
Rechtbank Amsterdam, Sector Kanton,

Locatie Hilversum

Zitting d.d. 7 mei 2008

Zaaknummer: 945714 CV EXPL 

Rolnummer: 08-1555

                                                                                             Conclusie van antwoord

                                                                                              Inzake:

Stichting Sociale Databank                             Nederland,

Gedaagde;

Advocaat-gemachtigde: Mr. drs. M. Vissers;

Tegen:

Peter Vincent Schuld;

Eiser;

Gemachtigde: Mr. L. Verkoren

Edelachtbare Heer/Vrouwe Kantonrechter,

Naar aanleiding van de stellingen en de argumenten van eiser bij inleidende dagvaarding doet gedaagde, nader te noemen ’SDN’ eerbiedig zeggen en concluderen voor antwoord als volgt:

1. 
SDN betwist en ontkent al hetgeen door eiser, nader te noemen ‘Schuld’, bij inleidende dagvaarding is gesteld, voor zover een en ander in het hierna volgende niet uitdrukkelijk wordt erkend. SDN wenst niet geacht te worden enige stelling van Schuld stilzwijgend te hebben erkend.

2.

SDN beroept zich op artikel 3:35 BW. Schuld dagvaardt SDN op grond van een foto die van de hand van Schuld zou zijn, geplaatst bij een artikel dat in mei 2005 op de website van SDN verscheen. In de eerste maanden van 2006 is enige correspondentie gevoerd tussen partijen, deze correspondentie wordt als productie 4 bij dagvaarding in het geding gebracht. Na die periode heeft SDN niets meer van Schuld vernomen. Hieruit kon SDN opmaken dat Schuld geen verdere juridische stappen zou nemen. SDN mocht er redelijkerwijs op vertrouwen dat Schuld dit dan ook niet zou doen. Door in maart 2008 te dagvaarden in verband met een in 2005 geplaatste foto handelt Schuld in strijd met de verwachtingen die hij gewekt heeft. 
3. 
Schuld stelt dat is gebleken dat op de internetpagina van SDN een foto van de hand van Schuld zonder toestemming openbaar is gemaakt. SDN zou onrechtmatig gehandeld hebben, waardoor Schuld schade heeft geleden. SDN stelt zich op het standpunt dat niet vast staat dat Schuld de maker is van de foto in casu. Op de site van de Telegraaf, destijds de bron van het artikel en de daarbij behorende foto in kwestie voor een gebruiker van www.sdnl.nl, was niet vermeld wie de maker van de foto was. Uit niets blijkt daarom dat eiser de maker van de foto is.
Schuld legt bij de dagvaarding als productie 2 over het artikel dat op de website www.sdnl.nl is verschenen. Als productie 3 legt Schuld over de foto die door hem gemaakt zou zijn. Het is zeer opmerkelijk dat de foto die is afgebeeld in productie 2 bij de dagvaarding een hele andere is dan de foto bij productie 3 bij de dagvaarding. Het is weliswaar staatssecretaris van Geel, maar evident is dat het een andere foto betreft die op een ander moment en vanuit een andere hoek is genomen. Dat Schuld SDN dagvaardt en beweert dat SDN een foto geplaatst zou hebben die vervolgens in belangrijke mate blijkt te verschillen van de foto die overgelegd wordt als zijnde de oorspronkelijke foto van Schuld, is vreemd. 
Uit dit belangrijke feit blijkt dat niet vaststaat en niet aangenomen kan worden dat Schuld de maker van de foto is die een gebruiker van www.sdnl.nl bij het artikel heeft geplaatst.

4. 

SDN benadrukt dat ze het artikel met de foto waarvan gesteld wordt dat Schuld de maker zou zijn, hetgeen SDN uitdrukkelijk betwist, niet eigenhandig op de website www.sdnl.nl heeft geplaatst. Gebruikers van de website kunnen eigenhandig informatie op de website plaatsen. In de disclaimer van de website is het volgende opgenomen:

