(10-02)  Telefoongesprek tussen verkeersleider Tom Polman (SUP) en zijn chef Sip Koopmans (AHOD), om 19.23 uur.

____________________________________________________________________________________

 

·        Dochter AHOD     Met Sanne Koopmans

·        SUP                   Dag jongedame Koopmans met meneer Polman op Schiphol, mag ik jouw papa even

·        Dochter AHOD     Ja ogenblikje

·        SUP                   Dank je wel

·        AHOD                 Sip Koopmans

·        SUP                   Dag Sip met Tom

·        AHOD                 Hai Tom

·        SUP                   Zeg wij hebben een mededeling

·        AHOD                 En dat is

·        SUP                   We hebben een crash gehad of laten we zeggen een explosie

·        AHOD                 Ja

·        SUP                   Tussen Weesp en de Bijlmer en daar liggen de brokstukken op de grond van een 747

                                van El Al

·        AHOD                  Een 747 van El Al neergestort

·        SUP                   Nou laten we zeggen hij is geëxplodeerd en de brokstukken liggen op de grond

·        AHOD                  Zo

·        SUP                   En er schijnen nogal wat huizen in de fik te staan, dus dat zal nog wel wat stof doen

                                opwaaien. Het was een vrachtkist

·        AHOD                 Vrachtkist

·        SUP                   Ja, met 4 mensen erin

·        AHOD                 Zo, het is net gebeurd begrijp ik

·        SUP                   Hij is gecrashed om 17.36. Klein uurtje geleden, 3 kwartiertjes geleden

·        AHOD                  Ja

·        SUP                  Maar we hadden nogal wat anders te doen ook

·        AHOD                Begrijp ik

·        SUP                   Maar iedereen, [naam] heb ik hier in de buurt want het is ja in de TMA gebeurd hè,

                                eigenlijk in de Control Zone

·        AHOD                 Ja, hij was nog bij Approach begrijp ik

·        SUP                   Nee, nee, hij werkte bij ons maar toen riep hij MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY in de

                                buurt van Bussum, toen kon hij toch nog wel een beetje hoog blijven, toen hebben we

                                hem op Approach gezet en hij wilde persé, en dat begrijp ik niet, waarom hij 27 wilde

                                landen.

·        AHOD                  Ja dat was misschien het kortste hè

·        SUP                   Nee dat was niet het kortste, hij heeft nog een rondje gemaakt ook

·        AHOD                  En toen is hij toch nog gecrashed

·        SUP                   Ja, ja en toen, nee hij is geëxplodeerd, hij is gewoon geëxplodeerd, maar goed je

                                weet ervan

·        AHOD                  Okay, even kijken [naam], even voor de zekerheid, [naam] weet ervan

·        SUP                   Ja, [naam] ook, [naam] ook

·        AHOD                  Check

·        SUP                   En [naam] heeft [naam] gebeld want ik heb daar geen telefoonnummer van die beste

                                man, dat vind ik een beetje raar

·        AHOD                  Nou dan is het rond(?), dank je wel

·        SUP                   Okay doeg

·        AHOD                  Dag Tom

    

 

 

 

(10-02)  Telefoongesprekken tussen verkeersleider Dirk Hendriks (ASS/SUP) en de kustwacht (KW) tussen 18.56 uur en 19.18 uur.

____________________________________________________________________________________

 

 

17.56.00 (Greenwich-tijd)

 

·          KW                  Groeneveen is het, de locatie

·          ASS/SUP          Groeneveen hoor ik hier van de Kustwacht..

·          KW                  Kruitberg, Groeneveen en ik hoor...

·          ASS/SUP          Is dat laagbouw bij de Gaasterplas, weet je dat?

·          KW                  En ik hoor verhalen van in de brand staande flats

·          ASS/SUP          In brand staande flats?

·          KW                  ja

·          ASS/SUP          Okay, er zaten in ieder geval drie bemanningsleden en een vrouwelijke passagier

                               zaten er aan boord

·          KW                  Drie plus 1

·          ASS/SUP          Ja ja

·          KW                 Ik denk dat ik eventueel die helikopter maar de lucht instuur en desnoods bij jou even neerzet                         op Schiphol

·          ASS/SUP          Ja, ik zeg het net hier ook (Henk wacht even heb jij er wat aan als hier een Lynx

                                helikopter naartoe komt vanaf De Kooy hier op Schiphol nee) Wij als verkeersleiding

                                zeggen, we weten niet wat we er mee aanmoeten

·          KW                   Nee dat is logisch

·          ASS/SUP          Als jullie contact hebben met de Rijkspolitie Dienst Luchtvaart, in principe kan hij naar

                                Schiphol komen, want we zijn dus gedeeltelijk open

·          KW                   Goed

____________________________________________________________________________________

 

 

18.14.50 Greenwich-tijd

 

·        ASS/SUP            Algemeen Verkeer Hendriks

·        KW                    Gerrit Miedema. Weet je nog wat?

·        ASS/SUP            Locatie of zo?

·        KW                    Verdere bijzonderheden of zo.

·        ASS/SUP            Nee er is verder nog niks over bekend. Ja, geruchten gaan dat er wat flats in de fik

                                staan. Is dat bekend?

