(17-01)
Brief
uit Uden aan commissie-voorzitter Theo Meijer,
over
sterfgevallen onder
politiemensen.
_________________________________________________________________________________________
Beste
Theo.
Uden,
14 februari 1999
Normaal
gesproken is de carnava1zondagmorgen voor mij geen tijdstip om
achter de computer te gaan zitten, maar gezien de omstandigheden zal
het even moeten wachten. Zoals je ongetwijfeld nog weet werkte ik in
het verleden bij de Rijkspolitie te Nistelrode. Inmiddels ben ik
werkzaam bij de regiopolitie Brabant Noord en heb ik daar zitting in
de Ondernerningsraad.
Als
zodanig word je regelmatig aangesproken door diverse collega's met
diverse problemen. In de afgelopen week ben ik benaderd door een
collega uit Veghel. Zoals je ongetwijfeld weet heeft de
Rijkspolitie, tot aan de reorganisatie tot regiopolitie jarenlang
bijstand verleend aan de afdeling beveiliging op Schiphol. Vanuit
heel Nederland werden Rijkspolitiemensen voor 4 tot 6 weken
gedetacheerd op Schiphol, teneinde de normale surveillancetaken,
alsmede de beveiliging te garanderen. Je werd een aantal uren strak
ingedeeld om te beveiligen op de pieren, je werd gekoppeld aan
vluchten van bedreigde maatschappijen (El Al, Lufthansa, Japan
Airlines), mede afhankelijk van de politieke actualiteit, of je was
aanspreekpunt voor de visitatie van passagiers- Beveiliging voor El
Al was een verhaal apart. Voor passagiersvluchten werd vanaf de
vertrekhal tot aan de slurf en tot op de startbaan (Simon 1 met een
Shoreland) zo'n 30 collega's gepland voor beveiliging
(window-dressing) Ook de vrachtvluchten werden door een 10 tot 15
man beveiligd. Daarnaast was er ook een aantal uren "vrije"
surveillance op het luchthaventerrein.
Zo
ook rond de bewuste 4 oktober. Betrokken collega zat op dat moment
in zijn vierweekse detachement en heeft ook in de dagen na de ramp
op Schiphol gewerkt. In eerste instantie wekt de berging van het
toestel in hangar 8 natuurlijk de nodige nieuwsgierigheid. Het
binnenlopen in de hangar en het met je nieuwsgierige hoofd vooraan
staan werd blijkbaar op geen enkele wijze belemmerd. Deze collega
heeft menig vrij uurtje in de hangar 8 verbleven en tussen de
wrakstukken door gelopen. Op een gegeven moment zijn ook de
gedetacheerden ingezet om de hangar te "bewaken". Natuurlijk gold
die afzetting niet voor de nieuwsgierige collega's. Na enkele dagen
echter, een juiste datum weet ik (nog) niet, werd de bewaking
duidelijk gemaakt dat niemand zonder toegangspasje nog in de hangar
kon en werd de zaak hermetisch afgesloten. Toen al was er blijkbaar
sprake van mogelijke stralingsgevaar. In hoeverre dat de collega's
zo rechtstreeks is verteld, of juist niet is verteld, is mij ook nog
niet duidelijk. Wel maakte betreffende collega mij duidelijk zich
behoorlijk ongerust te maken. Van de collega's die destijds samen
met hem diensten hebben gedraaid op Schiphol, zijn er inmiddels
enkelen overleden.
Gezonde
Hollandse jongens die "out of nowhere" overlijden aan enige vorm van
kanker. Hijzelf heeft de laatste jaren last van astmatische
aanvallen. Hij maakt zich (uiteraard) behoorlijk zorgen over zijn
gezondheid. Ik kan me niet voorstellen dat deze collega een
uitzondering betreft. Over het algemeen liepen er zo'n 120 collega's
uit het hele land hun detachement op Schiphol, allemaal even
nieuwsgierig.
Theo,
ik weet niet of ik je iets nieuws heb laten weten, of dat jullie
hiervan allemaal al op de hoogte waren, maar ik vond het een plicht
om dit even te laten weten. Mocht je nog meer duidelijkheid willen
hebben over bepaalde zaken, dan hoor ik het wel. Ik ben met opzet
maar niet te diep ingegaan op de problematiek.
Succes
met jullie onderzoek en dat de onderste steen boven moge komen.
H.J.M.
Xxxxxxxr
Uden
|