(10-02)
Telefoongesprek tussen Kas Beumkes
van het Bureau Vooronderzoek Ongevallen (BVOI) en de verkeersleiders
Tom Polman (SUP) en Henk ter Braake (APP/VKL), om 19.33
uur.
____________________________________________________________________________________
·
SUP
Rijksluchtvaartdienst,
Algemeen Verkeer, met Polman
·
BVOI
Goedenavond,
u spreekt met Cas Beumkes, Buro Vooronderzoek Ongevallen
·
SUP
[naam]
·
BVOI
Ja,
kan je me wat vertellen? Wat je weet?
·
SUP
Ben
jij het Buro BVO?
·
BVOI
Ja
·
SUP
Oh,
wacht even, moment. Het klinkt een beetje achterdochtig hoor maar
eh..
·
BVOI
Nee,
geeft niet joh
·
SUP
Nee,
maar iedereen kan dat wel zeggen natuurlijk maar eh... ik herken de
stem van je
vader bijna
·
BVOI
Met
wie spreek ik eigenlijk
·
SUP
Polman
·
BVOI
Polman,
dan moet ik even denken, nou doet er niet toe
·
SUP
Nee
ken jij niet, of wel
·
BVOI
Maar
eh.. vertel maar wat je weet
·
SUP
Nou
wat wil je weten?
·
BVOI
Wat
is de laatste info die jullie hebben van die El Al kist?
·
SUP
Nou
die is met zijn neus in een flatgebouw gevlogen en is in de fik
gevlogen en
ingestort en met de vleugels heeft hij ook nog wat
geraakt
·
BVOI
Wat
zij hij over de radio, hoe was het contact?
·
SUP
Eh..
nou wij hebben wat ooggetuigen allemaal. In Bussum schijnen twee
motoren in
de jachthaven van Naarden geflikkerd te zijn, dus
die zijn er daar al afgevallen
·
BVOI
Ja
·
SUP
Maar
hij heeft redelijk lang level gevlogen
·
BVOI
Ja
·
SUP
5000
voet, hij is gedraaid over Nijkerk naar het noorden
·
BVOI
Wacht
even, vertel maar van begin af aan, dat is makkelijker
·
SUP
Hij
is gestart om 17.22, bestemming Ben Goerion, gestart van 01 links,
NYK departure,
. . . . . . .
. . . . . . . . . .gewoon gaan klimmen en in de buurt van
Bussum riep hij inderdaad in
doodsangst
MAYDAY, MAYDAY. Toen is hij nog wat level gevlogen.
Linkerbocht
richting
Pampus en hij wilde persé op 27 landen wat ons wel bevreemdde, maar
goed
dat doet er niet
toe
·
BVOI
Toen
al wist hij dat hij op 27 wilde landen?
·
SUP
Ja
hij, dat staat op de band uiteraard, hij wilde persé op 27 landen,
de wind 040 met 21,
- - - -
-
-
variabel
·
BVOI
Sorry?
·
SUP
050
met 20. Ik geef je even verder [naam] want ik geef je verder het
verhaal wat hij op de R/T
.
.
gezegd heeft, anders komt het verhaal natuurlijk een beetje krom
over. Ik geef
je even aan Henk ter
Braake
·
BVOI
Okay
·
APP/VKL
Ja
met Henk ter Braake
·
BVOI
Ja
goedenavond, met Cas Beumkes. Zal ik maar zeggen
·
APP/VKL
Ja
·
BVOI
Ehm...
zit jij de R/T-band al te beluisteren
·
APP/VKL
Nee
nog niet, dat gaat zo wel gebeuren, dat doet [naam]. Ik heb hem zelf
gehad op de
18.4
·
BVOI
Oh,
vertel even, ik heb eh...
·
APP/VKL
Ik
kreeg hem dus een zeg maar een mijltje of 5 zuidoost van Pampus, op
koers
richting
SPL min of meer, op de frequentie
·
BVOI
Eh..
wacht even, jij zat op?
·
APP/VKL
Op
118.4, Arrival
·
APP/VKL
Ja,
daar kreeg ik hem. Hij was ook de enige kist op de frequentie en
mijn eerste weet
ik
niet meer wat ik hem heb laten draaien maar toen vroeg hij om baan
27. Toen heb
ik
hem gegeven de wind en dat was 050 en ik dacht met 22 knopen, maar
dat staat op
de
band. En eh.. nou toen heb ik hem, hij zat nog op Flightlevel 46,
koers noord door
de
ILS heen en dan rechts om naar de ILS toe. Ja, dat was mijn
idee
·
BVOI
Rechtsom
ILS 27
·
APP/VKL
Want
hij zat dus nog op 46 en voor straight-in had hij nog maar 6 of 7
mijl te gaan.
