutie, van het volgende
stadium in de industriële en maatschappelijke ontwikkeling van de mensheid."
Bellamy vindt dat er aanwijzingen zijn voor "de impliciete voorspelling
dat de dageraad van het nieuwe tijdperk al aanstaande is en dat de volle
dag snel zal volgen. Alle nadenkende mensen zijn het er mee eens dat
de huidige samenleving voor grote veranderingen staat. De enige vraag
is, of die ten goede of ten kwade zullen zijn. Degenen die geloven in
de wezenlijke goedheid van de mens neigen naar de eerste visie, degenen
die geloven in zijn wezenlijke slechtheid, naar de tweede. Wat mij betreft,
ik hou het op de eerste mening. 'Looking Backward' is geschreven in
de overtuiging dat de Gouden Eeuwen vóór ons liggen en niet achter ons,
en dat ze niet ver weg zijn. Onze kinderen zullen het zeker zien, en
wij ook, als we het verdienen met ons geloof en ons werk."
DE
ECONOMIE
12 hoofdpunten
uit Bellamy's ideeën over economie:
Een
volk is niet welvarend zolang niet iedereen gelijkelijk in de welvaart
deelt.
De
hulpmiddelen tot het scheppen van welvaart behoren in handen te
zijn van de gemeenschap.
Het
voornaamste middel tot welvaart is arbeid. De gemeenschap heeft
recht op de arbeid van al haar leden.
Geen
enkel individu heeft uitsluitend rechten. Iedereen heeft ook plichten
tegenover de gemeenschap.
Arbeidsplicht
rust op iedereen, en dus kan niemand het recht op arbeid of het
recht op het geproduceerde onthouden worden.
De
vrouw heeft dezelfde rechten en plichten als de man. De arbeid in
het gezin strekt tot nut van de gemeenschap en is dus gelijkwaardig
aan iedere andere arbeid.
Het
is de plicht van de meest begaafden en sterkeren om betere of meer
arbeid te verrichten dan iemand die naar lichaam of geest zwakker
is.
De
moeilijkheid van arbeid wordt niet vertaald in meer loon, maar in
minder arbeidsuren.
Het
gelijk aandeel in de gemeenschappelijke welvaart is het onvervreemdbaar
eigendom van iedereen, levenslang.
Ieder
mag zijn aandeel besteden naar eigen keuze.
Het
aanbod van goederen wordt geregeld door de vraag ernaar.
Omdat
machines een zeer belangrijk middel tot productie zijn, behoren
zij toe aan de gemeenschap, net als spoorwegen, telegraaf, telefoon,
enz.
Bezinning
Er zijn veel voorspellingen gedaan voor het jaar 2000. De meeste, zelfs
van een paar jaar geleden, zaten er naast. Ook het toekomstbeeld dat
de visionair Bellamy schetste is er niet gekomen. De technische vooruitgang
die hij voorspelde in 2000, zit er dichter bij dan de sociale situatie.
Maar wat wil je: 113 jaar… Echter: dat het er niet van gekomen is, wil
niet zeggen dat zijn gedachten ons niet zouden kunnen helpen om ons
te bezinnen op de huidige sociale en economische verhoudingen. Want
wat we er met z'n allen tot nu toe wél van gemaakt hebben, blijkt in
het jaar 2000 immers nog steeds verre van ideaal. En visionaire mensen,
ook utopisten, blijven nodig. In augustus 1999 zei prof. Elisabeth Mann,
dochter van Thomas Mann, in een interview met Vrij Nederland o.a : "Natuurlijk,
van idealen alleen kunnen we niet leven. Die moeten wel verbonden worden
met de economische realiteit." Maar ze zei ook: "De utopisten
van vandaag zijn de realisten van morgen, en de realisten van vandaag
liggen morgen in hun graf."
HOE NU VERDER?
Het
Bellamy-visioen is geen werkelijkheid geworden in 2000. Hoe moet het
nu verder vroeg de schrijver aan de huidige secretaris van de Bellamy
Vereniging Bernd Missal uit Roosendaal.
Komt het er in de komende 113 jaar van? Missal:
"Als we blijven doorgaan zoals nu: nee; dan halen we als mensheid
het volgende millennium niet eens. De kritiek van Bellamy van toen op
de economie en samenleving, is in principe nog steeds geldig. Alles
is op geld gebaseerd; wie geen geld heeft telt niet mee. Dit is economische
discriminatie. Bellamy bezag de hele samenleving als één geheel. Wij
kijken alleen maar naar geldelijke winst. We nemen van de natuur, bekommeren
ons niet om het afval, schuiven de problemen op toekomstige generaties
af. We kijken niet verder dan de waan van de dag en de beurskoersen
van morgen.
We verliezen nu zoveel door concurrentie, reclame, files, banken, verzekeringen,
advocaten, politie, leger, werkloosheid en WAO'ers, noem maar op. Het
gemiddelde inkomen, dus het inkomen van iedereen zou wel drie tot vijf
maal het huidige modale inkomen kunnen bedragen, indien we voor een
rechtvaardige, eenvoudige en efficiënte economie of samenleving zouden
kiezen."