·        KW                   Ja. Ik ga een OSRD kist van de Marine die kant opsturen en er schijnt al een heli ook te

                               hangen en of die marinekist daar dan blijft dat moet ik nog even bekijken. Misschien dat we
                          hem dus eventueel bij jullie parkeren.

·        ASS/SUP           Okay maar komt hij in principe naar Schiphol toe of gaat hij rechtstreeks naar de  plaats.

·        KW                      Hij gaat eerst naar de scene en dan even kijken wat er daar loos is en wat hij kan

                                  doen of zo.

·        ASS/SUP              Maar ik begrijp allemaal in overleg met de dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie.

·        KW                      Ja.

·        ASS/SUP              Okay

____________________________________________________________________________________

 

18.19.40 Greenwich-tijd

 

·          ASS/SUP             Algemeen Verkeer, Hendriks

·          KW                   Met Gerrit daar ben ik weer. De heli van de Marine, die wil de politie liefst eerst bij jullie

                                stallen.

·          ASS/SUP            Ja okay

·          KW                    En er zijn dus blijkbaar al diverse rp-heli's op de lokatie,

·          ASS/SUP            Ja

·          KW                    Die zijn nu nog aan het inventariseren en afhankelijk van de situatie zullen we dan die

                                 marinekist eventueel inzetten voor gewonden.

·          ASS/SUP            Heb jij nog informatie omtrent eventueel de brand in de buurt van de Bijlmer of niet.

·          KW                    Het brandt en hoe groot en wat en zo weet ik niet.

·          ASS/SUP            Maar het brandt wel?

·          KW                    Ja. het brandt wel

·          ASS/SUP            Goed ik geef het door aan de toren dat hij eerst naar Schiphol komt.

·          KW                    Ja wat voor frequentie is dat?

·          ASS/SUP            Frequentie is 118.1 voor de toren.

·          KW                     118.1 check

 

 

 

 

 

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen tussen Dirk Hendriks (ASS/SUP) en de kustwacht om 19.39 uur.

_____________________________________________________________________________________

 

 

·          KW                   Ben je er? Nee ik hoorde jou klikken

·          ASS/SUP          Ja

·          KW                  Gerrit

·          ASS/SUP          Ja met Dirk

·          KW                 Die helikopter van de Marine airborne is over 10 minuten bij jullie, die meldt zich nu op

                              Schiphol-toren. Ik heb gezegd dat hij stand-by moet staan op Schiphol-Oost.

           ASS/SUP           Schiphol weet er van hier.

·          KW                   Okay

·          ASS/SUP          Hij is welkom

 

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen verkeersleider Henriette van Opijnen (TWR/VKL) en de vliegdienst van de rijkspolitie (RP) om 20.26 uur.

____________________________________________________________________________________

 

 

·          TWR/VKL             Koepel, Henriette van Opijnen

·          RP                       Dag met....

·          TWR/VKL             ik versta u nauwelijks.

·          RP                     Vliegdienst Rijkspolitie Schiphol-Oost, wij hebben hier een helikopter van de Marine

                                  staan, die dadelijk boven het gebied gewonden gaat vervoeren en die mensen hebben

                                 maar twee sets nu is hun verzoek of ze UHF met jullie kunnen werken.

·          TWR/VKL             Ja, dat kan.

·          RP                       En op welke frequentie is dat?

·          TWR/VKL             Dat moet ik even zelf kijken, want die ken ik dus echt niet uit mijn hoofd UHF van

                                   ons….Dan ga ook even schrijven dan hoeven zij geen paperassen meer te roepen

·          RP                       Wat zegt u

·          TWR/VKL             Bent u daar nog? Die frequentie is 362.3 en hoe heten die kisten?

·          RP                       Dat is de Pedro2, dat is op het ogenblik nog de enige, als er een andere komt hopen

                                   wij u dat te laten weten.

·          TWR/VKL             Dan belt u weer even.

·          RP                       Ja, ik probeer dan te bellen. Het kan zijn dat zij op die frequentie de tweede kist u

                                   oproept.

·          TWR/VKL             Waar komen ze vandaan?

·          RP                       Die staan nu op het platform van de Rijkspolitie op Schiphol-Oost. Die gaan dus

                                   opereren voor gewondentransport op de lokatie.

·          TWR/VKL             Ja, okay.
RP                         En dat gewondentransport zal hoofdzakelijk plaatsvinden tussen de lokatie en het

                                   AMC

·          TWR/VKL             En of Beverwijk

·          RP                       En het Brandwondencentrum in Beverwijk.

·          TWR/VKL             Ja, dat is ons volkomen duidelijk. Is begrepen, we horen ze wel.

·          RP                       Bedankt.

 

 

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen Martin Zijderveld, verkeersleider op de toren (TWR/VLA) en de vliegdienst van de rijkspolitie, om 21.04 uur.

