zich
tevens in deze ordner bevindende
vracht-documentatie
"
vrachtbrieven " niet juist was.
Ik
heb gezien dat van bepaalde vrachtbrieven zich
meerdere
kopieën
in deze ordner bevonden. Het betreft hier zeker
een
aantal
van 5 verschillende vrachtbrieven die zich twee maal
of
meer
in deze ordner bevonden.
Hierdoor
enigszins argwanend geworden controleerde ik
de
ordner
vervolgens nog nauwkeuriger en kwam eveneens tot
de
conclusie
dat van bepaalde vrachtzendingen waarvan ik
mij
zeker
herinner dat zij zich aan boord bevonden (bv een
zending
lithium
batterijen ) geen vrachtbrief kopieën in deze
ordner
zaten.
Het
resultaat hiervan is dat de vrachtbrieven een
foutief
beeld
geven van de zich aan boord bevindende vracht.
Het
totaalgewicht
aan vracht waarvoor zowel de gezagvoerder als
ikzelf
onze handtekening hebben gezet op een aantal
operatio-
nele
documenten komt niet overeen met het totaalgewicht
wan-
neer
deze vrachtbrieven zouden worden opgeteld.
In
het kader van voorbereidingen van het NOVA programma heb
ik
op
verzoek van de heer R. van GIJZEL fractielid van de PvdA
in
de
Tweede Kamer, deze vergezeld op een bezoek aan het
Bureau
Vooronderzoeken
van de Raad voor de Luchtvaart te Hoofddorp.
Dat
v/as op 29 januari 1996. Dat was ons eerste
bezoek.
De
heer van GIJZEL verzocht inzage in de
vrachtdocumentatie
van
de crashvlucht. Specifiek die documenten die
betrekking
hebben
op de transit lading van New York naar Tel
Aviv.
Het
was de heer van GIJZEL en mij zelf inmiddels bekend via
de
medewerkers
van NOVA, dat een gedeelte van de
vrachtbrieven
van
de sector New York- Tel Aviv betrekking hadden op
militai-
re
goederen. Overigens iets wat door de 2 opeenvolgende
Minis-
ters
van Verkeer en Waterstaat is ontkend...
Het
bleek dat medewerkers van BVO -geen enkele
documentatie
hadden
betreffende de vracht van New York naar Tel Aviv.
Men
had
uitsluitend vrachtbrief kopieën van de vracht van
Schiphol
naar
Tel Aviv voor ons beschikbaar.
De
heer van GIJZEL was hierover bijzonder ontstemd en er
werd
overeengekomen
dat hij een nieuwe afspraak zou maken, nadat
hij
bericht had ontvangen van de BVO over het tijdstip
waarop
zij
de beschikking zouden hebben van de ontbrekende
vracht-
brieven
.
Deze
2e afspraak vond uiteindelijk plaats op 5 februari
1996.
Wij
kregen toen inzage in slechts een klein gedeelte van
de
documentatie
die betrekking heeft op de vracht van New York
naar
Tel Aviv.
Tijdens
ons eerste bezoek troffen wij een brief aan van
de
Economische
Controle Dienst gericht aan de Rijks
Luchtvaart
Dienst
betreffende een verzoek tot een onderzoek naar de
aard
van
de lading betreffende l specifieke vrachtbrief die
des-
|