(19-04)
Nota van PEC-medewerker Marnix Norder, gedateerd 10
december 1998, over werkmethode en doel van het
onderzoek.
__________________________________________________________________________________________
PARLEMENTAIRE ENQUÊTECOMMISSIE
VLIEGRAMP BIJLMERMEER
memo
Aan:ECB
Van: Marnix Norder
Betreft: openbare verhoren;
kanttekeningen en voorstel
Datum: 10-12-98; 11:26
In de startfase van de ECB is gesproken
over de opzet van de openbare verhoren. Over de functie die de
verhoren in de opdracht van de ECB zouden moeten hebben. Aan
de hand van de categorieindeling I t/m 4 is de ECB met haar
taak begonnen. De categorie I gesprekken zijn thans achter de
rug. In dit memo wordt nader ingaan op welke wijze de ECB zich
zou kunnen voorbereiden op de openbare verhoren, en de functie
van de verhoren in de doelstelling van de ECB.
De functie van de verhoren bij de
doelstelling/taakstelling van de ECB
De verhoren hebben twee functies. In de
eerste plaats om onder ede betrokkenen te kunnen horen. Dit is
een goed middel om de witte vlekken (deels) te kunnen
invullen. Het heeft het aspect van recherchewerk/ onderzoek in zich.
In de tweede plaats is het echter een doel op zichzelf. Via de openbare
verhoren kan het verhaal van de Bijlmerramp worden verteld.
Dit is een belangrijk product als het gaat om het vertrouwen
in overheid wat dit betreft te
herstellen. De openbare verhoren bereiken veel meer mensen dan de uiteindelijke
eindrapportage, en vinden over een veellangere periode plaats.
Door de verhoren bestaat de mogelijkheid te laten zien dat de
ECB alle relevante aspecten in ogenschouw heeft genomen, en
daar op een onbevooroordeelde wijze mee omgaat. En bijzonder
aspect van vertrouwen in de overheid is vertrouwen in de parlementaire
democratie. Dat kan worden hersteld door te zorgen dat dit
onderzoek niet alleen onafhankelijk is en alle relevante
aspecten meeneemt, maar dat tevens duidelijk is dat de ECB
luistert naar burgers en betrokkenen, en een ieder hoort die
een belangrijke schakel is in het dossier Bijlmerramp.
Conclusie: De openbare
verhoren zijn het moment bij uitstek om t.a.v dit dossier het
vertrouwen in de overheid i.c. in de Tweede Kamer te
herstellen. Deze zouden hierop moeten worden ingericht.
De opzet van de verhoren
De bovenstaande conclusie heeft
consequenties voor de wijze waarop de verhoren worden opgezet.
Het betekent namelijk dat de opzet van de verhoren moet worden
beschouwd uit het oogpunt van degenen die het volgen: de
TV-kijker en de journalist. Immers, alleen wanneer de verhoren
op een goede wijze zijn opgezet, wordt het bovenstaande doel
bereikt. De opzet van de verhoren moet dus tevens worden
bezien vanuit de optiek van de doelgroep (burger en
journalist), en niet alleen vanuit recherche-optiek. Het hele verhaal van de Bijlmerramp moet
openbaar worden vertelt, niet alleen gedeelte m.b.t.
onderzoek.
PLEIN 2, POSTBUS 20018, 2500 EA .'S.GRAVENHAGE
TEL: 070.3129264. FAX: 070-3129346
________________________________________________________________________________
Wat betekent dat voor de groep te horen
personen? Een aantal voorstellen:
*. Om te beginnen zou niet alleen de top
van overheid en politiek openbaar moeten worden
gehoord, maar
tevens de mensen die op de werkvloer staan of hebben gestaan.
* In de tweede plaats zou
openbaar gesproken moeten worden met mensen die op
cruciale
momenten
ooggetuige zijn geweest. Dit om te laten zien dat we niet
alleen afgaan op wat
overheden
hebben gemeld, maar ook zelf ons oor te luister hebben gelegd
bij de primaire
bronnen.
* Verder is het gewenst
enkele personen uit de categorie 1 gesprekken te horen,
zodat
helder is dat
de ECB verder heeft gekeken dan datgene wat uit de 'officiële'
kanalen tot
ons is gekomen.
* Daarmee hangt samen dat
onafhankelijk deskundigen zouden moeten worden opgevoerd
om op enkele
onderdelen een expert-opinion te geven.
Conclusie: het aantal te horen personen
is bij deze aanpak groter dan nu is geïdentificeerd als
categorie 3. Tevens is het onderscheid tussen categorie 2 en 3
hierdoor minder van belang.
Voorstel voor vervolg
1.
Aan de hand van de komende discussie op
14 december over de chronologie en de witte vlekken, wordt
duidelijk wat de items zijn. Er worden door de ECB keuzes
gemaakt t.a.v. nader onderzoek.
2.
Op dat moment
kunnen samenhangende onderwerpen en worden
geïdentificeerd waaraan groepjes
te horen personen kunnen worden
gekoppeld. De onderwerpen die zijn
genoemd in het voorstel inhoudsopgave voor het eindrapport
(zie stukken a.s. vrijdag, te bespreken a.s. maandag) zijn
hiervoor een indicatie.
3.
De staf schrijft een 'script' voor de
openbare verhoren: een voorstel voor het gehele pakket aan
verhoren, waarbij er wordt aangegeven op welk moment welke
aspecten worden besproken met welke personen. Er is daarmee
een duidelijke structuur, waardoor het werk van de ECB op een
samenhangende wijze over het voetlicht komt. Dit stuk kan kort
na 14 december worden besproken in de ECB.
4.
Door oriëntatie op de samenhang per
onderwerp, ipv indeling in categorieën, wordt veel tijd
gewonnen. Daarmee wordt voor een deel de extra tijd die een
bredere opzet van de verhoren met zich meebrengt,
gecompenseerd.
5.
De voorgesprekken hebben in sterke mate
dezelfde opzet als de openbare verhoren. Tijdens het reces
gaat de staf aan de slag met planning en
organisatie van de voorgesprekken. Voor de eerste gesprekken
na het reces zendt de staf de informatie naar de huisadressen.
6.
Tot het reces kan een aantal personen
worden uitgenodigd, hiertoe heeft de staf enkele suggesties
(zie agendapunt 7).