_____________________________________________________________________________________________

 

·          TWR/VLA           Schiphol toren, Martin Zijderveld

·          RP                     Onverstaanbaar..... vraagt of de opstart hier kan plaats vinden i.p.v. de helispot

·          TWR/VLA           Moment even een kist antwoorden .....eh momentje hoor ( er wordt even ruggespraak

                                 met de verkeersleider gehouden) Ik vraag het even aan de inspectie, blijf even

                                 hangen hé. Bent u er nog, blijf even hangen. Wij vragen het even aan de inspecteur of

                                 die er geen problemen mee heeft ons betreft maakt het niets uit.

·          RP                   Dan heb nog een andere vraag. Over drie kwartier komt van De Kooy een Marine helikopter.

·          TWR/VLA          Wacht even, wacht even ( er volgt een stuk radiotelefonie)..... Ja wat was er met die  Lynx

                                helikopter?

·          RP                   Er komt over drie kwartier een helikopter van De Kooy naar ons toe dan weet u daar ook van

·          TWR/VLA          Ja prima hartelijk dank

·          RP                    En die andere vraag?
  TWR/VLA          Kop 22 wordt het. De kop van de baan 22. Is dat makkelijk?

·          RP                     Ja het liefst van het platform meteen
  TWR/VLA           Dan moet u zelf even met de inspecteur gaan bellen.

·          RP                     Heeft daar een nummer van?

·          TWR/VLA           Op onze centrale 602.2390
  RP                     Bedankt

·          TWR/VLA           Okay

 

 

 

 

(10-02)  Helikopter rijkspolitie meldt zich bij de Amterdamse collega's.

______________________________________________________________________________________

 

19.29      

Xxxx: 'Ja, kom 's 64.64.'

De 64.64: 'Ik sta boven op de Gooiseweg.'

Xxxx: 'Ik begrijp dat je de route naar het AMC vrijhoudt.'

De 64.64: 'Doe ik.' (6/1)

 

19.30      

'HB, de Alex 82-18 (politieheli PH-RPR, PH). Wij zijn in de lucht en bijna ter plaatse. Zegt u

maar wat u van ons wil.'

Meldkamer PolAdam: 'Of u boven het terrein zo veel mogelijk licht wil maken. Over'

Alex 82-18: 'Doen wij.'

Meldkamer: 'Bedankt 82-18.' (3/3)

 

19.34

De 70.05: 'We gaan onderweg. Moeten halogeenlampen mee?' (2/1)

 

19.38

Xxxx: 'Ik ben naar het OLVG met ambulance.' (6/1)

 

 

 

 

 

(10-02)     Vlieguur-staat van politie-helikopter PH-RPR: twee vluchten naar de

Bijlmermeer op de avond van 4 oktober 1992.

__________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

(10-02)  Vlieguur-staat van politie-helikopter PH-RPS: één vlucht naar de Bijlmer op de avond van 4 oktober 1992.

__________________________________________________________________________________

 

 

 

 

(10-02)  Vlieguur-staat van politie-helikopter van PH-RPV; één vlucht naar de Bijlmer op de avond van 4 oktober 1992.

 

 

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen verkeersleider Hans van Kemenade op de toren (APP/VLA) en een technische afdeling van de verkeersleiding (LB), om 19.28 uur.

_____________________________________________________________________________________

 

 

·        LB                    Bert Luneborg

·        APP/VLA          Hee B… Bert, met Hans op Approach

·        LB                    Dag Hans

·        APP/VLA          Die banden hebben jullie er al afgehaald?

·        LB                    Ja, die....

·        APP/VLA          Ehm, zou jij ze klaar kunnen zetten zodat ze afgeluisterd kunnen worden

·        LB                    .. [onverstaanbaar]..

·        APP/VLA          Ja, okay

                               [achtergrond: APP/VLA welke wil je er het eerst op hebben?]

                               [achtergrond: APP/VKL: Eh... onverstaanbaar]

·        APP/VLA          118 4

·        LB                   118 4 van ... Approach?

·        APP/VLA          Ja, ja

·        LB:                   Dat is A ..A2P he?

·        APP/VLA          A2, ja

·        LB                    En welke tijd?

·        APP/VLA          Eh.. vanaf eh.. zeg maar 17 uur 26

                               [achtergrond: APP/VKL: Nee, dan moet 'ie.... hij is om 36 gecrashed, zeg maar 8....

                               vanaf 28..]

·        APP/VLA          Vanaf 28, 17..17 28 UTC

·        LB                   Nou laten we 26 nemen, die twee minuutjes

·        APP/VLA          Ja, okay

·        LB                   Ja?

·        APP/VLA          Ja

·        LB                    Wie komt er luisteren?

·        APP/VLA          Eh...Henl ter Braake, eventueel Theo uh.. Croon, Hans Bode.

·        LB:                   Okay, wij zetten hem klaar

·        APP/VLA          Check, bedankt okay

·        LB                   Joe, hoi


 

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen verkeersleider Tom Polman (SUP) en zijn collega Andries Verburgt (PLV. H-AMS), om 19.42 uur.

____________________________________________________________________________________

 

 

·        PLV. H-AMS        Met Verburgt

·        SUP                    Dag Andries met Tom

·        PLV. H-AMS        Dag Tom

·        SUP                    Je weet er al een beetje van?

·        PLV. H-AMS        Ja ik hoor net van Klaas

·        SUP                    Ja .. ik had je al geprobeerd te bellen maar het was een beetje druk en de telefoons

                                  jaja

·        PLV. H-AMS         Ik was pas om zeven uur thuis

·        SUP                    Ja ik zal je .. ik zal je even invullen.

