(04-04)  Correctie.

_________________________________________________________________________

 

Op bladzijde 55 staat een alinea die als volgt luidt:

 

'Het 'verzoek' werd op resolute toon ingediend. Blijkbaar wenste Fuks geen tegenspraak. Stuart Jessup was het niet eens met het besluit van de gezagvoerder, maar hij had geen zin met hem in discussie te gaan. Dat mocht zijn collega van Arrival (Aankomst) doen, aan wie hij de ELY 1862 nu moest overdragen.'

 

Deze alinea moet luiden:

 

'Het 'verzoek' werd op resolute toon ingediend. Blijkbaar wenste Fuks geen tegenspraak. Die had hij trouwens sowieso niet gekregen, want Stuart Jessup had de opmerking van Ohad niet gehoord. Hij was namelijk al bezig met het overdragen van de in nood verkerende Boeing aan een collega van Arrival (Aankomst).' 

__________________________________________________________________________________

 

 

 

(04-04)  Transcript van telefoongesprek tussen Ilse van 'Inlichtingen'

op Schiphol en een centralist van de verkeersleiding, om 18.35 uur.

__________________________________________________________________________

 

17.35.30      Gesprek tussen Schiphol inlichtingen (SPL) en centrale

 

CEN   RLD, goedemiddag

SPL   Ja, goedemiddag u spreekt met llse, telefonische inlichtingen op Schiphol. Ik kreeg heel

         toevallig twee mensen achter elkaar, één vanuit Huizen en één vanuit Almere, die zagen dat

         er toestel ongeveer vijf minuten geleden, dat de rechtervleugel in brand stond en waarvan

         ook een stuk metaal naar beneden kwam.

CEN   Oh.

SPL    Ze hebben alleen niet gezegd wat voor kleur toestel het wasof ik heb ook geen idee welke het

          is. Maar ik denk dat we wel goed moeten zoeken. Hebben jullie er al iets van gehoord of niet.

CEN    Almere, nee ik zou...

SPL    En Huizen. Het schijnt de rechtervleugel te wezen. Wel heel toevallig dat ik twee telefoontjes

          achter elkaar kreeg.

CEN   Ja, wij hoorden het net ook al, wij zijn er ook al mee bezig , maar, OK. Ik heb het genoteerd.

           Bedankt.

SPL    Okay Dag 17.36.00

 

(Bij transcript aangegeven tijd is Greenwich-tijd)

 

(04-04)      Bladzijde uit een proces-verbaal over een verhoor van

Jeroen Plettenberg door de Luchtvaartpolitie op 11 september

1996, over de crash van de 4X-AXG.

_________________________________________________________________

 

Proces - verbaal 96.08.21.0452.01.2                             Pagina 15

El Al Operations doorgegeven aan El Al Security,

zodat mensen van die afdeling de machine ook in de

gaten kunnen houden. Ik kreeg toen te horen dat de

baan de 27 zou zijn. Ik heb toen een knop ingedrukt

op een basisstation van de interne radioverbinding

van El Al, waarmee ik alle afdelingen kon bereiken,

en ik gaf aan allen door dat de LY 1862 terug zou

komen op de 27. Iemand van de vracht, die mee luis-

terde, vroeg wat er was en ik zei dat er problemen

met de motoren' waren. Ik -zei tevens dat hij het nog

wel zou horen omdat ik naar buiten zou gaan. Ik

begreep dat de machine rond 18.37 uur zou landen; ik

weet dat A. G. Operations die tijd genoemd heeft.

Gedrieën (Wijbrandi, Linnewiel en ik) zijn wij naar

buiten gerend en wij zijn (met de auto) gaan staan

in de buurt van de oude postkamer van de K.L.M, bij

een aluminium vangrail. Ik wilde de landing zien die

een Boeing 747 op twee motoren maakt. Toen ik daar

stond, kwam er een V.W. Golf van de K.L.M, naast mij

staan en een van de twee mensen die er in zat, zat

met zijn hoofd te schudden. Ik begreep de man niet.

