N.V. Aqua Terra heeft bezwaren van drie boeren tegen vakantie-complex Boschmolenplas afgekocht


Wolmanzouten . . . Kamerzetel 151 . . . Klokkenluiders <====> SDN . . . Schandpaal

Het is immers ongewenst als bezwaar maken op deze wijze winstgevend wordt


    Limburg

    GRAAF 42
    6101 CE Echt.


    Aan:

      College van Gedeputeerde Staten
      Postbus 5700
      6202 MA Maastricht

      Artikel 12

      Datum 12 augustus 1998

Geacht College,

Naar aanleiding van een krantenartikel in het Limburgs Dagblad d. d. 1-8-1998, met als onderwerp: "Provincie met grote moeite akkoord; Aqua Terra koopt bezwaren af: Maasplassen-exploitant N.V. Aqua Terra heeft de bezwaren van drie boeren tegen een vakantie complex Boschmolenplas afgekocht. In ruil voor intrekken van hun bezwaren bij de Raad van State krijgen de boeren veertien ha. grond gratis. Een vierde bezwaarmaker L. Nevels van Edelchemie wordt drie ha. bossen aangeboden".

In uw brief gericht aan de Vaste Commissie Verkeer en Waterstaat, d.d. 21 juli 1998 stelt U het volgende: De provincie (die voorkeursrecht op grond heeft) zou grote moeite hebben met dit soort praktijken: "Het is immers ongewenst als bezwaar maken op deze wijze winstgevend wordt". Niettemin wilt U er geen stokje voor steken omdat de samenwerking met Aqua Terra sinds het aangaan van de Beëindigingsovereenkomst verbeterd is.

Daargelaten dat er in deze wel zeker begrip moet zijn voor de bezwarenmakers zelve (die anders het ongetwijfeld heel moeilijk zouden blijven hebben), moeten toch wel heel grote vraagtekens worden gezet bij een dergelijke 'deal'. (uitruil). In de eerste plaats wordt hierdoor verhinderd dat ter zitting van de Raad van State nog eens bedenkingen naar voren komen tegen het bouwen van een groot aantal vakantiewoningen (met groot horecabedrijf) in de kwetsbare Boschmolenplas in Panheel (Fase B). die qua grond waterbescherming en planologisch in zeer nauwe samenhang staat met Fase C, het nieuwe drinkwaterbassin. Zou het niet veel meer in de rede liggen, gezien deze hydrologische samenhang en volksgezondheidsaspecten, die Fase B praktisch vrij te houden van bebouwing juncto forse infrastructurele voorzieningen..??? (Zoals men toch ook in het aangrenzende buitenland doet).

Ten tweede: (en dat is eigenlijk nog bedenkelijker). Duidelijk wordt hier weer ten voordele gewerkt van de N.V. Aqua Terra, thans een geprivatiseerde familie b.v. met onbekende aandeelhouders, waarop de Provincie alle grip verloren heeft.... maar waaraan diezelfde provincie wel juridisch nog vast zit door een beruchte Package deal - Overall deal (no. 92/54403F) van 15-2-1993, zijnde een puur privaatrechtelijk AKKOORD (met verplichtingen) tussen de Provincie Limburg ; de grindproducenten en Aqua Terra N.V. over ontgronding, overdracht, inrichting en investeringen in de grindwinningsgebieden in Midden Limburg,

P.m. inmiddels is er wel een eindovereenkomst gesloten, maar genoemd akkoord geldt m.i. qua inhoud nog steeds. En daarin staat in de bijlage een fors bedrag van fl. 10.000.000 (tien miljoen) voor de bouw van 80 woningen Panheel Fase B ..... ZO MIST ONZE PROVINCIE WEER EENS ALLE (NOODZAKELIJKE) OBJECTIVITEIT IN DE RECHTSBESCHERMING t.a.v. een belangrijk uiterst kwetsbaar gebied, gebonden als zij is aan n.b. een privaat familiebeheerder over 3000 ha. Maasplassen, met onbekende aandeelhouders misschien tot in Panama toe. En zo wordt met ons vroeger publiek domein gesjoemeld. Grof en nogal schaamteloos.

