(18-04)  Bladzijde uit het stenografisch verslag van het 'voorgesprek' van kolonel Maurer, ex-commandant van de Luchtvaartpolitie op Schiphol, over onder meer wapentransporten met Israëlische vrachttoestellen. Wat Van Gijzel zag in het ECD-rapport dat hij vond in de archieven van het BVO was dus helemaal niet uitzonderlijk. En het was bij de verantwoordelijken op Schiphol bekend.

__________________________________________________________________________________

 

 

 OVB067 (concept)                                                                                                                             11

ONDERZOEK VLIEGRAMP BIJLMERMEER

  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De heer Maurer : In de Politiewet stond dat de Dienst luchtvaart verantwoordelijk was voor een aantal zaken.

Men had echter inmiddels feitelijk de mannen weggehaald, overste Pinckaers neergezet en mij erbuiten

gehouden.

De heer Oostlander : Het werd u onmogelijk gemaakt, uw wettelijke taak op een juiste wijze in te vullen?

De heer Maurer : Ik zou mij er niet meer mee bemoeien.

Mevrouw Van Traa : De oude Politiewet gold nog?

De heer Maurer : Ja, tot l januari 1994. Die was echter niet uitvoerbaar. De nieuwe Politiewet was nog niet

zover.

De heer Oostlander : Jeukte uw handen dan niet, bijvoorbeeld bij de pasjesregeling, omdat het niet zo ging

zoals u het gedaan zou hebben?

De heer Maurer : Nee. Je kan kiezen of delen. Je kan gek worden of accepteren dat de stap genomen is. Ik

had geen keus. De stap was genomen door de overheid. De heer Van Dinteren heeft in persoon uitgelegd

waarom het zo moest gebeuren. Prima, dan moet het zo. U moet bij die mensen te biecht gaan met de vraag

waarom het zo moest.

De heer Oostlander : Die moeten ons ook kunnen vertellen ...

De heer Maurer :... waarom de scheiding op deze wijze moest plaatsvinden. Dat moet men u kunnen

vertellen. Of zij het willen, is wat anders.

Mevrouw Van Traa : Wat vindt u achteraf bezien van de afwikkeling van de ramp in zijn algemeen?

De heer Maurer : Als politieman heb ik daar geen mening over. Ik weet er te weinig van. Als gewoon burger

vind ik het een schandaal dat het zo lang moet duren. Ik vind de commotie over de lading ook heel bijzonder.

Dat komt omdat ik heel mijn leven op Schiphol heb gewerkt. Ik vind het bijzonder dat men nu bezig is over

de lading, terwijl de oorzaak van de ramp niets met de lading te maken heeft. De kist was gewoon door

gevlogen als de motoren er niet af gelazerd waren. Dan was de piloot netjes naar Israël gevlogen en was er

niets aan de hand geweest. Onze overheid weet al jaren dat er door El Al-vliegtuigen spullen door de lucht

worden vervoerd die wat te maken hebben met oorlogvoering. Ik begrijp de commotie niet . Ik begrijp wel de

commotie van de mensen die slachtoffer zijn en zich in de kou gezet voelen. Die krijgen nu de kans om zich

uit te spreken. Dat had natuurlijk ook twee jaar eerder kunnen gebeuren. Dan hadden heel wat meer mensen

geweten wat er aan de hand was.

De voorzitter : U zegt dat onze overheid al jaren weet dat er dingen door de lucht worden vervoerd die met

oorlogvoering hebben te maken. Dat vind ik interessant. Waar baseert u uw uitspraak op? Was dat algemeen

bekend binnen de politie? Sprak iedereen daarover of bleef het juist stilzwijgend?

De heer Maurer : Het was, stilzwijgend, algemeen bekend. In de jaren zeventig was ook bekend dat er

vliegtuigen op Schiphol startten en landden op Gilze-Rijen en daarna doorgingen.

De voorzitter : Dat werd gedoogd?

De heer Maurer : Starten op Schiphol wordt natuurlijk gedoogd. Daar was niets op tegen. Landen op Gilze-

Rijen is een verhaal datje hoort van verkeersleiders. Je praat heel veel met elkaar. Zij zeiden dat al die kisten

verdwijnen boven Noord-Brabant. Ik zei: Hé, zou daar een vliegveld liggen? Daar komt bij dat de

Nederlanders de Chinezen van het westen zijn. Wij hebben een regeling op Schiphol, de overheid, niet de

politie, waarbij aanvoer en uitvoer van wapens door de lucht geoorloofd is. Formeel moest dat worden

gecheckt. Dat is weleens gecheckt. Dan was het altijd: Mijnheer, waar zeurt u over, ik voer het aan per

vliegtuig en ik voer het weer uit per vliegtuig. Dat was ook zo. Er zijn weleens controles geweest door de

dienst.

De heer Oostlander : Zijn er weleens onregelmatigheden aangetroffen?

De heer Maurer : Nee. Je vindt dan wapens. Die gaan er dan weer uit.

 

(18-04)      Bladzijde uit het stenografisch verslag van het gesprek van de PEC

met RLD-medewerker R. Visser. Er blijkt uit, dat het feit dat de 4X-AXG een aanzienlijke hoeveelheid militaire goederen aan boord had, vrijwel vanaf het begin bij Nederlandse autoriteiten bekend was.

__________________________________________________________________________________

 


Deze website is tot stand gekomen in samenwerking met de Sociale Databank Nederland
Disclaimer