Direct erop kreeg ik een telefoontje van A.G. Opera -

tions en toen vernam ik (tussen 18.36 en 18.40 uur)

dat de machine verongelukt was in de buurt van

Weesp. Ik vroeg hem van wie hij deze informatie had

gekregen en hij zei mij dat dat van de toren was. In

deze zelfde tijd zag ik een heleboel rode en blauwe

zwaailampen bij de baan 27 staan en ik realiseerde

mij dat er iets ernstigs aan de hand was; ik legde

ook de link naar de LY 1862.

Ik had een kort moment waarin ik mij realiseerde dat

het geen droom was . Ik had een moment dat ik dacht

dat ik moest gaan nadenken wat ik allemaal moest

gaan doen. Ik kan mij nog goed herinneren dat de

twee assistenten een hulpeloze en verdwaasde indruk

maakten. Zij waren hierna gefocust op mij wat er

moest gebeuren; enig initiatief namen zij niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

(04-04)  Transcript van de verkeersleiding van het telefoongesprek tussen

de kustwacht en verkeersleider Dirk Hendriks om 18.31 uur.

_____________________________________________________________________________

 

17.31.30      Gesprek tussen Kustwacht (KW) en Assistent ACC (HE)

 

HE    Hendriks, goedenavond                                                   .

KW   Met kustwacht IJmuiden, goedenavond. Weet je iets van een vliegtuig met problemen in de

          buurt van Hilversum, Naarden?

HE    Is bekend bij ons ja.

KW    Er is een motor afgerold of zo iets.                                           . .

HE    Ik weet niet precies wat er is, het is bij ons onderkend en ze staan in contact met ons in ieder

          geval.

KW   Dus de kist die is nog airborne?

HE    Ja hij was net airborne. Ik dacht dat het een ELAL was

KW   Niet gecrashd of zo?

HE    nee,nee,nee.

KW   Okay

HE    We weten er van.

KW   Goed zo

HE    Hoi. 17.32.00

 

(Bij transcript aangegeven tijd is Greenwich-tijd

 

(04-04)  In hangar 8 van Schiphol zag Dirk van Os dat de inzittenden van de 4X-AXG het noodluik achter de cockpit al gedeeltelijk gereed hadden gemaakt voor een ontsnapping uit een gecrasht vliegtuig.

__________________________________________________________________________________

 

Gedeelte van de verklaring van Dirk van Os tijdens zijn voorgesprek met PEC:

 

'(…) Bovendien, als je ziet dat zo'n groot vliegtuig zo klein kan worden, raak je een beetje onder de indruk van de krachten die vrij zijn gekomen. Ook de stille getuigen van de mensen die in de cockpit gezeten hebben. Je hebt bijvoorbeeld een geremde katrol. Je haalt de borging los, pakte dat ding vast, gooit het luik eruit en springt naar beneden. Door je gewicht wordt die katrol geremd en zak je tot op de grond. Van de vijf rollen en katrollen die er hangen, hadden ze er al drie losgemaakt. Je ziet de pennen op de grond liggen en denkt: je hebt het toch niet gered. Dat maakt je stil. (…)'

 

 

Gedeelte van de verklaring van Dirk van Os tijdens zijn openbare verhoor door de PEC:

 

'(…) Het zijn katrollen met een handgreep eraan. Die zitten naast het noodluik. Als je dat er na een harde landing of een landing zonder wielen uit gooit, dan pak je die dingen vast en je springt uit de cockpit naar beneden toe. Dan kom je met een normale snelheid op de grond. Van de vijf katrollen waren er drie waarvan de borgpennen al losgehaald waren. Je loopt daar langs en zegt: die heeft het net gered. Je wist dat je een harde landing ging maken, maar je hebt Schiphol toch niet gehaald. (…)'

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________

 


Deze website is tot stand gekomen in samenwerking met de Sociale Databank Nederland
Disclaimer