Wat betreft uw zienswijze dat de samenwerking met Aqua Terra sinds het aangaan van de Beëindigingsovereenkomst is verbeterd hieraan hechten wij geen geloof immers in uw brief d.d. 14 juli 1998 stelt U: "Bij herhaling van een dergelijk geval kan en zal Gedeputeerde Staten op grond van de Beëindigingsovereenkomst wel juridische acties ondernemen". Immers Aqua Terra heeft U een gedeelte van de Maasplassen te koop aangeboden voor de prijs van Fl. 19 miljoen. U heeft van het voorkeursrecht geen gebruik gemaakt. Aqua Terra heeft aan de Heer Baggen dit gedeelte verkocht voor de somma van fl. 16.325.000. En vervolgens stelt U: "Ondanks herhaald aandringen van onze zijde in 1997 is geen aanvaardbare verklaring of uitleg van Aqua Terra ontvangen". Heel merkwaardig als er zo'n goede verstandhouding is. Kunt U heel concreet aangeven op welk tijdstip U, Aqua Terra heeft laten weten geen gebruik te willen maken van het voorkeursrecht tot terugkoop?

Vervolgens schrijft U: " Ons College heeft grote moeite met het accepteren van de praktijk van afkoop van publiekrechtelijke bezwaren. Wij achten het volstrekt ongewenst, indien bezwaarmaken op deze wijze winstgevend wordt. Ons College heeft in de praktijk evenwel vrijwel geen middelen om hiertegen op te treden; e. e.a. onttrekt zich aan ons zicht".

Heeft U ooit zicht gehad op de handel en wandel van Aqua Terra? Zo ja, maak dan de onbekende aandeelhouders bekend? Het grote belang van de Boschmolenplas, gelegen in een waterwingebied. Aqua Terra heeft meermaals aangegeven, dat zij tezamen met partners het project op korte termijn wil realiseren, Kunt U heel concreet aangeven wie deze partners zijn?

In het Limburgs Limburgs Dagblad staat: "Het gaat om de bouw van een paar honderd vakantiebungalows op een terrein van in totaal 122 hectare aan een grote grindplas". Indien het terrein werkelijk 122 hectare groot is, dan is een MER verplicht. Het is voor ons een groot raadsel waarom uw College het bestemmingplan Boschmolenplas heeft goedgekeurd (zonder MER) en het is voor ons nog vreemder dat uw College dit uit volle overtuiging bij de Raad van State heeft verdedigd?

De Raad van State heeft dan ook de enig juiste voorlopige uitspraak gedaan: Een MER is noodzakelijk. Ook delen wij uw visie niet (dit hebben wij al meerdere malen kenbaar gemaakt) dat opbrengsten van terugkoop en doorverkoop, grind, enz. niet aan de burgerij van Limburg ten goede komt, maar aan de Grindproducenten. Wij zijn van mening dat deze gelden ten goede moeten komen aan de burgerij van Limburg. o.a. voor armoedebestrijding, zorg, handen aan het bed, enz. immers de Limburgse moeder aarde is van iedereen. En niet van Aqua Terra en de Grindproducenten alleen. Kunt U ons aangeven of alle bezwaren zijn ingetrokken bij de Raad van State? Zo ja, blijft de voorlopige uitspraak (Boschmolenplas is MER-plichtig) van de Raad van State dan gehandhaafd?

Wij vragen ons af in hoeverre uw College nog geloofwaardig is, als zorgvuldige bestuurders wanneer U niet onverwijld deze vorm van manipulatie, of beter gezegd deze koehandel, met het waardevolle recht op deugdelijke gronden bezwaar te mogen maken veroordeelt. Want hoe men het keert of draait, wanneer de voorgestelde transactie door Aqua Terra door kan gaan dan betekent dit dat hier in onze ogen sprake is van een soort "corruptie". Dit soort praktijken horen niet thuis in onze Nederlandse samenleving. Bezwaren zijn op gefundeerde gronden gebaseerde verdenkingen die gewetensvol worden geopperd en daar mag geen "beloning" tegenover staan.

Met vriendelijke groeten,


    M.M.A. Meerten-Schoenmakers

    P. Kersten
    tel: 0475-481885