·        PLV. H-AMS        Bij ons is alles doorgegaan?

·        SUP                    Wat zeg je?

·        PLV. H-AMS        Ik zeg bij ons is alles gewoon doorgegaan?

·        SUP                    Ja

·        PLV. H-AMS        Of heb je de boel stil moeten leggen?

·        SUP                    Nee nee nee we zijn een beetje limited alleen 06 gebruiken we en wat minder verkeer

                                 omdat de helft van de brandweer is daar naar toe

·        PLV. H-AMS        Ja, dat dacht ik al

·        SUP                    Dat ding is met zijn neus in een flat gevlogen

·        PLV. H-AMS        Hij was gestart van 01?

·        SUP                    Hij is van 01 gestart om 1722 gewoon naar Nijkerk en in de buurt van Bussum riep ie

                                 MAYDAY MAYDAY maar toen heeft hij nog een flauwe bocht gemaakt naar het

                                  noorden op 50.

·        PLV. H-AMS         Hij heeft bij ons gewerkt of niet

·        SUP                   Ja ja we hebben hem gewoon weer overgezet terug op Approach en wat ons bevreemd hij                             wilde dus persé op 27 landen maar hij bleef vrij lang op 5000 voet, maar

                                 nu weet ik ook wel hoe dat komt, want er zijn... een á twee motoren zijn bij Naarden in

                                 de jachthaven geflikkerd

·        PLV. H-AMS         Afgevallen?

·        SUP                    Ja, ja, ja, ja, dat is natuurlijk ja dat lijkt sprekend op sabotage ... nou en eh nou toen is

                                  ie eerst door de ILS geloof ik naar het noorden en toen zuid eraf op 2400 voet zat ie

                                  een mijl west van Weesp dat is eigenlijk nog iets te hoog natuurlijk en toen is die

                                  eigenlijk naar beneden geflikkerd .. dus ehh

·        PLV. H-AMS        Hij is in een keer alles kwijt geraakt zeker?

·        SUP                    Ja dus zeg maar net over het Amsterdam-Rijn kanaal richting Bijlmer heb je Groen....

                                  ja ik heb het op geschreven Groenveen... Groenveen heet die wijk maar goed die flat

                                  is dus ingestort die staat in de fik en die andere ook wel en het was een vrachtkist,

                                  maar ik heb [naam] op zijn hart gebonden, want die wilde weten wat er in zat nou dat

                                  zat in explosieven en gif en gassen en andere cargo ik zeg, nou daar moeten we

                                  natuurlijk maar niet over praten.

·        PLV. H-AMS          Is dat zo ja?

·        SUP                     Ja, ja

·        PLV. H-AMS          Hoe wist je dat?

·        SUP                      Nou EL AL even gebeld hè, ik zeg ik heb hier POB 3 staan maar er zaten er uiteraard

                                    4 in, dat is ook zo slordig

·        PLV. H-AMS           Een beveiligingsman of zo?

·        SUP                       Nee, nee een vrouwelijke passagier

·        PLV. H-AMS           Oh

·        SUP                      Ja , Dries je weet genoeg?

·        PLV. H-AMS           Ja Tom

·        SUP                       Er staan er weer een paar achter me.

·        PLV. H-AMS           Ze houden je voorlopig nog wel even bezig

·        SUP                      Houdoe

·        PLV. H-AMS           Dag

   

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen verkeersleiders Dirk Hendriks (ASS/SUP) en Tom Polman (SUP) en Herman Damveld van de Luchtvaartpolitie (LVP), om 19.35 uur.

_____________________________________________________________________________________

 

 

·        ASS/SUP            Algemeen verkeer Hendriks, goede avond.

·        LVP                    Met wie zegt u?

·        ASS/SUP            Met Hendriks Algemene verkeersleiding Schiphol

·        LVP                    Goede dag met Herman Damveld van Rijkspolitie dienst Luchtvaart

·        ASS/SUP            Dag meneer

·        LVP                    Ik heb even .. Ik ben van de Rijkspolitie Afdeling Luchtvaart Onderzoeken ehe heeft u

                                 al contact gehad met Van Rijsen?

·        ASS/SUP             EH moment

·        SUP                    Ik heb de BVO aan de lijn

·        LVP                    Heeft u ze aan de lijn?

·        SUP                    Maar die heet geen Van Rijsen

·        LVP                    Dat is Beumkes

·        SUP                     Dat is jonge Cas

·        LVP                    Jonge Cas

·        SUP                    Daar ben ik nu mee aan het praten

·        LVP                    Kunt u is het mogelijk om te koppelen? Dat is niet mogelijk zeker binnen jullie

                                 mogelijkheden

·        SUP                     Nee, wie bent u?

·        LVP                      Ik ben Damveld van de Rijkspolitie Dienst Luchtvaart vraagt u maar even aan de  

                                  jonge Cas

   SUP                        ( Lachend) nee want hij zit nou op de portable telefoon op de 2197 eh

                                  wacht even kan ik hem doorverbinden.. nee dat kan niet.