“De Stichting Sociale Databank Nederland zal niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor technische, redactionele fouten, omissies en of inbreuk op auteursrechten die in deze website voorkomen, of een verkeerde interpretatie van de inhoud van deze internetsite, noch voor eventuele vervolgschade die het resultaat is van het gebruik, de presentatie, het ter beschikking stellen of het tijdelijk niet beschikbaar zijn van deze website of de links naar de websites van derden. Informatie door derden aangeboden voor publicatie op de Sociale Databank Nederland geschiedt geheel onder de juridische verantwoordelijkheid van de aanbrenger van de te publiceren informatie.”  
In casu heeft een derde (gebruiker danwel aanbrenger) het artikel van De Telegraaf met daarbij de foto van Pieter van Geel geplaatst op de website van SDN. Deze gebruiker of aanbrenger is daarvoor verantwoordelijk. Bij het artikel was een afbeelding geplaatst van Staatssecretaris Pieter van Geel. Het artikel dateert van 11 mei 2005. Op 2 februari 2006 deed Schuld SDN een brief (productie 4 bij dagvaarding) toekomen waarin hij SDN te kennen gaf dat het plaatsen van de foto van van Geel in strijd was met de auteurswet. Schuld zou de foto van van Geel gemaakt hebben. Schuld deed SDN een schikkingsvoorstel. Het ging om een bedrag van € 958,93. Het bedrag was samengesteld uit:

- reproductierecht ad € 250,--

- verhoging op grond van de Algemene Voorwaarden ad € 250,--

- verhoging wegens achterwege blijven van de wettelijk verplichte naamsvermelding ad 

   € 250,--

- administratie en dossierkosten ad € 42,50.

Deze bedragen worden vermeerderd met 21% BTW.

SDN wenste niet in te gaan op het schikkingsvoorstel van Schuld.

Op de brief d.d. 2 februari 2006 van Schuld heeft SDN gereageerd bij schrijven d.d. 10 februari 2006 (productie 4 bij dagvaarding). Op voorhand heeft SDN naar aanleiding van dit schrijven van eiser de foto van van Geel direct verwijderd van de website. 
Van het willens en wetens laten staan van de foto is daarom absoluut geen sprake. 
5.

In de uitspraak van de Rechtbank ’s-Gravenhage, LJN: BA7354 betreffende een soortgelijke zaak, werd eveneens schadevergoeding gevorderd van de gedaagde partij, die eigenaresse was van een website welke gebruikers de gelegenheid geeft een eigen webpagina aan te maken, omdat een gebruiker op zijn webpagina een afbeeldingen van een schilderij van eiseres had geplaatst. 

De kantonrechter oordeelde in deze zaak dat niet is gebleken dat gedaagde zich schuldig heeft gemaakt aan een onrechtmatige gedraging, of onrechtmatig nalaten jegens eiseres, omdat gedaagde onmiddellijk na de melding van eiseres inhoudende dat de op haar auteursrecht inbreuk makende afbeelding op de website was gezien, deze link heeft verwijderd.

Deze uitspraak van de Rechtbank illustreert dat SDN geheel onverplicht aan de sommatie tot verwijdering heeft voldaan door de foto van van Geel naar aanleiding van het schrijven van Schuld direct van de website te verwijderen. Immers, in casu is de afbeelding waarvan Schuld stelt de maker te zijn, hetgeen uitdrukkelijk wordt betwist, geplaatst door een gebruiker van de website van SDN. Zoals reeds vermeld is de afbeelding direct nadat Schuld SDN heeft aangeschreven verwijderd van de website, zodat SDN zich niet schuldig heeft gemaakt aan een onrechtmatige gedraging.
De informatie op deze internetsite is onderworpen aan constante.

6.

Eiser stelt zich op het standpunt dat hij de algemene voorwaarden van de fotografenfederatie hanteert. Tussen eiser en gedaagde is echter geen overeenkomst tot stand gekomen, zodat deze algemene voorwaarden niet van toepassing kunnen zijn.

In de uitspraak van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch (LJN: AU9504) d.d. 11 januari 2006 bepaalt de rechtbank in r.o. 5.12 het volgende:
“Voor toekenning van de door eiser gevorderde additionele schadevergoeding van 200% van de gebruikelijke vergoeding overeenkomstig artikel 15 van de Algemene Voorwaarden van de Fotografenfederatie, bestaat geen ruimte. Toepasselijkheid van die voorwaarden is immers niet tussen eiser en gedaagde overeengekomen en er bestaat evenmin een wettelijke grondslag voor het opleggen van een dergelijke verhoging,die naar het oordeel van de rechtbank het karakter van een boete heeft.”