·
BVOI
Ja
·
APP/VKL
En
toen heb ik hem doorgedraaid naar downwind, heading 100, gevraagd
hoeveel
track-miles
hij nodig had. Toen zei hij in eerste instantie 1 mijl final is
genoeg en toen
later
zei hij 12 mijl final. Toen draaide hij zelf door naar koers 120 en
toen vroeg ik
hem
zijn snelheid en toen kwam er voor het eerst uit wij hebben ook
flapproblemen.
Toen
heb ik hem doorgedraaid eh... om de ILS te pakken, heading 270. Hij
draaide er
doorheen
vanwege zijn snelheid, dus eerst koers 290, later koers 310.
Ondertussen
zakte
hij heel langzaam.
·
BVOI
Oh
wacht even, dat ging me even te snel, sorry hoor. We hebben het
over
flapproblemen.
Hij zei eerst dat hij 12, jij zei dat je, hij zei eerst 1 mijl
nodig. Toen zei
hij
later 12 mijl moet ik hebben, vreemd. En toen zei hij, wat kwam er
toen tussen?
·
APP/VKL
Flapproblemen
·
BVOI
Ja
en toen?
·
APP/VKL
Toen
heb ik hem laten intercepten, hij ging er doorheen. Zijn laatste
koers die hij
geconfirmeerd
heeft was 310. Toen werd mijn zender geblokkeerd door zijn
uitzending
en
toen kreeg ik dus ik dacht een damesstem met het een en ander over
gears
enzovoort
·
BVOI
Een
damesstem?
·
APP/VKL
Een
damesstem, en over gear en flaps en toen het laatste wat ik hoorde,
ondertussen
draaide
de kist door richting noord-oost, en het laatste wat we hoorden was
'going
down,
going down', een mannenstem en dat was het. Toen was het
afgelopen.
·
BVOI
Going
down
·
APP/VKL
Going
down dat zei hij twee keer. En toen was het afgelopen.
·
BVOI
En
was dat weer die vrouw of die man
·
APP/VKL
Dat
was een mannenstem
·
BVOI
Dat
was weer een man
·
APP/VKL
Ja
·
BVOI
Okay
en toen was hij weg
·
APP/VKL
Maar
eh.. Polman wil je nog even hebben, blijf even hangen.
·
BVOI
Hé
bedankt, ik heb gesproken met?
·
APP/VKL
Henk
ter Braake
·
BVOI:
Henk
ter Braake, dank je Henk
·
SUP
Eh..
jonge Cas, hallo
·
BVOI
Ja
·
SUP
Ik
heb hier aan mijn andere oor meneer Damveld, die wil weten waar je
nu bent en
waar
je naar toe gaat.
·
BVOI
Oh
ik zit op hoe heet het, het buro
·
SUP
Hij
is op het buro
·
BVOI
En
eh... ja we zitten eigenlijk te wachten op ...
·
SUP
In
Hoofddorp?
·
BVOI
Ja
·
SUP
En
blijf je daar?
·
BVOI
Voorlopig
wel en .....
·
SUP
Hij blijft voorlopig in
Hoofddorp en wat moet hij doen?
·
BVOI
Nou
wij wachten op Frans van Rijssen
·
SUP
02503, ja en wat is je
telefoonnummer in Hoofddorp?
·
BVOI
63243
·
SUP
63243
·
BVOI
Alle
contact gaat via Hoofddorp
·
SUP
Is dat goed 62343?
·
BVOI
Nee
63243
·
SUP
63243
____________________________________________________________________________________
·
BVOI
Juist
·
SUP
Ja
en dat is Hoofddorp en de kleine Beumkes zit daar
·
BVOI
Ja,
zeg je neemt de banden wel in beslag hè?
·
SUP
Dat
is al gebeurd
·
BVOI
Oh
mooi zo
·
SUP
Met
Polman en alles gaat via Hoofddorp zegt Beumkes, maar dat begrijpt
hij nou wel
neem
ik aan hè. Ja zo goed. Okay, dag
·
BVOI
Bedankt
·
SUP
Doei
|