·        LVP                     Want mijn vraag is waar gaat hij zich, eh, waar gaat hij naar toe?

·        SUP                   Henk ik moet hem zo even hebben

·        SUP                     Ik pak hem zo weer terug blijft u even aan de lijn.

·        LVP                    Ja dan heb ik zo nog even iets anders aan u .. de band en dergelijke worden

                                 afgeluisterd

·        SUP                    Is al ja die zijn al gearresteerd

·        LVP                    Die zijn al gearresteerd

·        SUP                    De radartapes ook

·        LVP                    Radartapes ook

·        SUP                    R/T tapes. Hij was los om 1722

·        LVP                     Even kijken dat was eh UTC 1722

·        SUP                    Ja. En hij was naar beneden geflikkerd om 37

·        LVP                   37

·        SUP                   Op 2400 voet laatst geziene hoogte

·        LVP                   2400 voet

·        SUP                    En er schijnen twee motoren ergens in de Naarder Naarder-jachthaven te liggen ...,

                                 nou hij heeft MAYDAY geroepen ehe hij is van 01 gestart rechter bocht naar Nijkerk

                                 abeam Nijkerk in de buurt van Bussum heeft hij MAYDAY MAYDAY geroepen nou dat

                                 is een minuut of 5, 6 later geweest en toen heeft hij toch een ruime bocht naar het

                                 noorden gemaakt 5000.. hij is vrij lang op 5000 gebleven en hij wilde persé, dat vinden

                                 wij raar, persé op 27 landen

·        LVP                   Ja

·        SUP                   Met de wind van 50 /21..Ja ja misschien over het Amsterdamse bocht toch security syndroom.            syndroom.

·        LVP                    Ja

·        SUP                    Wie weet, wie weet

·        LVP                    Eh je pakt hem nu he

·        SUP                    Ik pak hem nu even

____________________________________________________________________________________

 

 

·        SUP                   Ik moet Cas even hebben Henk

·        SUP                   Wat moet ik tegen hem zeggen?

·        LVP                   Nou ik heb even een vraag waar hij zich waar hij nu naar toe gaat?

·        SUP                    Okay okay

·        LVP                   Of hij al contact heeft gehad met van [naam] en waar hij naar toe gaat zodat we even

                                 kunnen overleggen.

·        SUP                   Moment

·        SUP                   Wacht even, wacht even .. Meneer Damveld

·        LVP                   Ja

·        SUP                   Het vliegplan dat heb ik gefaxed naar IJmuiden

·        LVP                   Ja de Kustwacht

·        SUP                  Ja het RCC want die vergeten we altijd een beetje traditioneel maar ik heb het toch gedaan... .........................het merkwaardige is dat, ik heb het telefonisch doorgegeven, POB zijn geen

                              3 maar 4 hoogst storend uiteraard maar goed

·        LVP                   Dat klopt er zijn 3 crew en 1 pax.

·        SUP                   Ja en het vliegplan zegt 3 crew en meer niet, maar goed wat dat betreft...

·        LVP                   Dat zijn we gewend.

·        SUP                   Wat zegt u?

·        LVP                   Dat zijn we gewend.

·        SUP                   Daar ben ik heel aan gewend daarom vraag ik dat altijd even want dat is heel slordig

                                ja

·        LVP                   Maar ik denk aan de grond dat daar meer licht aan ...

·        SUP                   Ja ... Jonge Cas hallo ik heb hier aan mijn andere oor meneer Damveld die wil weten

                                waar je nu bent en waar je naar toegaat

·        LVP                   Of contact met hem krijgt

·        SUP                   Hij is op het bureau

·        LVP                   Op het bureau in Hoofddorp

·        SUP                   In Hoofddorp en blijf je daar?

·        SUP                   Hij blijft voorlopig in Hoofddorp en wat moet hij doen?

·        LVP                   Nou dan neem ik contact met hem op dat is 020…

·        SUP                   02503

·        LVP                   02503

·        SUP                   En wat is je telefoonnummer in Hoofddorp? 63243

·        LVP                   63 is dat het nieuwe 63243 zeg het nog eens

·        SUP                   63243 Ja dat is in Hoofddorp en kleine Beumkes zit daar

·        LVP                   Ik bel hem nu daar ,mocht er nog wat zijn, ik zit hier nog even op de meldkamer van

                                onze dienst , ik heb gesproken met?

·        SUP                   Met Polman en alles gaat via Hoofddorp zegt Beumkes maar dat begrijpt u wel

·        LVP                   Ja

·        SUP                   Ja zo goed?

·        LVP                   Bedankt zover he

·        SUP                   Dag

·        LVP                   Dag

____________________________________________________________________________________

 

Gezagvoerder Fuks vloog, vanwege een 'security syndroom', over het 'Amsterdamse bocht' staat in de transcriptie die de verkeersleiding aan de PEC heeft gestuurd. Dat was misleiding, want de woorden 'Amsterdamse bos' zijn zeer duidelijk verstaanbaar op de originele geluidsband. Op de CD-ROM die de verkeersleiding op zijn verzoek aan Pierre Heijboer heeft gestuurd - en waar het betreffende gesprek ook op staat - is de tekst gecorrigeerd tot 'Amsterdamse bos'. In een begeleidende brief wordt aangegeven welke teksten - na opnieuw luisteren - gecorrigeerd zijn ten opzichte van de transcripts voor de PEC. De hierboven genoemde correctie wordt daarbij niet genoemd.

