(08-06)
Correctie.
_____________________________________________________________________________________ Op bladzijde 103, halverwege, staan de volgende zinnen: 'Hendriks had zitten noteren: explosieven, gif, gassen…'Ik denk dat je dit voor je moet houden,' zei hij toen hij Polman het lijstje overhandigde. 'Maar de brandweer… dit moet je aan de brandweer meegeven.' Dat was Polman met hem eens. 'Maar die weet dat al lang,' dacht hij hardop.' Juister is de volgende weergave: 'Hendriks had zitten noteren: explosieven, gif, gassen…'Ik denk dat je dit voor je moet houden,' adviseerde hij Polman. 'Maar de brandweer… dit moet je aan de brandweer meegeven,' zei een collega die had meegeluisterd. Dat was Polman met hem eens. 'Maar die weet dat al lang,' dacht hij hardop.' _____________________________________________________________________________________
(08-06) Telefoongesprek tussen verkeersleider Tom Polman (SUP) en Gert Knook, persvoorlichter van de verkeersleiding (VL) om 19.05 uur. ____________________________________________________________________________________
· SUP Rijksluchtvaartdienst Algemeen Verkeer Polman · VL Ja Gert Knook, hallo · SUP Ja · VL Ik bel nog even terug, zijn er nog meer gegevens bekend anders dan je me verteld hebt? · SUP Nou ik ben proberen EL AL te pakken te krijgen, maar zoals je begrijpt die zijn constant in gesprek. · VL Ja · SUP Ehm.. nou als ik iets dubbel vertel duidt mij dan niet euvel, de kist is vertrokken van baan 01 en pak 'm beet in de buurt van PAMPUS, ja de verkeersleider zal ik even niet lastig vallen want die is helemaal van slag af, zijn er twee motoren uitgevallen engine fire toen hebben we hem terug gestuurd direct over naar Approach. Hij wilde persé, en wat mij verwondert persé op 27 landen misschien is dat ja security of zo maar ja, in zo'n noodgeval, de wind was 40 ja maar goed hij wilde dat persé · VL En in welke richting ...040 · SUP Ja de wind de wind is nu.. effe kijken de wind is 040 with 21 · VL Ja 21 knopen · SUP 21 knopen ja en dan toch persé op 27 landen en natuurlijk redelijk lang op 5000 voet gebleven · VL Ja · SUP Toen hebben we hem op koers noord is even door de ILS 27 gegaan en daar is die in Almere dus waargenomen met brandende motoren, en toen weer links af hup op de ILS en op 2400 voet was die foetsie toen is hij dus geëxplodeerd at 1736 dus om zes over half zeven hollandse tijd en wat we, dat moet je maar niet vertellen verder, maar wat zo hufterig is, daar kom je dan weer toevallig achter er zijn 3 mensen aan boord maar ik heb dat maar weer geconfirmeerd er zaten er dus 4 aan boord. · VL Is mij ook gemeld ja · SUP Ja een dame, een jongedame dat was een passagiere, vandaar dat we een dames- stem hoorde op de R/T dus het meisje zat misschien voorin maar goed dat is inside information. Het is uiteraard een vrachtkist van EL AL met bestemming Ben Goerion. · VL Is bekend wat hij aan boord had? · SUP Nee dat eh.. nou we willen dat wel effe vragen maar dat eh... wacht even.. (Dirk bel even EL AL en vraag eens of ze ons eventueel kunnen vertellen om het voor de voorlichter een beetje compleet te houden wat voor vracht er aan boord was) En de flats, in de Bijlmer schijnen een aantal flats in de fik te staan. · VL Ach God zeg. · SUP Ja, dus hij is gecrashed althans... · VL Waar in Weesp? · SUP Nee, nee, nee, nee tussen Weesp en de Bijlmer en die wijk heet geloof ik Groenoo.. · VL Hoeveel? · SUP Groenoord geloof ik · VL Groenoord? · SUP Ja dat is de laag bouw in de Bijlmer volgens mij is dat vlak bij die mooie boogbrug over het Amsterdam-Rijn kanaal. · VL Ja ja weten jullie of daar eh nou iets van de brandweer verder gehoord? · SUP Nou de helft van onze brandweer is daar naar toe. · VL Ja maar jullie hebben van de brandw.. jullie hebben toch rechtstreeks contact of niet? · SUP Nou eh.. die zijn momenteel foetsie nog, maar [naam] de chef van Approach die eh.. ik loop daar wel even naar toe misschien dat hij iets meer weet. ____________________________________________________________________________________
· VL Van wie weten jullie dat de flats in brand staan? · SUP Nou dat weet ik van de politie he · VL Oh ja · SUP En van de.. van de Coastguard · VL Ja ja · SUP Maar wat moet je nog meer weten? Als je nu nog iets significants wil weten · VL Hoelang hebben jullie hem aan de lijn gehad?
(Hier wordt
de telefoon verbinding verbroken.)
|