(04-04) Correctie. _________________________________________________________________________
Op bladzijde 55 staat een alinea die als volgt luidt: 'Het 'verzoek' werd op resolute toon ingediend. Blijkbaar wenste Fuks geen tegenspraak. Stuart Jessup was het niet eens met het besluit van de gezagvoerder, maar hij had geen zin met hem in discussie te gaan. Dat mocht zijn collega van Arrival (Aankomst) doen, aan wie hij de ELY 1862 nu moest overdragen.' Deze alinea moet luiden: 'Het 'verzoek' werd op resolute toon ingediend. Blijkbaar wenste Fuks geen tegenspraak. Die had hij trouwens sowieso niet gekregen, want Stuart Jessup had de opmerking van Ohad niet gehoord. Hij was namelijk al bezig met het overdragen van de in nood verkerende Boeing aan een collega van Arrival (Aankomst).'
__________________________________________________________________________________
|
(04-04)
In
hangar 8 van Schiphol zag Dirk van Os dat de inzittenden van de 4X-AXG het
noodluik achter de cockpit al gedeeltelijk gereed hadden gemaakt voor een
ontsnapping uit een gecrasht vliegtuig. __________________________________________________________________________________
Gedeelte van de
verklaring van Dirk van Os tijdens zijn voorgesprek met PEC:
'(…) Bovendien, als je ziet
dat zo'n groot vliegtuig zo klein kan worden, raak je een beetje onder de
indruk van de krachten die vrij zijn gekomen. Ook de stille getuigen van
de mensen die in de cockpit gezeten hebben. Je hebt bijvoorbeeld een
geremde katrol. Je haalt de borging los, pakte dat ding vast, gooit het
luik eruit en springt naar beneden. Door je gewicht wordt die katrol
geremd en zak je tot op de grond. Van de vijf rollen en katrollen die er
hangen, hadden ze er al drie losgemaakt. Je ziet de pennen op de grond
liggen en denkt: je hebt het toch niet gered. Dat maakt je stil. (…)'
Gedeelte van de
verklaring van Dirk van Os tijdens zijn openbare verhoor door de
PEC:
'(…) Het zijn katrollen met
een handgreep eraan. Die zitten naast het noodluik. Als je dat er na een
harde landing of een landing zonder wielen uit gooit, dan pak je die
dingen vast en je springt uit de cockpit naar beneden toe. Dan kom je met
een normale snelheid op de grond. Van de vijf katrollen waren er drie
waarvan de borgpennen al losgehaald waren. Je loopt daar langs en zegt:
die heeft het net gered. Je wist dat je een harde landing ging maken, maar
je hebt Schiphol toch niet gehaald. (…)'
__________________________________________________________________________________ |