Voor additionele schadevergoeding is geen plaats, daar toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de fotografenfederatie niet overeengekomen is.
7.

In dezelfde uitspraak wijst de rechtbank in r.o. 5.13 de buitengerechtelijke kosten die eiser vordert eveneens af nu onvoldoende is gesteld om aan te nemen dat er kosten zijn gemaakt voor verrichtingen die meer omvatten dan een enkele aanmaning, het enkel doen van een schikkingsvoorstel, het inwinnen van eenvoudige inlichtingen of het op gebruikelijke wijze samenstellen van het dossier. De rechtbank oordeelt dat er geen sprake is van door eiser geleden vermogensschade wegens gemaakte buitengerechtelijke kosten.

In casu is ook geen sprake van verrichtingen die meer omvatten dat een aanmaning, een schikkingsvoorstel en het samenstellen van een dossier.

Eiser beroept zich op artikel 1019h Rv en stelt dat gedaagde gehouden is de schade die Schuld beweert te hebben geleden te vergoeden. Het “opsporen” van een beweerdelijke inbreuk is geen vermogensschade waarvoor een schadevergoedingsplicht geldt. Gedaagde is daarom geenszins gehouden hiervoor te betalen.

De tijd die schuld beweert te hebben besteed aan de “opsporing” kan niet worden gecontroleerd en kan dus ook niet worden bewezen. SDN bestrijd om die reden dan ook met klem dat die beweerdelijke schade zou zijn geleden. De studie die Schuld beweert te hebben besteed is oncontroleerbaar en kan om die reden niet worden bewezen
8.
Naast het feit dat de stelling dat de foto die op www.sdnl.nl is geplaatst is gemaakt door Schuld volkomen uit de lucht is gegrepen, stelt SDN zich op het standpunt dat Artikel 15 Auteurswet van toepassing is. Er is geen inbreuk op het auteursrecht omdat het een nieuwsbericht betreft dat is overgenomen van een medium dat een zelfde functie vervult als een dag- nieuws- of weekblad, tijdschrift, radio- of televisieprogramma. Het overnemen is geschied door een medium met eenzelfde functie als een dag- nieuws-, weekblad of tijdschrift of een radio- of televisieprogramma. Artikel 25 Auteurswet is in acht genomen. De bron is uitdrukkelijk vermeld (Bron dagblad de Telegraaf, zie productie 2 bij dagvaarding). De naam van de maker werd bij het artikel op de Telegraafsite niet vermeld, zodat het auteursrecht ook niet uitdrukkelijk is voorbehouden. Aan de vereisten van artikel 15 Auteurswet is hiermee voldaan, waardoor geen sprake is van een inbreuk op het auteursrecht.
9.

De schadevergoeding die Schuld vordert bestaat uit de volgende onderdelen:
-Derving basistarief: € 250,--

-100% extra wegens ontbreken naamsvermelding € 250,--

-Afsnijden van brede stroken van werk € 250,--

-Extra wegens inbreuk (in hoge mate ongewenst medium) € 100,--

Schuld komt hiermee op een totaalbedrag van € 850,--

Allereerst is SDN niet gehouden enige schade te vergoeden aan Schuld daar de foto waarvan hij rechthebbende is duidelijk een andere is dan de foto die op de website van SDN te zijn was. Daarnaast zijn de algemene voorwaarden van de Fotografenfederatie niet van toepassing omdat er geen overeenkomst bestaat tussen Schuld en SDN, zodat SDN niet gehouden is het basistarief en de verhoging wegens het ontbreken van naamsvermelding te vergoeden. 

Het afsnijden van brede stroken van het werk is geen grond tot schadevergoeding. € 250,-- eisen omdat een foto is bijgeknipt is buitenproportioneel en bovendien volstrekt willekeurig, om nog niet te spreken over het eisen van € 250,-- voor het bijsnijden van een foto die door iemand anders is gemaakt. SDN bestrijdt bij gebrek aan wetenschap dat zij deze of welke andere foto zou hebben bijgesneden. SDN heeft slechts een artikel van De Telegraaf vermeld op haar website, meer niet! 