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen Kas Beumkes van het Bureau Vooronderzoek Ongevallen (BVOI) en de verkeersleiders Tom Polman (SUP) en Henk ter Braake (APP/VKL), om 19.33 uur.

____________________________________________________________________________________

 

 

·        SUP                   Rijksluchtvaartdienst, Algemeen Verkeer, met Polman

·        BVOI                   Goedenavond, u spreekt met Cas Beumkes, Buro Vooronderzoek Ongevallen

·        SUP                   [naam]

·        BVOI                   Ja, kan je me wat vertellen? Wat je weet?

·        SUP                   Ben jij het Buro BVO?

·        BVOI                   Ja

·        SUP                   Oh, wacht even, moment. Het klinkt een beetje achterdochtig hoor maar eh..

·        BVOI                   Nee, geeft niet joh

·        SUP                   Nee, maar iedereen kan dat wel zeggen natuurlijk maar eh... ik herken de stem van je

                                 vader bijna

·        BVOI                   Met wie spreek ik eigenlijk

·        SUP                   Polman

·        BVOI                   Polman, dan moet ik even denken, nou doet er niet toe

·        SUP                   Nee ken jij niet, of wel

·        BVOI                   Maar eh.. vertel maar wat je weet

·        SUP                   Nou wat wil je weten?

·        BVOI                   Wat is de laatste info die jullie hebben van die El Al kist?

·        SUP                   Nou die is met zijn neus in een flatgebouw gevlogen en is in de fik gevlogen en

                                 ingestort en met de vleugels heeft hij ook nog wat geraakt

·        BVOI                   Wat zij hij over de radio, hoe was het contact?

·        SUP                   Eh.. nou wij hebben wat ooggetuigen allemaal. In Bussum schijnen twee motoren in

                                de jachthaven van Naarden geflikkerd te zijn, dus die zijn er daar al afgevallen

·        BVOI                   Ja

·        SUP                   Maar hij heeft redelijk lang level gevlogen

·        BVOI                   Ja

·        SUP                   5000 voet, hij is gedraaid over Nijkerk naar het noorden

·        BVOI                   Wacht even, vertel maar van begin af aan, dat is makkelijker

·        SUP                  Hij is gestart om 17.22, bestemming Ben Goerion, gestart van 01 links, NYK departure, . . . . . . . . . . . . . . . . .gewoon gaan klimmen en in de buurt van Bussum riep hij inderdaad in

                               doodsangst MAYDAY, MAYDAY. Toen is hij nog wat level gevlogen. Linkerbocht

                               richting Pampus en hij wilde persé op 27 landen wat ons wel bevreemdde, maar goed

                               dat doet er niet toe

·        BVOI                 Toen al wist hij dat hij op 27 wilde landen?

·        SUP                  Ja hij, dat staat op de band uiteraard, hij wilde persé op 27 landen, de wind 040 met 21, - - - - -     -                   variabel

·        BVOI                 Sorry?

·        SUP                  050 met 20. Ik geef je even verder [naam] want ik geef je verder het verhaal wat hij op de R/T . .                         gezegd heeft, anders komt het verhaal natuurlijk een beetje krom over. Ik geef

                               je even aan Henk ter Braake

·        BVOI                   Okay

·        APP/VKL             Ja met Henk ter Braake

·        BVOI                   Ja goedenavond, met Cas Beumkes. Zal ik maar zeggen

·        APP/VKL              Ja

·        BVOI                   Ehm... zit jij de R/T-band al te beluisteren

·        APP/VKL              Nee nog niet, dat gaat zo wel gebeuren, dat doet [naam]. Ik heb hem zelf gehad op de

                                 18.4

·        BVOI                   Oh, vertel even, ik heb eh...

·        APP/VKL             Ik kreeg hem dus een zeg maar een mijltje of 5 zuidoost van Pampus, op koers

                                 richting SPL min of meer, op de frequentie

·        BVOI                   Eh.. wacht even, jij zat op?

·        APP/VKL              Op 118.4, Arrival

·        BVOI                   Okay

·        APP/VKL              Ja, daar kreeg ik hem. Hij was ook de enige kist op de frequentie en mijn eerste weet

                                 ik niet meer wat ik hem heb laten draaien maar toen vroeg hij om baan 27. Toen heb

                                 ik hem gegeven de wind en dat was 050 en ik dacht met 22 knopen, maar dat staat op

                                 de band. En eh.. nou toen heb ik hem, hij zat nog op Flightlevel 46, koers noord door

                                 de ILS heen en dan rechts om naar de ILS toe. Ja, dat was mijn idee

·        BVOI                   Rechtsom ILS 27

·        APP/VKL              Want hij zat dus nog op 46 en voor straight-in had hij nog maar 6 of 7 mijl te gaan.