"Nee, ik heb niet het gevoel een Don Quijote te zijn. We moeten
proberen de ogen van mensen te openen. Je kunt niemand dwingen. Het
inzicht moet winnen. Er is een bewustzijnsontwikkeling nodig en ik vind
dat wij daarvoor voorbeelden nodig hebben, een echte elite die ons laat
zien hoe we zinvol kunnen leven, in overeenstemming met de natuur en
niet er tegenin. De utopie van Bellamy zou de weg naar een oplossing
kunnen wijzen. Maar op dit moment staan we er bij wijze van spreken
nog lichtjaren vanaf."
Wat
kan een vereniging met maar vijfenveertig leden nog betekenen?
Missal: "We weten
nog niet precies wat we vanaf 2000 willen. Er is een aanzet om te veranderen,
maar pas sinds kort. Er is nu een bezinning gaande in de Vereniging
over hoe het verder zou kunnen." Wel signaleert hij dat op diverse
plekken in de samenleving heel wat mensen vaak op kleine schaal bewust
bezig zijn met veranderingen: op politiek-sociaal gebied, op milieugebied,
in de kerken en bij de vredesbewegingen.
"We moeten ideeën
bij elkaar brengen, de bewegingen op één lijn zien te brengen en de
gemeenschappelijke basis aantonen. Dat zou de uitdaging voor de Bellamy
Vereniging kunnen zijn in de komende jaren. Of daar dan het 'Bellamy'
etiket op zit is voor mij van minder belang. Het gaat om de inhoud,
om de mentaliteit." Van buitenlandse Bellamy verenigingen zal de
inspiratie niet komen: die bestaan niet meer, waarschijnlijk zelfs niet
eens meer in bakermat, de Verenigde Staten. "Het zou heel goed
kunnen zijn, dat wij in Nederland nog de enigen zijn."
Vijfenveertig
mensen op zestien miljoen inwoners, moet je dan niet ophouden?
Missal: "Dat heb
ik me ook afgevraagd. Maar het is jammer als je moet ophouden met iets
dat bestaat. Het zou al voldoende zijn als de visie op een echte samen(!)leving
niet verloren zou gaan. Als een samenleving van de gelijkheid niet tot
stand komt, blijven we op z'n best voortmodderen van beurskrach naar
oorlog, naar milieuschandaal, naar hongersnood…"
Missal:
"Je kunt een Bellamy-samenleving (of Bellamy-economie of economie
van de gelijkheid) onder verschillende aspecten bekijken":
Een
economie van de gelijkheid werkt volgens het principe van 'gun een
ander alles wat je jezelf ook gunt'. Dit is in de praktijk niets
anders dan de christelijke naastenliefde.
Een
economie van de gelijkheid zou je even goed een boeddhistisch georiënteerde
samenleving kunnen noemen. Het individuele en groepsegoïsme als
oorzaak van alle ellende maakt plaats voor aandacht voor de medemens
en gemeenschapszin.
In
een economie van de gelijkheid worden de humanistische idealen van
vrijheid, gelijkheid en broederschap werkelijkheid.
Een
economie van de gelijkheid is noch kapitalistisch noch communistisch
maar heeft een extra dimensie nl. menselijkheid. Naast het rationele,
verstandsmatige materialisme kent een samenleving die gebaseerd
is op het gelijkheidsprincipe ook nog het hart als absoluut en onvervreemdbaar
kenmerk van elke mens. Praktisch uit zich dat in de liefde voor
en de volledige acceptatie van de medemens.
Een
economie van de gelijkheid kent geen 'winners' en 'loosers' maar
enkel en alleen 'winners'. Er is namelijk sprake van een win-win
situatie. Niemand staat er buitenspel, iedereen levert zijn bijdrage
aan de algemene welvaart en dus zijn eigen welvaart. Eigen nut en
maatschappelijk nut zijn geen tegenstellingen meer.
Een
economie van de gelijkheid is een eenvoudige, rechtvaardige samenleving.
De eenvoud van de economie maakt het beheersbaar, in tegenstelling
tot de huidige economie, die even onvoorspelbaar, onbestuurbaar
en soms even destructief is als het weer. Het maakt een extreem
efficiënte, stabiele samenleving mogelijk.
Een
economie van de gelijkheid opent perspectieven die de huidige economie
nooit zal kunnen realiseren: een menselijke samenleving, een toekomstperspectief
voor het menselijk ras door een duurzame en ecologisch verantwoorde
economie. We kunnen voor iedereen alle materiële behoeften vervullen
die wij zinvol, betaalbaar en ecologisch verantwoord achten. De
middelen en de techniek hebben wij; het is allen een verdelingsvraagstuk.
INTERNATIONALE
VERENIGING BELLAMY
Het complete archief
van de Nederlandse Bellamy-Vereniging is ter inzage overgebracht
naar het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, Cruquiusweg
31, 1019 AT Amsterdam, 020-6685866
INTERNET Ook op Internet
is het nodige te vinden over Bellamy. Bijv. op http://www.sjsu.edu/faculty/wooda/bellamy.html
van Andrew Wood, ass.professor aan de San José State University, met
ook een afbeelding van het handschrift van de eerste pagina van 'Looking
Backward'.
Op de site van Gutenberg Project onder promo.net is het mogelijk diverse boeken te downloaden.
www.chalcedon.edu/report/97aug/s11.htm biedt commentaar op Bellamy.
De Nederlandse Bellamy vereniging is te vinden op www.bellamy.nl www.bellamy.nl met o.a. de Nederlandse vertalingen van de boeken.
Auteur: Het visioen van Edward
Bellamy - W.M.J. Ruigrok