De € 100 extra wegens inbreuk (in hoge mate ongewenst medium) is nergens op gebaseerd. Het is niet zo dat een hogere vergoeding betaald dient te worden voor het gebruiken van een foto voor een ongewenst medium. Ook hier benadrukt SDN dat op geen enkele wijze is aangetoond dat de foto is gemaakt door Schuld.

Gezien het feit dat op geen enkele wijze is aangetoond dat Schuld de maker van de foto is die bij het artikel is geplaatst, en derhalve ook niet vaststaat dat Schuld inkomsten heeft gederfd, is SDN niet gehouden tot vergoeding van welk bedrag dan ook.
De manier waarop Schuld ‘gebruik’ maakt van het recht is niet altijd even correct te noemen. De wijze waarop Schuld handelt is opmerkelijk. Er is natuurlijk niets op tegen dat een fotograaf als rechthebbende opkomt voor zijn auteursrecht, maar Schuld lijkt er een dagtaak van te maken beweerdelijke inbreuken op zijn auteursrecht “op te sporen” en nietsvermoedende websitehouders te overvallen met hoge claims. Velen zijn, bang gemaakt door de intimiderende toon van de brieven van Schuld, al overgegaan tot het betalen van hoge bedragen. Schuld neemt er geen genoegen mee dat de gesommeerden de foto in kwestie direct verwijderen van internet. Te meer omdat Schuld op geen enkele manier aantoont dat hij daadwerkelijk de maker is van de foto in kwestie, sterker, uit producties 2 en 3 bij de dagvaarding blijkt het tegenovergestelde, is dit een kwalijke manier van handelen. Het zou van meer smaak en fatsoen getuigen als Schuld eerst zou waarschuwen dat zijn eventuele auteursrecht geschonden wordt, en eerst de kans te geven de afbeelding in kwestie te verwijderen, in plaats van deze overvalmethode te gebruiken.
Om een beeld te schetsen van de manier waarop Schuld te werk gaat worden als producties 1 tot en met 5 in het geding gebracht afdrukken van diverse websites die ook door Schuld zijn benaderd en door hem zijn gesommeerd tot betaling dan wel door Schuld zijn gedagvaard.

Concluderend:

-Niet aangetoond wordt dat eiser daadwerkelijk rechthebbende is.

Het oorspronkelijke artikel op de site van de Telegraaf vermeldde de naam van eiser niet. De als productie 3 bij dagvaarding overgelegde foto is een andere foto dan de foto die bij het als productie 2 overgelegde artikel is afgebeeld. Geenszins staat daarom vast dat eiser de rechthebbende is.

-Er is geen sprake van een onrechtmatige gedraging van gedaagde omdat niet gedaagde, maar een gebruiker van de website www.sdnl.nl de betreffende foto heeft geplaatst op de site. 

-Er is eveneens geen sprake van onrechtmatig nalaten van gedaagde jegens eiser, daar gedaagde direct na het schrijven d.d. 2 februari 2006 het artikel, dus ook de foto van de website heeft laten verwijderen.
-De bedragen die eiser vordert, zijn buitenproportioneel en gebaseerd op algemene voorwaarden die niet van toepassing zijn, daar eiser en gedaagde geen overeenkomst hebben gesloten.

Bewijsaanbod
SDN biedt aan haar stellingen te bewijzen met alle middelen rechtens, waaronder het horen van getuigen, een en ander zonder daarbij een bewijslast op zich te nemen, die niet uit de wet voortvloeit.
Meer in het bijzonder biedt gedaagde aan haar stellingen te bewijzen door het horen van de volgende getuigen:

-de heer R.M. Brockhus, hoofdredacteur van SDN

-de heer W.A. Sweers, voorzitter van SDN

-+ 110 andere benadeelden

Met conclusie:
Dat het U E.A. Heer/Vrouwe kantonrechter moge behagen bij vonnis, voor zover mogelijk uitvoerbaar bij voorraad, Peter Vincent Schuld in zijn vorderingen niet ontvankelijk te verklaren, althans hem deze te ontzeggen als zijnde rechtens niet gegrond en niet bewezen en Peter Vincent Schuld te veroordelen in de redelijke en evenredige gerechtskosten en andere kosten van dit geding, waaronder een salaris voor gemachtigde.
Gemachtigde
2