·        BVOI                   Ja

·        APP/VKL              En toen heb ik hem doorgedraaid naar downwind, heading 100, gevraagd hoeveel

                                 track-miles hij nodig had. Toen zei hij in eerste instantie 1 mijl final is genoeg en toen

                                  later zei hij 12 mijl final. Toen draaide hij zelf door naar koers 120 en toen vroeg ik

                                 hem zijn snelheid en toen kwam er voor het eerst uit wij hebben ook flapproblemen.

                                 Toen heb ik hem doorgedraaid eh... om de ILS te pakken, heading 270. Hij draaide er

                                 doorheen vanwege zijn snelheid, dus eerst koers 290, later koers 310. Ondertussen

                                 zakte hij heel langzaam.

·        BVOI                   Oh wacht even, dat ging me even te snel, sorry hoor. We hebben het over

                                 flapproblemen. Hij zei eerst dat hij 12, jij zei dat je, hij zei eerst 1 mijl nodig. Toen zei

                                 hij later 12 mijl moet ik hebben, vreemd. En toen zei hij, wat kwam er toen tussen?

·        APP/VKL              Flapproblemen

·        BVOI                   Ja en toen?

·        APP/VKL              Toen heb ik hem laten intercepten, hij ging er doorheen. Zijn laatste koers die hij

                                  geconfirmeerd heeft was 310. Toen werd mijn zender geblokkeerd door zijn uitzending

                                 en toen kreeg ik dus ik dacht een damesstem met het een en ander over gears

                                 enzovoort

·        BVOI                   Een damesstem?

·        APP/VKL              Een damesstem, en over gear en flaps en toen het laatste wat ik hoorde, ondertussen

                                 draaide de kist door richting noord-oost, en het laatste wat we hoorden was 'going

                                 down, going down', een mannenstem en dat was het. Toen was het afgelopen.

·        BVOI                   Going down

·        APP/VKL              Going down dat zei hij twee keer. En toen was het afgelopen.

·        BVOI                   En was dat weer die vrouw of die man

·        APP/VKL              Dat was een mannenstem

·        BVOI                   Dat was weer een man

·        APP/VKL              Ja

·        BVOI                   Okay en toen was hij weg

·        APP/VKL              Maar eh.. Polman wil je nog even hebben, blijf even hangen.

·        BVOI                   Hé bedankt, ik heb gesproken met?

·        APP/VKL              Henk ter Braake

·        BVOI:                   Henk ter Braake, dank je Henk

·        SUP                   Eh.. jonge Cas, hallo

·        BVOI                   Ja

·        SUP                   Ik heb hier aan mijn andere oor meneer Damveld, die wil weten waar je nu bent en

                                 waar je naar toe gaat.

·        BVOI                   Oh ik zit op hoe heet het, het buro

·        SUP                   Hij is op het buro

·        BVOI                   En eh... ja we zitten eigenlijk te wachten op ...

·        SUP                   In Hoofddorp?

·        BVOI                   Ja

·        SUP                   En blijf je daar?

·        BVOI                   Voorlopig wel en .....

·        SUP                    Hij blijft voorlopig in Hoofddorp en wat moet hij doen?

·        BVOI                   Nou wij wachten op Frans van Rijssen

·        SUP                    02503, ja en wat is je telefoonnummer in Hoofddorp?

·        BVOI                   63243

·        SUP                    63243

·        BVOI                   Alle contact gaat via Hoofddorp

·        SUP                    Is dat goed 62343?

·        BVOI                    Nee 63243

·        SUP                    63243

____________________________________________________________________________________

 

 

·        BVOI                   Juist

·        SUP                   Ja en dat is Hoofddorp en de kleine Beumkes zit daar

·        BVOI                   Ja, zeg je neemt de banden wel in beslag hè?

·        SUP                   Dat is al gebeurd

·        BVOI                   Oh mooi zo

·        SUP                   Met Polman en alles gaat via Hoofddorp zegt Beumkes, maar dat begrijpt hij nou wel

                                neem ik aan hè. Ja zo goed. Okay, dag

·        BVOI                   Bedankt

·        SUP                   Doei

 

 

 

 

(10-02)  Telefoongesprek tussen verkeersleider Dirk Hendriks (ASS/SUP)

en een collega (H-AMS), om 20.22 uur.

____________________________________________________________________________________

 

 

·        ASS/SUP                Algemeen Verkeer, Hendriks goedenavond

·        H-AMS                   Hoi Dirk, met Klaas

·        ASS/SUP                Hé Klaas

·        H-AMS                   Is alles een beetje rustig daar weer of eh...

·        ASS/SUP                Ja, begint een beetje eh... rust, ja hier op ACC in ieder geval wel, Jan de Koning die  

                                     heeft zich al gemeld

·        H-AMS                   Ja

·        ASS/SUP                En eh.. ja verder hebben we niet veel last van telefoontjes, die worden allemaal

                                    opgevangen en afgevangen

·        H-AMS                   Ja

·        ASS/SUP                Maar het is redelijk onder controle, Stewie ... Stewie Jessup zit weer op zijn post

·        H-AMS                   Had 'ie het dan aan...aan de lijn

·        ASS/SUP                Ja, die kreeg het aardig voor z'n kiezen, in eerste instantie... die was even van streek,

                                   maar die eh.. die zit nu weer achter de radar, dus eh..

·        H-AMS                   En hij is gestart van 01 of zo en is eh..

·        ASS/SUP                Ja 't is, 01 gestart eh... wat ik begrepen heb eh.. was 'ie net een kwartier eigenlijk, nee

                                   nog geen eens, net weg los...

·        H-AMS                   Ja

·        ASS/SUP                ... en toen explosie in z'n motor...

·        H-AMS                   Ja

·        ASS/SUP               ... toen deed 'ie eigenlijk gelijk die 'MAYDAY MAYDAY' call, is 'ie teruggekeerd naar  . . . . .                             Schiphol, ja en hier wordt dus gezegd, dat 'ie uiteindelijk toch voor de verkeerde baan

                                   gekozen heeft, geheeft, heeft, hij had.. in plaats van die 27, had 'ie misschien beter

                                  naar .. 06 kunnen komen, dan.. daar zou die gunstiger voor gezeten hebben qua

                                  afstand...

·        H-AMS                   Ja, ja

·        ASS/SUP                ... enne op een gegeven moment bij Approach verdween 'ie van het radarscherm

·        H-AMS                   Ja, werkte 'ie toen bij Approach wel?

·        ASS/SUP                Eh.. toen zat 'ie bij Approach ja

·        H-AMS                   Ja

·        ASS/SUP                Enne... ja nou ja goed, je hebt het verder wel gezien en gehoord

·        H-AMS                   D'r is niks eh.. ik bedoel: er zijn niet allemaal mensen op komen draven op de zaal en

                                   zo?

·        ASS/SUP                Nee hoor, ik heb, ik zeg: ik heb alleen Jan de Koning gezien en eh.. voor de rest is

                                   alles... alles telefonisch afgehandeld, ja Theo Croon is geweest

·        H-AMS                   Ja

·        ASS/SUP                Nou ja, of die is er nu dan

·        H-AMS                   Ja

·        ASS/SUP                Moet jij [naam] nog even hebben toevallig?

·        H-AMS                   Nou ja...

·        ASS/SUP                Ja, ik zal hem effe...

                                      [Tom?...Tom?...Tom?...Klaas... Klaas...]

                                     [SUP: Kan gewoon niet anders...]

·        SUP                      Klaas

·        H-AMS                   Hoi..

·        SUP                       [Hier leg jij even dit eh... even goed arresteren, dat is allemaal officiële papieren, die ik

                                    momenteel heb]

·        H-AMS                   Ja, nou goed, ik bel alleen maar even om te kijken hoe het is [naam], ik wilde even

                                   weten of [... *1] niet een verschrikkelijk [herrie *1] is?

·        SUP                      Nee, we hebben alles hier wel alles in de hand, we hebben een beetje limited één

                                   brandweertje, die staat tussen de banen in dus we hebben één baan...

·        H-AMS                   Is er brandweer naar de Bijlmer of zo?

____________________________________________________________________________________

·        SUP                     Ja, ja, ja, ja want het is een gigantische fik

·        H-AMS                   Zie je het daar vandaan of eh...

·        SUP                     Nee, nee, nee ik heb '[naam] ook nog even gebeld...

·        H-AMS                   Ja

·        SUP                     ... en Sip, dus ja verder hoeven we daar niet zoveel aan te doen, ik heb hier dat

                                  ongevallending

·        H-AMS                   Ja

·        SUP                     Nou ja, het enige wat we weten, ja, het is een 747, ik heb de registratie, ik heb de

                                  Captains name en that is all en de tijd, dat 'ie gecrashed is en de strip en ik heb het

                                   vliegplan

·        H-AMS                   Ja, misschien kun je regelen dat in ieder geval eh... vannacht de uitdraaien en zo

                                   allemaal gemaakt worden [..alle tijd...*1]

·        SUP                     Ja, ja, ja ik heb de R/T banden zijn al afgeluisterd, [naam] is hier en [naam] en [naam],

                                   die had ik ook gebeld

·        H-AMS                   Ja

·        SUP                      En de radartapes, die hebben we gearresteerd en dan laat ik verder alles even

                                   uitdraaien door de SARP-OPS

·        H-AMS                   Ja

·        SUP                      En meer hoeven we niet te doen

·        H-AMS                   Het veld is gewoon open hè?

·        SUP                      Ja, iets beperkt, want we hebben natuurlijk niet de volledige brandweer, maar... dit

                                   gaat hier verder gewoon door, dus eh....

·        H-AMS                   De bemanning is een beetje op peil op het moment of?

·        SUP                      Nou, ik laat sector Zuid er toch nog maar effetjes afhangen, want eh.. [naam] wil niet

                                    naar huis, dus die zit op West en die is helemaal flabbergasted natuurlijk, maar hij wil

                                   graag toch nog even zitten, ja, nou ja dan hou ik hem even in de gaten en [naam] zit

                                   naast hem, dus dat gaat wel goed

·        H-AMS                   Ja

·        SUP                       Okay?

·        H-AMS                   Ja

·        SUP                     Doeg

·        H-AMS                   Succes kerel

·        SUP                     Hoi

·        H-AMS                   Hoi

* 1: niet of slecht verstaanbaar.